מנכ"ל קרן טראמפ: "התלמידים שלנו לא יודעים לפתור בעיות מהמציאות"

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ, התייחס בכנס מיומנויות המחר של גלובס ואפקה לפערים עמם נאלצים להתמודד מול בני גילם ברחבי העולם, לנוכח השינויים בעולם התעסוקה • "אני מקווה שכשתסתיים המלחמה, נציב את החינוך כמנוף לשינוי"

אלי הורביץ, מנכ''ל קרן טראמפ, בכנס מיומנויות המחר / צילום: שלומי יוסף
אלי הורביץ, מנכ''ל קרן טראמפ, בכנס מיומנויות המחר / צילום: שלומי יוסף

בעשורים האחרונים, השינויים הטכנולוגים מציבים אתגרים רבים בפני אנשי החינוך, שנדרשים להכין את תלמידיהם לקראת כניסתם לעולם תעסוקה המשתנה בקצב מהיר. הלימודים של תלמידים בעידן שלפני האינטרנט אינם דומים לאלו של תלמידים אחריו, ובאותה מידה אינם דומים לאלו של התלמידים היום, שנכנסים לעולם בו הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את עולם התעסוקה והכישורים הנדרשים בו.

כנס מיומנויות המחר | נשיא אפקה: "הקניית מיומנויות היא לא עניין רק למהנדסים, אלא לכל מקצוע ולכל מערכת החינוך"
כנס מיומנויות המחר | סמנכ"לית משרד החינוך: הטמעת ה-AI תלויה בשת"פ עם המורים

בזמן שמדינות רבות מנסות להתאים עצמם למציאות המשתנה, המבחנים הבינלאומיים מראים שהתלמידים הישראלים נותרו הרחק מאחור ביחס לבני גילם במדינות אחרות בעולם. מי שהתייחס לסוגייה הזו ולאתגרים הללו הוא אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ, שדיבר היום (ג') בפתח כנס מיומנויות המחר של גלובס, אפקה וקרן טראמפ.

הורביץ פתח את דבריו בחלום שמלווה אותו מאז שנות נעוריו, אשר ממחיש את הפערים של תלמידי ישראל, כפי שהם עולים במבחנים הבינלאומיים. "יש לי חלום, שמופיע אצלי מאז לימודי התיכון וחוזר על עצמו מדי פעם. הוא מתחיל בזה שאני יושב בכיתה ומגיעה בחינה, כנראה במתמטיקה. למרות שאני חושב שאני מוכן למבחן, כשאני פותח את הטופס, האותיות ביפנית, ואני לא מבין כלום ולא יודע מה לעשות. בתסכול מאד גדול, אני מתעורר" הוא סיפר.

לדבריו, תחושת תסכול מעין זו שהוא חווה בחלומותיו "היא זו שחשים תלמידי ישראל כשהם מקבלים את מבחני פיזה. כלום ממה שהם למדו לא מכין אותם למבחנים הללו". הדבר מציף שאלות קריטיות, ובראשן איך קורה שתרגילי המתמטיקה, שפוגשים תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים שונים מאלו שהם פגשו בשיעורים בבית הספר? ומדוע הלימודים שלנו שונים בהשוואה למדינות אחרות בעולם?

"צריכים לקחת את התלמידים שלנו אל השלב הבא"

כדי לענות על השאלות הללו, החזיר הורביץ את משתתפי הכנס לסוף שנות ה-90, אז כינס ארגון ה-OECD מומחים מכל העולם, כדי להתמודד עם מהפכת המחשבים - מהפכה שהביאה לכך שניתן לחשב ולהגיע לכל מידע בעולם. לדברי הורביץ, "הם הבינו שבני אדם צריכים לדעת להתמודד עם בעיות מורכבות, בתנאים של חוסר־וודאות, כמו גם מצבים שאין להם פתרון מתמטי"

"לפני 25 שנה, מדינות הבינו שהם מכינים את הילדים שלהם לעתיד לא נכון, וביצעו שדרוג ועדכון שנועד לעזור לילדים להתכונן לחיים האמיתיים". אלא שבישראל, לא השכילו להתאים את תוכנית הלימודים למסקנות הללו, מה שהביא לכך ש"התלמידים שלנו לא יודעים להתמודד עם הבעיות הללו. מלמדים אותם לפתור תרגילים, אבל רק 8% יודעים לפתור בעיות מהמציאות".

כעת, בזמן שבישראל שוקלים האם וכיצד להתאים את תוכנית הלימודים, הארגון כינס מחדש את המומחים, בחלוף 25 שנה, כדי להתמודד עם האתגרים שמציבה ההתפתחות הטכנולוגית, ובפרט זו שמציבה מהפכת הבינה המלאכותית. מהפכה שמציבה שאלות דומות לאלו שעלו לפני שלושה עשורים, דוגמת מה מותר האדם מהמכונה? ואילו כלים ומיומנויות הילדים שלומדים היום בחטיבות הביניים צריכים לעולם התעסוקה של עוד 20 שנה?

לסיכום, סיים הורביץ את דבריו עם חלום נוסף שלו, הפעם אופטימי. "יש לי חלום שכשתסתיים המלחמה, נציב את החינוך כמנוף לשינוי, וניקח כמה צעדים קדימה כדי לקחת את התלמידים שלנו אל השלב הבא ולאפשר להם להגשים חלומות".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב וקרן טראמפ