קומברס ובוסטון טכנולוג'י מתמזגות - יתרונות, חסרונות והזווית הישראלית

קובי אלכסנדר, נשיא קומברס, יעמוד בראש החברה הממוזגת * הגוף שיקום יחלוש על %50 משוק השירותים הטלפוניים המתקדמים * בעלי המניות של קומברס יחזיקו ב-%59 ממניות החברה הממוזגת

סוף סוף גם לנו יש מיזוג ענק בתחום התקשורת. בהתאם למגמה העולמית המתחזקת של גופי טלקומוניקציה גדולים לרכוש, להתמזג ולהפוך לעוד יותר גדולים, מודיעה היום (ה') חברת קומברס טכנולוג'י על עיסקת מיזוג בהיקף של 858 מיליון דולר עם המתחרה הגדולה שלה, בוסטון טכנולוג'י.

שלא כמו במקרה של לננט, שנבלעה על ידי מאדג' (באחד המיזוגים הכושלים בענף), הפעם החברה הישראלית היא הדומיננטית. קומברס אמנם רשומה כחברה אמריקנית, אך עיקר פעילותה ומרבית עובדיה נמצאים בישראל ומועסקים על ידי החברה הבת, אפרת טכנולוגיה עתידית.

קומברס ובוסטון יתמזגו בשיטה של החלפת מניות (פולינג אוף אינטרס), כאשר לבעלי המניות בבוסטון יוקצו 17.7 מיליון מניות של קומברס. יחס המיזוג הינו כזה שכל מחזיק מניה בבוסטון יקבל עבורה 0.65 מניות של קומברס. יחס המיזוג דומה ליחס בין שווי השוק של שתי החברות. קומברס נסחרת כיום לפי שווי חברה של כמיליארד ורבע דולר, בעוד בוסטון נסחרת בשווי של 830 מיליון דולר.

יחס ההחלפה מבטא פרמיה קטנה עבור בעלי המניות של בוסטון, שמנייתה, אגב, עלתה אמש ב-3 דולר והתייצבה על 31.6 דולר. מניית קומברס עלתה אתמול בדולר וחצי והגיעה ל-48.5 דולר. בחברה הממוזגת שתיווצר לאחר ההחלפה יחזיקו בעלי המניות של קומברס ב-%59 מהמניות ובעלי המניות של בוסטון ב-%41. בעקבות המיזוג, שאמור להיחתם סופית רק לקראת תום השנה, תרשום קומברס הוצאה חד פעמית בשל רה-ארגון בהיקף של כ-80 מיליון דולר.

קובי אלכסנדר, יו"ר ונשיא קומברס, יהיה היו"ר של החברה הממוזגת, שתוסיף להיקרא קומברס טכנולוג'י. למועצת המנהלים של החברה יתווספו שני נציגים של בוסטון, המייסד והיו"ר גרג קאר, ופרנסיס ג'ראר, מנכ"ל בוסטון טכנולוג'י. העיסקה טעונה עדיין את הסכמתם של בעלי המניות בשתי החברות.

לדברי אלכסנדר, המיזוג בין שתי המתחרות ימצב אותן כספק מוביל של מערכות שירותים מתקדמים ברחבי העולם. בשנת 96' עמד מחזור ההכנסות של כל אחת מהחברות על כ-200 מיליון דולר, וב-12 בחודשים האחרונים כבר הגיע קצב המכירות לכחצי מיליארד דולר. הרווח המשותף של שתי החברות ב-12 החודשים האחרונים עומד על 62 מיליון דולר, ושווי השוק של החברה הממוזגת יגיע ל-2.1 מיליארד דולר.

שתי החברות, קומברס ובוסטון, נמצאות בצמיחה מהירה מאוד בשנים האחרונות. מחזור המכירות של בוסטון עמד בשנת 95' על 105 מיליון דולר ובשנה שעברה כבר קפץ ל-192 מיליון דולר. קומברס מכרה ב-95' ב-137 מיליון דולר וב-96' זינקה למכירות של כ-200 מיליון דולר. השילוב בין שתי החברות ייצור גוף השולט על כ-%50 מהשוק.

