"אינטרנט וטלוויזיה אמצעים משלימים" -

מנכ"ל רשת, יוחנן צנגן: נתחיל לשדר צ'אטים חיים מהאינטרנט במקום שקופית לאחר סיום תוכניות הלילה

"אינטרנט וטלוויזיה הם אמצעי מדיה משלימים", אומר מנכ"ל רשת, זכיינית ערוץ 2, יוחנן צנגן, בראיון ל"גלובס". "האינטרנט פונה אל הציבור בדרך מאוד ישירה, אינטימית, ודורש השתתפות אקטיבית ופיזית. אתה יושב קרוב למסך, שם דגש על הטקסטים. בטלוויזיה המצב הפוך. הדגש הוא על הוויז'ואל והיא משדרת למאסות. כל אחד מאמצעים אלה מספק צרכים אחרים, ולכן הם משלימים", אומר צנגן.

זהו הבסיס, על פי צנגן, למדיניות החדשה של חברת רשת, ההולכת בעקבות רשתות גדולות בחו"ל, ונכנסת לתחום האינטרנט. בימים אלה מושלמים ההיבטים המשפטיים האחרונים בחוזה ההשקעה של רשת בפורטל האינטרנט נטקינג. מדובר ברכישת %28 מהחברה לפי שווי חברה של 5.5 מיליון דולר. על הנייר כבר נמצאת רשת ברווח הון מהעסקה, ואילו נטקינג כבר סיכמה עם דיסקונט השקעות על כך שזו תרכוש %30 מהחברה לפי 9 מיליון דולר אחרי הכסף.

זירת האינטרנט היא, אם כן, הכיוון האסטרטגי החדש של רשת - ובכך היא מקדימה ככל הנראה את שתי הזכייניות האחרות של ערוץ 2, טלעד וקשת. "אין ספק שללא האינטרנט", אומר צנגן, "היה מצבן של רשתות השידור טוב יותר". אך האינטרנט קיים, וההיגיון של צנגן אומר שאם אתה לא יכול להילחם בו, הצטרף אליו.

לפי הנתונים שבידיו, הלקוחים בעיקר מארה"ב, נרשמת ירידה של %4-%5 בצפייה בטלוויזיה, בעיקר בשעות היום, אך גם בשעות הפריים-טיים. הירידה בצפייה גדולה יותר בבתים בהם יש אינטרנט.

איפיון הגולשים (הפעם על פי נתוני השוק הישראלי), מציג קהל שרשתות הטלוויזיה אינן יכולות לוותר עליו. ל-%50 מהגולשים הכנסות מעל לממוצע, %57 אקדמאים ו-%25 בגילאים שבין 30 ל-40. הגולש הישראלי (כיום מדובר ב-800-600 אלף גולשים, 200 אלף בתי אב, חדירה של %13.5) הוא צעיר, משכיל ובעל הכנסה. זהו גם הפרופיל של הצופה המועדף בטלוויזיה, הצופה הקל, ויותר מכך - זהו הצופה האיכותי למפרסמים.

טלוויזיה אינטראקטיבית

בעולם החלו משתמשים בטכנולוגיות של צפייה משולבת בטלוויזיה ובאינטרנט, באמצעות רשתות כבלים, שעדיין לא הגיעו לישראל. עליית ה-DBS הצפויה, והמעבר של חברות הכבלים לטכנולוגיה דיגיטלית, יביאו גם את זה. הידועה שבהן היא WEB TV, אותה רכשה מיקרוסופט, המאפשרת לצופים בתוכנית מועדפת לבקר בעת הצפייה באתר התוכנית, לבצע פעילות אינטראקטיבית, או לבצע הזמנות לרכישה דרך הרשת.

WEB TV פועלת היום בארה"ב, קנדה ויפאן, ויש לה כ-800 אלף מנויים. למייקרוסופט היו ציפיות לחדירה גבוהה יותר, אך גם ברמה הנוכחית היא צופה שהמספר יעלה עוד השנה ל-2 מיליון בתי אב. יצרניות הטלוויזיה הגדולות - פיליפס, סוני, פנסוניק ושארפ - משלבות את הטכנולוגיה במקלטי הטלוויזיה החדשים שהן מייצרות. טכנולוגיה אחרת, WINK, פועלת ביפאן ובארה"ב בכ-120 אלף בתי אב. התחזית לשנה זו צופה גידול ל-1.5 מיליון בתי אב.

