רווחי הון של 48 מיליון שקל לקרדן נדל"ן ממימושים במזרח אירופה

שווי נכסיה העיקריים של החברה הנכדה בפולין מוערך בכ-800 מיליון שקל יותר מעלותם בספריה

שתי עסקאות מימוש שביצעו חברות נכדות של קרדן נדל"ן בפולין וברומניה הניבו לה רווחי הון של כ-48 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. קרדן נדל"ן, המשתייכת לקבוצת קרדן שבשליטת יוסף גרינפלד ואבי שנור, סיימה את התקופה ברווח נקי של 29.8 מיליון שקל, מתוכו 9.6 מיליון שקל ברבעון השלישי.

הנכס המרכזי של קרדן נדל"ן היא אחזקה ב-58.8% ממניות GTC אינטרנשיונל, הפועלת באמצעות חברות בנות בפולין, ברומניה, בהונגריה, בצ'כיה ובסרביה (יתרת מניות GTC מוחזקות ע"י החברה-האם קרדן, אזורים ומנהלים בחברה-הבת).

ל-GTC אינטרנשיונל נכסים מניבים - בנייני משרדים ומרכז מסחרי - בשטח כולל של 160 אלף מ"ר המניבים שכ"ד שנתי של כ-43 מיליון דולר (לא כולל דמי ניהול). עד תום 2003 צפויה השלמת פרויקט נוסף של החברה בשטח כולל של 19 אלף מ"ר שיניב לה כ-4 מיליון דולר בשנה. ל-GTC פרויקטים בשלבי תכנון וביצוע שונים להקמת מבני משרדים, מסחר ומגורים בהיקף של כ-706 אלף מ"ר.

במהלך חודש יוני השלימה GTC פולין, החברה-הבת של GTC אינטרנשיונל (בה מחזיקים גם סיטיבנק ודויטשה בנק), מכירת 50% מפרויקט גלריה מוקוטוב, מרכז מסחרי בורשה פולין, לתאגיד ההולנדי רודמקו, לפי שווי של 165 מיליון דולר לנכס. הרווח שנבע ל-GTC פולין בעסקה עמד על 135 מיליון שקל, מתוכו חלחל לדו"חות קרדן נדל"ן רווח של כ-40 מיליון שקל.

בעסקה, שנחתמה באוקטובר 2002, רכש רודמקו, אחד התאגידים הגדולים באירופה בתחום של השקעות במרכזי קניות, מחצית מגלריה מוקוטוב, אחד ממרכזי הקניות והבידור מהגדולים והמודרניים בוורשה, המשתרע על שטח של כ-58 אלף מ"ר. בנוסף, כולל הפרוייקט עתודות קרקע סמוכות בשטח של כ-20 דונם, עליהן ניתן להקים מבני משרדים בשטח של כ-47 אלף מ"ר.

המרכז המסחרי מושכר בתפוסה של 95% לשוכרים מקומיים ולדיירי עוגן בינלאומיים ומניב 18.5 מיליון דולר בשנה. מדובר באחד משני הפרוייקטים המוצלחים ביותר של GTC. השני, מוקוטוב ביזנס פארק, הוא מתחם הסמוך לשדה התעופה של ורשה והכולל 9 בנייני משרדים בשטח של 107 אלף מ"ר, המושכרים בתפוסה של 86% ומניבים 24 מיליון דולר בשנה (לא כולל דמי ניהול).

בחודש ספטמבר השלימה GTC רומניה (חברה-בת נוספת של GTC אינטרנשיונל) עסקה בה מכרה בניין משרדים בבוקרשט, בירת רומניה, ברווח של 30 מיליון שקל. הרווח שנבע לקרדן נדל"ן מהעסקה זו עמד על 7.7 מיליון שקל.

הרווחים הגבוהים של קרד"ן נדל"ן בחו"ל קוזזו עם הפרשה לירידת ערך נכס בישראל, עקב יישום תקן חשבונאות 15, בסכום של 13.6 מיליון שקל. בגין נכסים ופרויקטים המוחזקים על ידי GTC לא נדרשה החברה להפחתת ערך. יתרה מכך, בהתאם להערכות שווי כלכליות, שוויים של נכסי GTC גבוה בהרבה משוויים בספרים.

כדי להמחיש את ההבדל, מצרפת קרדן נדל"ן טבלה ובה מפורטים שוויים של שלושת הנכסים המרכזיים של GTC בפולין. הללו, בהתאם לדו"חות על פי כללי חשבונאות בינלאומיים, גבוהים בכ-800 מיליון שקל מעלותם בהתאם לכללי החשבונאות בישראל. השווי ההוגן של הנכסים, כפי שמשתקף בכללי החשבונאות הבינלאומיים, יוכר כרווח רק בעת מימוש הנכסים.

GTC אינטרנשיונל סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה ברווח נקי של 24.5 מיליון דולר (מתוכו 5.6 מיליון דולר ברבעון השלישי). לחברה הון עצמי של 70 מיליון דולר המממן מאזן של כ-450 מיליון דולר. לאחרונה, הוערך שווייה בכ-250 מיליון דולר.