צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים, שוחח עם סגן עורכת גלובס דרור מרמור, במושב הסיום בוועידת ישראל לנדל"ן של גלובס ובנק לאומי. ברוט התייחס לכך שבת ים הגיעה למקום השני בסקר הערים הכי מהירות, יעילות ואמינות של גלובס.
● ועידת ישראל לנדל"ן | יעקב אטרקצ'י: "המקום הכי קשה למכור דירות היום הוא בתל אביב. למה? כי רמ"י שיווקה בשדה דב מאסות"
● ועידת ישראל לנדל"ן | ליאת שוב, בנק לאומי: "החלטות תכנוניות לא יכולות להתבסס על שורת הרווח של מחר בבוקר"
● ועידת ישראל לנדל"ן | משה ליאון, ראש עיריית ירושלים: "תהיה רשת של תחבורה ציבורית, ונכביד מאוד על נסיעת מכוניות בעיר"
כשנשאל מה הוביל את בת ים להגיע למקום השני והמכובד, השיב ברוט כי "הסוד עומד במספר גורמים. ראשית, הדבר הכי טוב שעשיתי זה להביא צוות מקצועי לעירייה. למעשה, לא הבאתי אף אחד לעירייה מהאנשים שהכרתי קודם ובניתי צוות מדהים. הדבר השני הוא המלחמה העיקשת שניהלנו מול השחיתות, כאשר אחד הדברים שעשיתי בתחילת הקדנציה כראש עיר הוא שהכנסתי מצלמות אליי לחדר. אני משתדל גם לא לשבת עם יזמים בארבע עיניים. לשמחתנו שיפרנו את התדמית של בת ים בהקשר הזה ולכן אנו רואים את הנתונים הפנטסטיים שעולים מתוך הסקר".
חייבים לדבר על האתגרים, כולל האסון שקרה לפני חודש, בו נהרגו שישה תושבי בת ים, לצד עשרות בניינים שנהרסו, והמון מפונים מבתיהם. זה מוסיף לקשיים של ההתחדשות העירונית בעיר כאשר על פי הנתונים כ-85% מהדירות בלי ממ"ד.
"חשוב להבין שמתוך 170 אלף תושבים, יש בבת ים כיום כ-2,300 איש מחוץ לבתים ועוד כאלף תושבים שעדיין גרים בבתים עם פגיעה משמעותית. במקביל יש בעיר 3 בניינים שנהרסו ועוד 15 בניינים שעתידים להרוס".
כשנשאל האם קיים מתווה כדי להחזיר את התושבים הביתה השיב: "אנחנו כרגע נוקטים במתווה שמעולם לא היה במדינת ישראל. עיריית בת ים הולכת להיות היזמית הכי גדולה באזור כרגע ואנחנו נהיה אלו שנקים פרויקטים ולמעשה נקבל את הרווח היזמי". עוד הוא הוסיף כי "כמובן שהמכפילים שלנו יהיו קטנים יותר כי בסוף אנחנו רוצים להוריד צפיפות, אבל השאיפה היא להישאר עם רווח יזמי של 100 מיליון שקל שיישאר בעירייה, שאת הסכום הזה נוכל להשקיע ישירות בתושבים".
באותו הקשר הוא מוסיף כי המטרה היא לפנות לבעלי דירות שהדירה שלהם נהרסה אך הם לא מתגוררים בה, והם למעשה מהווים כ-70-80% מהפגיעות. "הבעיה במקרים האלה שבעלי הדירות מקבלים פיצוי של שכירות מהמדינה רק במידה והיה חוזה שכירות. אבל הפיצוי הזה הוא למעשה רק לחצי שנה, ואז הם נשארים ללא הכנסה משכירות לפחות 5-6 שנים עד שיבנו את הבניין מחדש ומפסידים כמעט חצי מיליון שקל משכירות.
"אנחנו רוצים להציע פתרון ולהגיד להם - קחו עכשיו את הכסף. אם הדירה שווה 1.5 מיליון קחו 2.6 מיליון שקל, תקנו דירה חדשה כדי שהכסף יתחיל לעבוד, ועיריית בת ים תבנה מחדש את הבניינים האלה הרבה יותר מהר".
אנחנו מדברים על מאות תושבים, עם כל אחד תנהל מו"מ?
"לא יהיה מו"מ, תהיה הצעה. הם לא חייבים לקבל אותה, אותם בעלי דירות יכולים לבחור לחכות 5-6 שנים במצב הטוב, או לקבל את האלטרנטיבה שלנו שהיא הרבה יותר טובה. ככה אנחנו נוכל לתכנן את הבניינים החדשים בתכנון מיטבי ולשקם את הבניינים שנהרסו הרבה יותר מהר".
בת ים, עם כל הרצון הטוב והתושבים החדשים שמגיעים ומרוצים, אין לה עוגנים אמיתיים של תעסוקה. איך אתם מטפלים בזה, או שאתה מודה שאתה מצטער שלא התאחדת עם ת"א בעבר?
"אם ת"א תרצה בעתיד להתאחד עם בת ים אנחנו נשקול את זה בחיוב, לא מבטיח כלום", השיב ברוט בחיוך. "בת ים לא תהיה הפתרון לבעיית הדיור בישראל. בת ים צריכה להגיע ל-270 אלף תושבים בשנת 2040, אבל קצב הגדילה חייב להיות יותר מתון כי הוא חייב להתכתב עם הכלכלה העירונית. כך שמבחינתי, כל עוד ממשלת ישראל לא מספקת לנו מספיק כיתות ואת מה שצריך, אני לא אתן לה כתף לבניית יח"ד. אני דואג לבת ים באופן פרטי".
***גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי ובחסות קבוצת מבנה, שיכון ובינוי, סולל בונה ופישר (FBC&CO)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.