הרה ארגון בפיצה האט לא צפוי להשפיע על הרשת בישראל

מה יקרה בארץ בעקבות הודעתה מאתמול (ד') של חברת "טרייקון גלובאל רסטורנטס", חברת המזון המהיר, שהופרדה מחברת "פפסיקו" לפני חודשיים, על שינויים מקיפים ברשת מסעדות "פיצה האט" שבבעלותה? החברה הבינלאומית הודיעה, כי היא תסגור יותר מ-700 מסעדות בלתי רווחיות, ותמכור מאות נוספות לזכיינים, בעלות של 425 מיליון דולר. החברה, הסובלת מהפסדים, מתכוונת לייעל את פעילותה ולהותיר בידיה רק את העסקים הרווחיים. שתי הנקודות העיקריות בתוכנית ההבראה של פיצה האט הן להיפטר ממסעדות שאינן מניבות רווחים מספיקים, ולהרחיב את נוכחותה בשווקים בינלאומיים.

"טרייקון" מבצעת אירגון מחדש, שנועד לחולל מהפך ב"פיצה האט", שלה 12,300 מסעדות ברחבי העולם. התחרות בענף הפיצות היקשתה על "פיצה האט" וגרמה להפסדים.

הקבלן שלמה דהוקי רכש את זכיון פיצה האט בישראל מקונצרן כלל ב-96' תמורת 12 מיליון דולר. בשנה האחרונה השקיע דהוקי כ-3 מיליון דולר בפיתוח הרשת. ההערכות הן, כי מכירות פיצה האט עומדות על כ-80 מיליון שקל בשנה. איך ישפיע הדבר על סניפי "פיצה האט" בארץ?

גורמים בענף אמרו היום ל"גלובס", כי "טרייקון" העולמית תפעל על פי הקריטריון של תרומה לחברה. לדברי אותם גורמים, הסניפים הישראלים תורמים, כי התמלוגים שהם משלמים גבוהים מאוד. מדובר, על פי הערכות, בתגמולים בסדרי גודל של כ-%3 מהמחזור, זאת כאשר גובה התמלוגים המקובל בענף נע בין %1.75 לגג של %4.5. לכך יש להוסיף את משתנה הפירסום. במקרה של "פיצה האט" יש, כנראה, השתתפות של הזכיין המקומי בפירסום.

אותם גורמים מעריכים, כי ישראל תמשיך לשמש, קרוב לוודאי, "פרה חולבת", ש"טרייקון" לא תרצה לוותר עליה. יחד עם זאת, מעריכים אותם גורמים, כי דהוקי ינסה עתה לשפר את תנאיו ולהוריד את הסכומים שהוא משלם עבור הסכם הזכיינות.

היקף שוק המשלוחים עומד היום על כ-90 מיליון שקל בשנה. שוק הפיצות מוערך בכ-200-150 מיליון שקל בשנה. "פיצה האט" תופסת כ-%35 משוק זה. בשלב זה לא ברורה השפעתה של החלטת "טרייקון" על החברה המקומית אולם דבר אחד ברור - שוק הפיצות המקומי כשלעצמו מצוי בתחרות הולכת וגוברת. הקטנת הוצאות, דוגמת תמלוגים לחברת אם,, יכולה להועיל מאוד לנציגות של החברות הזרות. «מאת זהבה דברת «הרה ארגון בפיצה האט לא צפוי להשפיע על הרשת בישראל «