אין ספק שהאינטרנט מאיים על רשתות הטלוויזיה בעולם. מצד אחד, הן חוששות שהשימוש באינטרנט באמצעות הטלוויזיה יפגע עוד יותר בצפייה. מצד שני, הן מעדיפות שמתחברי האינטרנט יעשו זאת דרכן, וכך ינוצל האינטרנט לקידום תוכניותיהן.

ההשקעה בפורטל נטקינג, בו נמצא אתר האינטרנט של רשת, היא פן אחד של אסטרטגיית האינטרנט החדשה של רשת. הרכיבים האחרים שלה הם תוכנית האינטרנט המשולבת בלוח השידורים ("עכברי לילה"), הפניה לאתר רשת בכל התוכניות, שימוש באינטרנט בתוכנית והכנסת אפשרויות אינטראקטיביות (בתכנון).

באתר רשת באינטרנט ניתן כיום לצפות בתוכנית "משעל חם" בשידור חי, בקטעים מתוך הסדרה "טירונות", להשתתף באופן אקטיבי ב"עכברי לילה", לקבל מידע על תוכניות וסלבריטיז, לראות לוחות שידורים, לכתוב תגובות ולהשתתף בתחרות "ג'ני הישראלית" (בשיתוף "עכברי לילה") שנערכת באינטרנט דרך האתר.

לדברי צנגן, הצפייה הממוצעת לשבוע באתר היא כניסה למיליון דפים. הצפיה באתר מהווה %20 מהפעילות בפורטל נטקינג, המארח את אתר רשת.

צ'אט על המסך

החידוש הבא שמתכננת רשת הוא העלאת צ'אטים "חיים" מהאינטרנט על המרקע, לאחר סיום השידורים. "אנו עומדים לעשות דבר שעוד לא נוסה בשום מקום מעולם", אומר צנגן. "בעוד כשבועיים, לאחר גמר שידורי הטלוויזיה, נשדר על המסך צ'אטים ליליים במקום שקופית. הצ'אטים עדיין לא נבחרו סופית, אך יהיה עליהם פיקוח והבחירה תהיה קפדנית ביותר. את הצ'אט ילווה קריין מאחת מתחנות הרדיו האזוריות, ותוך כדי השידור יהיו מבזקים של מזג אוויר וכו'".

"גלובס": נשמע כאילו אתם הופכים להיות חברת אינטרנט.

צנגן: "ברגע שנקבע שה-DBS נכנס, כל הענף נמצא בהתפתחות מואצת ובלתי פוסקת. הכל הולך לקראת שילוב בין אינטרנט לטלוויזיה. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא להיות שותפים. כל הרשתות הגדולות בארה"ב חברו לאחרונה לחברות אינטרנט כמו ISP או פורטלים".

- החיבור עם נטקינג הוא אסטרטגי? מה יש לכם לעשות בפורטל?

- "העובדה שהם מוגדרים היום כפורטל, לא אומרת שזה המקום הסופי שלהם. החיבור בין תחנת שידור, שיש לה תכנים ויכולת הגעה לבתים ויכולת שיווק, לבין חברת אינטרנט מצליחה, הוא טוב לכל הצדדים".

- היתה סיבה מיוחדת להשקיע דווקא בנטקינג?

- "אנו איתרנו את נטקינג. כשהתחלנו לדבר איתם, החברה היתה עדיין בערך סביר. השאר כבר היו עם האף בעננים".

- ואתם תשפיעו על מהלך העניינים בחברה?

- "כל שיתופי הפעולה שיהיו בנטקינג אחרי שאנחנו ניכנס יהיו אך ורק אסטרטגיים. גם הכניסה של דיסקונט השקעות אסטרטגית, בגלל תבל ובגלל סלקום. אינטרנט דרך סלולר נמצא ממש מעבר לפינה"