נפאל: רצח וגם ירש

הנסיך דיפנדרה הוכתר למלך לאחר שרצח את הוריו, מלך ומלכת נפאל

ממשלת נפאל הכתירה את הנסיך ויורש העצר דיפנדרה (29) למלך נפאל, לאחר שירה למוות שלשום (ו') בערב באביו, המלך בירנדרה, באימו, המלכה אייסוואריה, וברוב בני משפחתו, לרבות שני אחיו. הטבח התחולל בארמון המלוכה בקטמנדו הבירה, ולאחריו ירה דיפנדרה בעצמו. דיפנדרה, שנחשב מוקדם יותר כמי שמת מפצעיו, דווח כמאושפז במצב תרדמת בבי"ח צבאי, מחובר למכונות הנשמה.

ההכרזה על דיפנדרה כיורש נמסרה בהודעה קצרה ברדיו הלאומי. נמסר, כי בשל מצבו הקשה של המלך החדש, מונה כממלא מקומו דודו גיאננדרה, אחיו של המלך המנוח. עוד נאמר בהודעה, כי גם המלכה אייסוואריה נהרגה בטבח, אך לא נמסרו פרטים נוספים על ההרג. נודע, כי 10 בני משפחה נהרגו מהאש האוטומטית של דיפנדרה, ושלושה נוספים נפצעו קשה.

סגן ראש הממשלה הנפאלי, רם צ'נדרה פאודל, כינה את הטבח "טרגדיה לאומית", ואישר כי דיפנדרה הוא האחראי להרג. לפי הדיווחים, הסיבה לטבח היא מחלוקת בין הנסיך לאימו המלכה באשר לנישואיו: המלכה התנגדה לבחירתו של בנה, וכינסה אסיפה משפחתית כדי לדון בעניין. במהלך האסיפה פרץ דיפנדרה לאולם שבארמון לבוש מדים, ובשעה 22:40 פתח בירי. מקורות בלתי רשמיים גורסים כי אהובתו של הנסיך היא בתו של שר לשעבר בממשלה.

זמן קצר לאחר הירי, הזניקו הרשויות מסוק מקטמנדו כדי להחזיר לבירה את גיאננדרה, ממלא מקום המלך, ששהה בחופשה בצ'יטוואן שבדרום המדינה. סמכויות המלוכה יופקדו בידיו כל עוד מצוי דיפנדרה בתרדמת. לפי החוקה הנפאלית, אחיו של המלך יוכל לרשת אותו רק אם מתו כל בניו.

קטמנדו, עיר בת 1.5 מיליון תושבים, התעוררה בשבת בבוקר לקול שמועות חסרות אישור רשמי בדבר אירוע הדמים שהתרחש בארמון. אלפים נאספו ליד ארמון המלוכה במרכז העיר, צמאים למידע. כוחות גדולים שומרים על הסדר בבירה, שהאווירה בה מוגדרת שקטה אך מתוחה. אזרחים נתונים בהלם לשמע החדשות בדבר מות מלכם האהוב בן ה-55, שמלך משנת 1972.

בשנת 1990 הסב המלך בירנדרה את המונרכיה הנפאלית לדמוקרטיה רב מפלגתית, אשר מאז מאופיינת במאבקים בלתי פוסקים בין הממשלה לפרלמנט המפוצל. הטבח בא בזמן של משבר פוליטי חריף ואי יציבות כלכלית.

מאות אלפים צעדו אתמול במסע הלווייה בקטמנדו, בטרם נשרפו גופות בני משפחת המלוכה על גדות נהר בגמטי הקדוש. בהודו השכנה הוכרזו ימי אבל.