אין סיכוי שלא נתקלתם בחיוך המחודד והמטריד של לבובו, בובת הפרווה הקטנה שכבשה את העולם. היא חוצה גילאים, הפכה לטרנד ויראלי ברשת, תלויה על תיקים של כוכבות כמו קים קרדשיאן וריהאנה, מושכת מעריצים מכל העולם וגורמת לאנשים לעמוד שעות בתור בחנויות פופ מארט (Pop Mart) ואפילו לריב - רק כדי לשים יד על דגם ממהדורה מוגבלת.
● טראמפ הודיע: בדרך להסכם סחר עם סין
● החוקרת שמגלה: ארה"ב תלויה בסין כדי לפתח את הצבא שלה
אבל אל תטעו - זה לא עוד סתם טרנד. לבובו הפכה לפריט אספנים ולתופעה שמגלגלת מיליארדים ומזניקה מניות לשיאים.
לבובו היא כיום המוצר הכי נמכר של חברת הצעצועים הסינית, פופ מארט. בשנת 2024 הכנסות החברה קפצו בכ־107% והגיעו ל־1.8 מיליארד דולר.
גם מניית פופ מארט חגגה: היא רשמה עלייה של יותר מ־500% בשנה האחרונה בבורסת הונג־קונג. החברה עברה את ענקיות השוק הוותיקות Hasbro ו־Mattel, שתיים מהשמות המזוהים ביותר עם ענף הצעצועים העולמי, כששווי השוק שלה חוצה את רף ה־40 מיליארד דולר. בסוף השנה שעברה פופ מארט הפעילה 130 חנויות פיזיות ו־192 מכונות אוטומטיות מחוץ לסין, בעיקר בארה"ב, אירופה ודרום־מזרח אסיה. החברה פונה לצרכנים גם באמצעות פלטפורמות מקוונות כמו אמזון וטיקטוק.
המפלצת השובבה בדמות האלף הכניסה את ואנג נינג, מייסד Pop Mart International Group, לרשימת 10 המיליארדרים העשירים ביותר בסין של פורבס. ואנג בן ה־38 הוא האיש העשירי בעושרו בסין, עם הון שמוערך ב־22.7 מיליארד דולר, וגם הצעיר ביותר בצמרת.
שמה את סין על המפה
לבובו לא הפכה ביום בהיר ללהיט עולמי. הדמות אוירה לראשונה ב־2015 בסדרת הספרים The Monsters על ידי קסינג לונג, אמן מהונג קונג. פופ מארט נוסדה ב־2010 על ידי ואנג נינג, אז צעיר בשנות ה־20 לחייו, שפתח חנות כלבו קטנה בבייג’ינג. הפריצה הראשונה שלו הגיעה עם הצלחת מודל קופסאות ההפתעה של צעצועים כמו Molly ו־Pucky, אבל הזינוק האמיתי התרחש ב־2019 כשלבובו הצטרפה. אז חתם לונג על הסכם בלעדי עם פופ מארט שתהפוך את הדמות שאייר לאייקון בשוק הצעצועים. פופ מארט הונפקה בבורסת הונג קונג ב־2020, אך לצעצוע הפרוותי לקח כמעט עשור להפוך לתופעה עולמית.
לבובו הייתה טרנד סיני כמו טרנדים ויראליים רבים, אבל במקרה של הבובה הפרוותית, הפופולריות שלה החלה להתפשט. באפריל 2024 כוכבת הקיי־פופ ליסה העלתה תמונה עם בובת לבובו לאינסטגרם ואחריה כמו פטריות אחרי הגשם, הצטרפו עוד ועוד סלבריטאים שהחלו לתלות את הבובה הקטנה על תיקי יוקרה.
הבובות המדוברות של פופ מארט עשויות פרצוף ויניל מחובר לגוף פרוותי. לפי האתר הרשמי של היצרן, לבובו הוא "טוב לב ותמיד רוצה לעזור, אבל לעיתים קרובות משיג בטעות את ההפך". חלק מסוד הקסם של הבובה טמון בקופסת הפתעה (Blind Boxes). כל מי שקונה בובת לבובו לא יודע איזה דגם פרוותי יקבל עד שיפתח את האריזה - והביקוש עצום.
בפורבס אסיה אף נכתב כי "People’s Daily" עיתון המפלגה הקומוניסטית, פרסם קריאה לפיקוח הדוק על שוק קופסאות ההפתעה, מחשש להתמכרות ילדים.
בעקבות האזהרה, מניות החברה רשמו ירידה של 3.6%. אולם מאז, הצעצוע המעוצב הפך לאובססיה. בובות פרווה נמכרות תוך דקות, ומהדורות נדירות כמו לבובו בגודל אדם ובצבע ירוק־מנטה נמכרו במכירה פומבית ביותר מ־230 אלף דולר אוסטרלי, כ־508 אלף שקל.
במשך שנים ממשלת סין ניסתה לשפר את התדמית שלה בעולם עם פרויקטים כמו "החגורה והדרך" (תוכנית ענק של סין לחיזוק קשרים כלכליים בעולם דרך השקעות בתשתיות במדינות רבות), פטור מוויזה ותמיכה במותגים מקומיים, אך דבר מאלה לא השתווה להצלחה הוויראלית של בובת הפרווה הקטנה. בשונה מקמפיינים ממשלתיים מסודרים, לבובו מניעה את הכלכלה הסינית ושמה אותה על המפה הגלובלית. כך היא הפכה לדוגמה למה שמכונה "עוצמה רכה", השפעה תרבותית חיובית, שמציגה את סין כיצירתית ונגישה יותר במקום כמעצמה מאיימת.

מעריצים עם בובת לבובו בגודל אנושי / צילום: ap, Ng Han Guan
היזהרו מחיקויים
הסוד של לבובו הוא שרוב האנשים יכולים להרשות לעצמם לקנות את הבובה הפרוותית וזו יכולה להיות אפילו השקעה משתלמת, כששוק היד שניה של הצעצוע מזנק.
באתר הרשמי של פופ מארט בובת לבובו עולה בערך כ־30 דולר אמריקאי. מחיר תליון נע בין 15־30 דולר אמריקאי. בישראל עדיין קשה להשיג את הבובה הנחשקת משום שהרכישות מקוונות ובאתרים כמו אמזון המלאי נגמר תוך דקות ספורות. במקביל, הבובה זוכה לזיופים ועל מנת לבדוק מקוריות החל מהשנה שעברה פופ מארט הוסיפה ברגל הימנית שלה חותמת שניתן לראות רק באור UV. בארץ אין חנויות רשמיות למותג וסוחרים פרטיים מוכרים את הבובה במחיר שנע בין 150 שקל ל־200 שקל. ברשת כבר הספיקו לקרוא למרד צרכנים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.