הצמיחה של שתי החברות נובעת מהגידול המהיר בשוק שלהן, שירותי מענה קולי מתקדמים לחברות הטלפוניה הגדולות. מנכ"ל אפרת, כרמל ורניה, ציין שלמרות שהן נחשבות למתחרות, קיימים בין שתי החברות תחומים משלימים רבים. ההתמחות העיקרית של בוסטון היא במערכות לחברות הטלפון הקווי, ואילו אפרת מתמחה בעיקר בשוק הטלפון הסלולרי. בוסטון שולטת בעיקר בשוק של צפון אמריקה ויפן, ואילו לאפרת נוכחות חזקה במדינות אירופה.

לאחר המיזוג ימנה בסיס הלקוחות של החברה כ-200 חברות טלפון, בהן 7 מתוך 10 החברות הגדולות בעולם. החברות מתכוונות לשלב את היכולת הטכנולוגית שיש כיום לכל אחת מהן ולהציע ללקוחות הקיימים פתרונות שהציעה עד היום החברה המתחרה.

מיזוגים בתחום התקשורת הפכו באחרונה לאופנה לוהטת. חוץ ממאדג', גם ביי נטוורקס הינה תולדה של מיזוג, ועתה גם מדובר על מיזוג אפשרי בין יו.אס רובוטיקס לטריקום, ובין בריטיש טלקום ל-MCI. לאחרונה בוצע מיזוג בין לוסנט, אחת החטיבות שפוצלו מ-AT*T לבין אוקטל, המתחרה העיקרית של קומברס ובוסטון, המחזיקה בנתח שוק של כ-%20. אוקטל מוזגה בלוסנט לפי שווי של 1.8 מיליון דולר.

שיתוף הפעולה, שמתייחס לתחום התקשורת האזרחית (כ-%70 מהפעילות של קומברס), יכלול פיתוחים משותפים, איחוד קווי הייצור ופעילות שיווק משותפת. "עד היום, כמעט בכל פעם שהפסדנו מכרז גדול, בוסטון היתה זוכה בו, ולהיפך", מסביר איציק דנציגר, מנכ"ל חטיבת התקשורת של אפרת. "השוק הוא גדול, ואנשי השיווק לא מצליחים לכסות את כולו. בסין, למשל, יש עשרות חברות טלפון שאיננו מגיעים אליהן, ובאלו שאנחנו כן מגיעים אליהן אנחנו פוגשים את אנשי השיווק של בוסטון. השילוב יאפשר לפרוס את הכוח ולפעול ביעילות".

לדברי מנכ"ל אפרת, כרמל ורניה, עתיד המיזוג עם בוסטון להגדיל את תכולת העבודה של אפרת בישראל, הן מבחינת הפיתוח והן מבחינת הייצור. החברה, שנתקלת היום בקשיים לעמוד בקצב גיוס של 45 עובדים מדי חודש, מתכוונת כעת להכפיל את קצב הגיוס. במקרה כזה עשויה אפרת להפנות לשוק העבודה בישראל ביקוש של 1,000 עובדים בשנה, מרביתם מהנדסי תוכנה וחומרה. כיום מונה אפרת 1,200 עובדים, מתוך כ-1,700 עובדים בקומברס כולה. יחד עם בוסטון תמנה החברה הממוזגת למעלה מ-2,500 עובדים.

לדעת ורניה, הסיכון העיקרי הטמון במיזוג יהיה אם החברות לא יצליחו לגשר על הפערים התרבותיים ביניהן, דבר שייצור ניגודי אינטרסים בין העובדים, שעלולים במקרה הגרוע לגרור עזיבה של חלק מהם.

הניסיון של אפרת במיזוגים איננו גדול, בוודאי כשמדובר בעיסקה בהיקף שכזה. הרכישה הגדולה ביותר שביצעה עד היום היתה לפני שנתיים. מדובר בחברה בשם סטארטל מקליפורניה שנרכשה תמורת 20 מיליון דולר, והיא מתפקדת כחטיבה עצמאית בקומברס. כדי להתגבר על בעיות אלו מתכוונים באפרת להקים צוות מיוחד שיטפל בכל נושאי האינטגרציה בין העובדים (צוותי הפי תוח והשיווק). « מאת עמי גינזבורג « קומברס ובוסטון טכנולוג'י מתמזגות - יתרונות, חסרונות והזווית הישראלית « קובי אלכסנדר, נשיא קומברס, יעמוד בראש החברה הממוזגת * הגוף שיקום יחלוש על %50 משוק השירותים הטלפוניים המתקדמים * בעלי המניות של קומברס יחזיקו ב-%59 ממניות החברה הממוזגת