"דלק של היום היא חברה יעילה, רזה ושרירית"

אבינועם פינקלמן, מנכ"ל קבוצת דלק: "תשובה הוא בעלים שרוצה לדעת כל דבר, אבל יש לנו שפה משותפת" * "בהצעת הרכש של דלק נתנו מחירים שחשבנו שהם הוגנים" * "יש סיכוי שענף חיפושי הנפט יביא לתוצאות כלכליות משמעותיות. אנחנו לא משחקים בבורסה, אלא מתנהלים באחריות, בזהירות ובשמרנות"

בגלריית המנהלים של דלק, הקבוצה התוססת שבשליטת יצחק תשובה, בולטת דמותו של אבינועם (פינקי) פינקלמן, 61, מנכ"ל הקבוצה. פינקלמן, שכמו יתר עובדי דלק מתוודע בחודשים האחרונים למנעמי הפריפריה בנתניה, שם שוכנו משרדיה החדשים של הקבוצה, לא רק ששרד בשלום את חילופי השליטה בדלק, אלא אף התקדם, לאחר שבשנים קודמות עמד בראש חטיבת ההשקעות שלה.

פינקלמן, חבר קיבוץ יטבתה בעברו, מונה לתפקידו החדש באוקטובר 98', במקום אמנון שדה הפורש. ספק אם ב-16 שנותיו הקודמות בדלק, תחת שליטתם הרדומה משהו של משפחת רקנאטי ובנק הפועלים, חווה גודש אירועים כמו זה שלתוכו הכניס תשובה התזזיתי את החברה מאז.

דלק, הזוכה לחשיפה תקשורתית על בסיס יומי, קונה נדל"ן באנגליה ומוכרת מניות שופרסל; משקיעה בחיפושי נפט ימיים ונפרדת מאחזקותיה במפעלים הפטרוכימיים; היא מספחת את סוכנות הרכב של פורד וחותמת על הסכם ליציאה מהשקעתה הוותיקה באמישראגז; מתמודדת על השליטה בבנק דיסקונט ומחפשת קונה לאחזקותיה בגדות. בתווך היא גם מחלקת דיבידנדים בהיקף שאיננו מוכר במקומותינו - כמעט מיליארד שקל בתוך שנה - שלא להזכיר את הצעות הרכש למחיקתה מהמסחר, שאותן כבר הפסקנו לספור.

נטישת משרדי החברה ב"בית גיבור" שלחוף ימה של תל-אביב איננה מהלך קוסמטי בלבד, אלא כזה המשקף את רוחו של בעל הבית החדש. מאז נכנס תשובה לדלק עזבו את החברה 115 עובדים, מנושאי תפקידים בכירים ועד אנשי שטח, כמעט מחצית כוח האדם. פינקלמן: "זו חברה יעילה, רזה ושרירית, מה שמשפיע על תפעולה ורווחיותה".

- להבדיל מתפקודה בתקופת משפחת רקנאטי?

"בתקופת דסק"ש, דלק היתה עתירת הון עצמי ובלתי ממונפת".

- מינוף זה טוב?

"אני רואה בחיוב מינוף שנעשה בשיעורים סבירים, ודלק ממונפת כיום בצורה סבירה. הניהול הפיננסי שלה זהיר ואחראי".

- עד כמה תשובה עצמו מעורב בניהול החברה?

"תשובה הוא בעלים שרוצה לדעת כל דבר, הרבה יותר דומיננטי ואינטנסיבי ממה שהיה בעבר".

- איך זה לנהל תחת בעל בית כזה?

"אני חי עם רמת הדיווח הזו ועם רמת התייעצות מתמדת. יש לי שפה משותפת עם תשובה".

פינקלמן, שלמרות דבריו ספק אם גם הוא יודע עם איזה רעיון חדש יקום הבוס שלו מחר, מנסה לעשות סדר בעסקים: "דלק של היום ממוקדת בארבעה תחומים - דלק, רכב, נדל"ן וחיפושי נפט. תחום הכימיה והפטרוכימיה איננו נראה סינרגטי לחברה, וזו הסיבה שמימשנו את אחזקותינו במפעלים הפטרוכימיים".

על תחום הבנקאות פינקלמן איננו שש לדבר, ייתכן שכנגזרת מערפל הקרב האופף כיום את המכרז לרכישת השליטה בדיסקונט. אולי גם בגלל שבנקאות איננה לחם חוקה של חברת העוסקת בתחומי האנרגיה. "אנחנו שותפים בקבוצה המתמודדת על רכישת השליטה בבנק דיסקונט", הוא מצטט מהדו"חות, ומוסיף: "ואם נזכה, אני מניח שנפתח גם חטיבה פיננסית לפעילויות שלנו".

