כריסטי'ס וסותבי'ס נקנסו ב-512 מיליון ד' על תיאום שיעור עמלות

הסכם הפשרה, בתביעה האזרחית, הושג במאמץ של התביעה לסיים חקירה פלילית בת שלוש שנים, שהתמקדה בראיות ששני בתי המכירות הגבילו תחרות באמצעות "מזימה לקיבוע שיעור העמלות

בתי המכירות הגדולים בעולם לפריטי אמנות, סותבי'ס וכריסטי'ס, הודיעו ביום שישי שישלמו 512 מיליון דולר בגין תיאום עמלות מסחר ביניהם, שנמשך משנת 1992.

הסכם הפשרה, בתביעה האזרחית, הושג במאמץ של התביעה, מטעם משרד המשפטים האמריקני, לסיים חקירה פלילית בת שלוש שנים, שהתמקדה בראיות ששני בתי המכירות הגבילו תחרות באמצעות "מזימה לקיבוע שיעור העמלות".

עורכי דין מסרו שסותבי'ס וכריסטי'ס יישאו כל אחת ב-256 מיליון דולר מסכום הפשרה. סכום זה שווה ערך לרווחים לפני מיסים, בשלוש עד ארבע שנים, עבור כל חברה. לו התביעה הייתה נדונה בבית המשפט ובתי המכירות היו נמצאים אשמים בדין, קרוב לוודאי שהיו נאלצים לשלם סכומים גבוהים פי שלושה מסכום הפשרה, לדעת משפטנים.

הפרשה החלה בחקירת גורמים פדרלים, שהתמקדה במסמכים שהעידו שמנהלים בכירים בסותבי'ס ובכריסטי'ס קיימו פגישות חשאיות כדי לסכם ביניהם על שיעור העמלה שיגבו מקונים וממוכרים ובשורה ארוכה של צעדים עסקים.

התובעים בדקו מסמכים משנת 1992 ואילך, שהוכיחו ששתי החברות מסרו זו לזו רשימות סודיות של אספנים עשירים, שהיו פטורים לחלוטין מעמלה.

סותבי'ס וכריסטי'ס סירבו להתייחס להסכם הפשרה שהושג, והוא לא יפורסם באופן רשמי עד שהשופט לואיס קפלן יחליט אם לאשרו. על מועצות המנהלים של שני בתי המכירות לאשר את ההסכם עד סוף החודש.