בכירי סותבי'ס התפטרו על רקע חקירת תיאום עמלות עם כריסטי'ס

שני המנהלים הבכירים בחברת המכירות הפומביות סות'ביס התפטרו אתמול (ג') - על רקע חקירה שעורך משרד המשפטים האמריקני בחשד לתיאום מחירים.

המתפטרים הם יו"ר סותבי'ס, אלפרד טאובמן, והמנכ"ל ונשיאת החברה, דיאנה ברוקס. טאובמן, שמחזיק ב-%23 ממניות החברה, הוא גם בעל השליטה הגדול ביותר בחברה, אך הוא לא החזיק בתפקיד ניהולי פעיל. ברוקס היתה פעילה הרבה יותר, ויצרה לעצמה פרופיל ציבורי גבוה כאשר ניהלה מכירות פומביות וכששימשה כדוברת העיקרית של החברה.

מייקל סוברן יהפוך ליו"ר החברה וויליאם רופרכט ייעשה נשיא. רופרכט, מנהל צפון ודרום אמריקה בחבר, אחראי למרבית משימות הניהול היום-יומיות מאז 1994. לטענת משקיפים ההתפטרויות והמינויים האחרונים יותירו את ההגה בידי הנהלה חסרת ניסיון יחסית.

סות'בי'ס סירבה לאמר אם ההתפטרויות הן חלק מהסכמה בין החברה למשרד המשפטים, שתביא לסיום החקירה נגד החברה, אבל ציינה שהיא נפגשה לאחרונה עם חוקרים ממשלתיים "כדי לדון בפיתרון מהיר וראוי לחקירה, שתאפשר לחברה לשים את העניין הקשה הזה מאחוריה".

משרד המשפטים האמריקני חוקר מאז 1997 חשדות בדבר תיאום מחירים בעולם האמנות. ב-28 בינואר הדהימה חברת המכירות הפומביות הבריטית כריסטי'ס את עולם האמנות, כשגילתה שהגיעה ל"הסכם חנינה מותנה" תמורת מידע על תיאום מחירים בענף. אחת הסוגיות שנבדקו התמקדה בניסיונות של כריסטי'ס וסותבי'ס לתאם מחירים.

פעמיים בעשור שחלף העלו שתי החברות באותו השבוע את עמלות המכירה והקנייה. ההודעה של כריסטי'ס הביאה לגל של תביעות ייצוגיות, בדרישה לפיצויים בשם אספנים ובעלי מניות. מניות סותבי'ס ירדו מאז ההודעה של כריסטי'ס ב-%26.

עיתוי המהפך בהנהלת החברה גרוע מבחינת סותבי'ס. בחודשיים הקרובים ייסגרו עיסקאות רבות לקראת מכירת האביב של אמנות אימפרסיוניסטית, מודרנית ובת זמננו. המכירות מפריטים אלו מהוות מרכיב מכריע במכירות הכלליות של החברה.

ההרגלים העסקיים של סותבי'ס נבדקים גם על-ידי הנציבות האירופית, המשרד הבריטי למסחר הוגן (ה-OFT) והגוף המקביל באוסטרליה.« סוכנויות הידיעות « בכירי סותבי'ס התפטרו על רקע חקירת תיאום עמלות עם כריסטי'ס