המשקיעים בבורסה נוטים חסד לפועלם של פינקלמן ותשובה. דלק נסחרת כיום בשווי של 350 מיליון דולר, %75 מעל ההון העצמי. כשפינקלמן נשאל אם תשובה עשה עיסקה טובה כשרכש אשתקד את החברה, הוא פשוט שולף את המספרים: "דלק חילקה מאז העברת השליטה כ-250 מיליון דולר דיבידנדים לבעלי המניות. יום לפני שתשובה רכש את השליטה שער המניה היה 120 נקודות, בעיסקאות עם בנק הפועלים ודסק"ש הוא קנה ב-160 והיום, לאחר הקטנת ההון בחצי, השער עומד על כ-150 נקודות".

פרדוקסלית, הצלחתו של תשובה בדלק היא המונעת ממנו כיום את ביצוע "המהלך הגדול" אליו הוא חותר כמעט מהיום בו רכש בה את השליטה - פיצול החברה למספר חטיבות עצמאיות והכנסת פעילויות נדל"ן ואנרגיה הנמצאות בבעלותו הפרטית אל תוכה.

תשובה היה מעוניין מאוד למחוק את מניות דלק מהמסחר, ואף הגיש ארבע הצעות רכש לצורך זה. הוא העלה חרס בידו, הגם שלא חסך במאמצים, כולל העלאת המחיר והעסקת חוקרים שיתחקו אחר עקבות בעלי המניות הסרבנים, שחלקם כנראה כלל אינם יודעים כי המניות בחברת הדלק הוותיקה נמצאות ברשותם.

פינקלמן: "בהצעות הרכש נתנו מחירים שחשבנו שהם הוגנים. לא חסר היה הרבה כדי שנמחוק את דלק - חסרו לנו שברירי אחוז כדי להגיע ל-%90 מאחזקות הציבור. מתוך אלו שלא נענו, הרוב עשו זאת, להערכתי, בדעה צלולה. הם פשוט לא רצו למכור במחיר שהוצע להם. היו אפילו כאלה שעשו זאת מסיבה סנטימנטלית - הם מחזיקים את המניות למזכרת. למיעוט אי אפשר היה להגיע, למרות עבודה גדולה שנעשתה".

- תהיה הצעה חמישית?

"זה לא עומד כרגע על הפרק. אני מעריך שדלק תמשיך להיות חברה ציבורית עוד לתקופה ארוכה".

- זה מפריע לתוכניות?

"זה מכביד במידת מה, לא מפריע. תוכנית הרה-אורגניזציה בחברה מחייבת אישורי אסיפות כלליות, שכן היא כרוכה בעיסקאות בעלי עניין. היותה חברה הציבורית הופך את הדבר למסובך, אבל אנחנו נעשה את זה. המחשבות שלנו לא השתנו כהוא זה".

לצורך המיזוגים שמתכנן תשובה לבצע בקבוצה, נרכשו אחזקות הציבור בחברות תשלוז השקעות, תשלוז נכסים, אלעד מלונות וי.ת. אמריקה ישראל. מלבד דלק ודלק רכב (שגם אותה ניסה תשובה למחוק ללא הצלחה), נסחרות כיום בבורסה מניותיהן של עוד שתי חברות הקבוצה - בלרון (נדל"ן בבריטניה) וגרין (בעלת השליטה החדשה בקרן הון סיכון מופת).

- למה אתם בורחים מהבורסה?

"אנחנו לא נגד חברות ציבוריות, אלא בעד היעזרות בציבור. ההבדל הוא האם מדובר בחברת אחזקות או בחברת קצה. דלק, כחברה ציבורית, תצטרך לנמק לעצמה כל החלטה שתתקבל בה בצורה עיסקית, עניינית ועל פי האינטרסים שלה בלבד. למשל, חטיבת הדלק תוכל לשלב משקיעים אסטרטגיים ולבצע הנפקות. הרהארגון נדרש בעיקר למטרות הפנימיות של דלק, לרבות אפשרות לרכישת יחידות עסקיות שקשורות לתשובה, על פי שיקולי התועלת העסקית שלה".

- כמו חברת הדלק גל-שוהם?

אנחנו שוקלים שילוב כזה, וחיכינו עד עכשיו לראות מה קורה בנושא דור אנרגיה. המתכונת החדשה של דלק, במידה גדולה של סבירות, תכלול את הכנסת גלשוהם בתוך חטיבת הדלק, בכפוף לאישורים הנדרשים".

