מנכ"ל נמל אשדוד ניסן לוי יוצא בהאשמה חריגה כלפי רשות החברות. לדבריו, הרשות מתכננת להקריס את החברה כלכלית של הנמל וכך לאלץ את הממשלה להביא להפרטה מלאה של החברה בניגוד לרצונה. מכתבו של מנכ"ל הנמל לשרת התחבורה מירי רגב שהגיע לידי גלובס נותן פומבי לעימות ולמתח בין נמל אשדוד, הנמל הממשלתי האחרון בישראל ורשות החברות, נציגת הבעלים - הממשלה.
● מס הנסועה בדרך החוצה: התוכניות שעל שולחן האוצר
● וויז אייר תקים בסיס בנתב"ג? התנגדות במשרד התחבורה מאיימת על התוכנית
במכתבו ציין לוי כי התנהלות רשות החברות "עלולה לפגוע באיתנות הפיננסית של נמל אשדוד וכפועל יוצא ביכולתה לספק שירותים למדינה ולמשק הישראלי". לדבריו, בזמן שהחברה שוברת שיא של הכנסות, ושיפרה משמעותית את רמת השירות שלה אף שהיא מתמודדת כחברה ממשלתית מול חמישה נמלי ים פרטיים תחת רגולציה מחמירה, הרשות פועלת כנגדה.
הנמל לא יעיל ובאוצר רוצים הפרטה
עוד הוא מציין כי רשות החברות "פועלת מאז כניסתו לתפקיד של מנהלה החדש, רו"ח רועי כחלון, לבטל את החלטותיו של דירקטוריון חנ"א (חברת נמל אשדוד, א.ז) ואף לאלץ אותו ואת הנהלתה לקבל החלטות משיקולים שאינם עסקיים", כך למשל הרשות דורשת חלוקת דיבידנד בסך של מיליארד שקל. וזאת מוסיף לוי "בניגוד לדין תוך הותרת חנ"א ללא מזומנים כמעט, ואילוצה לגייס חוב למטרה זו… מדובר במהלך חסר כל היגיון עסקי, שעלול לפגוע באיתנותה הפיננסית של החברה". בנוסף החברה נדרשה, כפי שפורסם בגלובס, לקיים דיון על התייעלות בנושא השכר אף שמרבית ההתקשרויות בנושא כפופות להסכמים קיבוציים.
לטענת המנכ"ל, לאחר שבחברה הביעו התנגדות לשני מהלכים אלו, הרשות לא אישרה החלטות שונות של הדירקטוריון כמו מבנה ארגוני חדש, העלאת שכר של 5% לשלושה סמנכ"לים וסירוב לעדכן את גמול יעדי הבכירים בשל המצב הביטחוני. "מקבץ האירועים אינו מקרי", טוען לוי, כשמטרת רשות החברות היא להקריס את חנ"א כלכלית ועסקית, באופן שייאלץ את ממשלת ישראל בסופו של דבר להפריטה".
מנגד, במשרדי הממשלה וברשות טוענים שנמל אשדוד אינו עומד בציפיות, עלויות השכר חונקות אותו, הוא אינו מקדיש מספיק לפריקת מטען כללי ואינו מוכן לתחרות. עוד נטען: שהדרך היחידה של הנמל להתחרות ביתר הנמלים הוא הפרטה מלאה למרות חשיבותו הביטחונית.
יצויין כי עימות מקביל התעורר מול הממונה על השכר באוצר אפי מלכין, וכלל חילופי האשמות על הסיבות להוצאות השכר הגבוהות בנמל. האוצר ניסה לקדם הצעת החלטה להקמת צוות שיורה על הפרטת הנמל, אבל זו לא התקבלה בסופו של דבר ולא נקבעה בחוק.
מרשות החברות נמסר כי "חברת נמל אשדוד היא חברה ממשלתית שחלות עליה הוראות חוק החברות הממשלתיות התשל"א - 1975. כל עוד היא כזאת, היא כפופה לרגולציה של רשות החברות הממשלתיות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.