דלק ניהלה לאחרונה מגעים לרכישת חלקה של משפחת דנקנר בדור אנרגיה, לפי שווי חברה של 100 מיליון דולר. רכישה כזו היתה הופכת את החברה לגוף המקומי הגדול ביותר במשק הדלק - אך כידוע, אלון היא שזכתה לבסוף בדור.

- התאכזבת מכך שרכישת דור לא יצאה לפועל?

"התאכזבתי במידה מסוימת. חשבתי שטוב לדלק להשקיע בדור, והיה ברור לי שזה חייב להיעשות במסגרת לוח זמנים קצר. דור לא היתה יכולה להימצא באיבהירות לתקופה ארוכה. כשיש עליך שלט "FOR SALE", זה פוגע בך מבחינה עיסקית.

"עשינו בדיקות, לא פורמליות - כי לא חתמנו על הסכם - וזיהינו מוקדי התנגדות חזקים לעיסקה, בעיקר מכיוון האוצר. הם חשבו שהוצאת חברת דלק אחת תגרום להפחתת התחרות. למיטב הערכתנו, כתוצאה מרכישת דור על ידנו התחרות היתה גדלה.

"ענף הדלק השתנה, והוא לא דומה למה שהיה פה עם כניסת הרפורמה ב-88'. דנקנר, שהיה קטליזטור מרכזי לפתיחת משק הדלק, קרא למה שהיה כאן אז 'חברה אחת עם שלושה שמות'. ברור שתחרות פרועה לא אפיינה את הענף. לאחר ההשתלטות של תשובה על דלק ושל גלנקור על סונול, הענף מתאפיין בתחרות קשה, מרה ונכונה. עם כל הכבוד לדור ולאלון, לא הן מכתיבות את התחרות; ודלק, שיצאה מוחלשת מהרפורמה, צריכה להתחזק. אבל אין בלבנו על אף אחד".

מנכ"ל חטיבת הדלק בקבוצה, רוני פנאי, התבטא בסוף השבוע בראיון לתקשורת ברוח דומה. פנאי העריך כי עד סוף השנה תמנה רשת תחנות התדלוק של דלק 205 סניפים, הפריסה השנייה בגודלה בשוק המקומי. עוד צפה כי בתוך ארבע השנים שקצב לעצמו בתפקיד, תוביל דלק את משק האנרגיה, לאחר שתיישם תוכנית השקעות יומרנית של פתיחת תחנות חדשות ופיתוח מואץ של תחנות תדלוק קיימות.

ההשקעות הגדולות שמרכז משק הדלק בשנה האחרונה אינן ברורות כל כך על רקע התוצאות העסקיות הפושרות שנובעות ממנו. דלק, למשל, סיימה את 98' ברווח נקי של 127 מיליון שקל, מתוכם כ-%20 בלבד נבעו מפעילות הדלק. היתר נבע בעיקר מפעילותה של סוכנות מאזדה המשגשגת, "דלק מוטורס".

- תחום הדלק ממעט להרוויח, על מה כל הרעש?

"זה לא לגמרי נכון. אומנם הפרופורציות התהפכו, ומה שסיפק בעבר %80 מהרווח היה אחראי אשתקד רק ל-%20; אבל על פי תוצאות הרבעון הראשון, ענף הדלק חוזר לקבל משקל ראוי ברווחי הקבוצה".

- תנסו לרכוש חברה אחרת בתחום?

"אני לא מניח שרכישה כזו עומדת על הפרק".

ב-82' התבקש פינקלמן, ששימש מנכ"ל רשות ההשקעות בארה"ב מטעם משרד האוצר, אז עדיין כקיבוצניק, להקים בדלק את חברת הבת דלק השקעות. זו איגדה תחתיה לימים את אחזקות הקבוצה בשגריר, פטרוכימיים, גדות, שופרסל וכמובן גם את סיפור ההצלחה הגדול ביותר בענף הרכב המקומי בשנים האחרונות - סוכנות דלק מוטורס, יבואנית מכוניות מאזדה.

פינקלמן, הרואה בתחום הרכב בסיס צמיחה גדול לא פחות מהדלק, הנדל"ן או חיפושי הנפט, מעריך כי "עם שילוב סוכנות פורד הוא יעלה לגבהים חדשים".

המיתון בשוק הרכב איננו נותן את אותותיו בדלק מוטורס, שמכרה בחצי הראשון של 99' כ-9,000 מכוניות לעומת כ-7,500 בתקופה המקבילה אשתקד, ומובילה את טבלת מכירות הרכב בישראל ללא עוררין, עם רווחיות עצומה (שנפגמה ברבעון הראשון בשל תהפוכות המטבע).

- מתי תורגש תרומתה של סוכנות פורד בתוצאות שלכם?

"להפצת מכוניות פורד לא תהיה לתרומה משמעותית לרווחי דלק לפני שנת 2000".

- ומה עם סוכנות לינקולן שקיבלתם לאחרונה?

"זה נחמד, משעשע ומקרין יוקרה, אבל בשורה עיסקית לדלק אין כאן".

- אתה כבר יודע להסביר לעצמך מדוע מאזדה כל כך מצליחה פה?

"זה מורכב מהרבה גורמים. זה מתחיל בניהול טוב, ואנחנו אסירי תודה להנהלת דלק מוטורס על הניהול שלה, ונמשך בדגמים נכונים שמתאימים לשוק הישראלי, שוק שדורש גיר אוטומטי ואת המשפחתית המתאימה. תהיה מוכשר ככל שתהיה, אם לא יהיה לך את זה - %54 מפוטנציאל השוק נעולים בפניך.

"אלמנט נוסף הוא יכולת ההנהלה שלנו לשכנע את היצרן שיספק לנו את הדגמים. ישראל היא כיום רוכשת הרכב החמישית בגודלה של מאזדה מחוץ ליפן, אז ברור שכאשר הנהלת דלק מוטורס נפגשת עם זו של מאזדה, היא זוכה לאוזן קשבת".

- דלק רכב עומדת למכירה?

"לא עולה על דעתי".

אשתקד נאלצה דלק רכב להפריש כ-41 מיליון שקל בעקבות הסכם עם הנהלת אגף מכס ומע"מ, שעצר את מנהליה בחשד לפיו התחמקה החברה מתשלום מסי יבוא בסכום גדול פי כמה. פינקלמן מבקש להמעיט מחשיבות הפרשה: "אם אתה שואל על המכס, אזכיר לך רק שדלק מוטורס שילמה במהלך השנים 94'-97', לגביהן התעוררה המחלוקת, מסים עקיפים של 2.5 מיליארד שקל - ובפרופורציה הזו צריך להסתכל על הוויכוח.

"מה ששילמנו במסגרת הפשרה הגדיל ב-%1.5 את הסכום הכולל. אבל זו לא היתה פרשיה נעימה, ואנחנו שמחים שהיא מאחורינו".

ההתלהבות בקבוצת דלק מתחום הנפט בכלל ומהסיכויים למצוא מרבצי גז לחופי הארץ בפרט, איננה נחלתו הבלעדית של תשובה, הידוע כמי שאיננו נרתע ממהלכים אגרסיביים, הנוגעים לעתים בגבול ההרפתקנות. דלק קידוחים שותפה ברבע מהזכויות בקידוח הימי "נועה 1", אליו נשואות כיום עיניהם של חובבי הענף בישראל, בעקבות מבחני הפקה מוצלחים. בתקופה הקרובה צפויה הקבוצה להשקיע כ-30 מיליון שקל, בהנפקות שיבצעו דלק קידוחים ושותפתה אבנר כדי לממן את המשך תוכנית החיפושים בים.

פינקלמן: "אנחנו עוסקים בענף הנפט הרבה שנים. ביום שנכנסתי לדלק ב-82' קיבלתי שני גופים - מנכ"ל דלק השקעות, הפעילות שהיתה הדומיננטית עבורי, ובנוסף התמניתי לתפקיד מנכ"ל דלק חיפושי נפט. אני מכיר את התחום הזה 17 שנה באופן אישי. היינו מעורבים בו ולמדנו אותו על בוריו".

בשל מגבלה תשקיפית הוא מנוע מלדבר על הפוטנציאל שיש לדעתו לקידוח נועה 1, כמו גם על ההשלכות הכלכליות שעשויות להיות לו על דלק. הוא רק מוכן להגיד ש"יש סיכוי לא מבוטל שענף חיפושי הנפט יביא לתוצאות כלכליות משמעותיות. אנחנו בדלק לא משחקים בבורסה, אלא מתנהלים באחריות, בזהירות ובשמרנות".« מאת שי שלו « "דלק של היום היא חברה יעילה, רזה ושרירית" « אבינועם פינקלמן, מנכ"ל קבוצת דלק: "תשובה הוא בעלים שרוצה לדעת כל דבר, אבל יש לנו שפה משותפת" * "בהצעת הרכש של דלק נתנו מחירים שחשבנו שהם הוגנים" * "יש סיכוי שענף חיפושי הנפט יביא לתוצאות כלכליות משמעותיות. אנחנו לא משחקים בבורסה, אלא מתנהלים באחריות, בזהירות ובשמרנות"