"אין לנו כוונה להנפיק את חברת DBSI; אני חושב שאין הצדקה לחברת אחזקות ציבורית"

יוסי בן שלום מ-DBSI צפוי להתמנות ליו"ר שגריר, אחרי שהוא ושותפו ברק דותן ישלימו את רכישת שגריר תמורת 200 מיליון שקל

שנתיים אחרי שהוקמה, מכוונת DBSI גבוה. חברת ההשקעות של ברק דותן ויוסי בן שלום רוכשת את חברת שירותי הרכב, שגריר, מכלל ביטוח , הפניקס ודלק רכב , בתמורה ל-200 מיליון שקל. בעקבות העסקה ירוויחו כל אחת מהמוכרות כ-45 מיליון שקל.

לשגריר, חברת שירותי הגרירה המובילה בארץ, יש 750 אלף מנויים שיצרו לה אשתקד הכנסות של 120 מיליון שקל, כשהרווח הסתכם ב-20 מיליון שקל. עסקת שגריר היא העסקה הרביעית של DBSI, אחרי שרכשה את השליטה בסימטרון (עם קבוצת פולאר), טלדור ונקסוס. "עסקת שגריר עדיין לא הושלמה", אומר היום יוסי בן שלום, "אנחנו צריכים לקבל את האישורים מכל הגורמים ורק אז יהיה ניתן לומר שהעסקה הושלמה".

בהנחה שלא תצוץ מכשלה, מדובר על קפיצת מדרגה בשביל DBSI. "זאת אמורה להיות העסקה הכי גדולה שלנו, אבל אנחנו לא עושים עסקאות לפי גודל, אלא בהתאם להזדמנות. הרגשנו, אחרי שמיזגנו את נקסוס עם פוינטר, שמפתחות מערכות לאיתור כלי רכב גנובים, שיש מקום להרחיב את הפעילות בענף הרכב.

"אנחנו בגישה של למצוא תחום פעילות מסוים ולהתרחב בו. בדרך זו אנחנו יוצרים התמחות בתחום מסוים, הכרות והבנה טובה יותר. יותר קל לגדול איפה שכבר נמצאים. אנחנו מכירים את תחום השירותים לכלי רכב ובאופן גס, הפעילות של שגריר היא באותו העולם של הפעילות של נקסוס".

איזה סינרגיות קיימות בין שתי החברות ואיך אתם צפויים ליהנות מהן?

"העסקה מבחינתנו היא עסקה בפני עצמה. אנחנו קונים את שגריר כי היא בפני עצמה מעניינת, בלי קשר לסינרגיות. אם יהיו סינרגיות שנוכל ליישם אותן, נשקול לעשות זאת בעתיד. נכון לעכשיו, אנחנו לא מתכוונים לעשות שינויים. לא צריך להחליף נבחרת מנצחת. לא מחליפים מאמן ושחקנים כשהקבוצה מנצחת, ובשגריר עושים עבודה מצוינת ולכן אנחנו מסתכלים ומעריכים אותה כחברה שעומדת בפני עצמה. בעתיד, בגלל שיש לנו פעילות באותו תחום, אם ייוצרו סינרגיות ונחשוב שזה נכון ליישם אותן, נעשה זאת".

כל האחזקות האחרות שלכן סחירות, אתם חושבים להפוך את שגריר לחברה סחירה?

"כרגע זה לא משהו שמטריד אותנו. במקרה החברות שלנו סחירות, אבל לא הלכנו לכיוון של חברות סחירות בלבד ולא חיפשנו רק חברות נסחרות. בתקופה שבה קנינו את החברות האחרות, דווקא בחברות הנסחרות היו הזדמנויות. שוק ההון היה מאוד נוח מבחינתנו, והחברות הנסחרות היו במחירים נמוכים. היום המצב השתנה והחברות הפרטיות מעניינות יותר. בכל מקרה, אותנו זה לא מעניין אם החברה פרטית או נסחרת. אנחנו בוחנים לגופו של עניין האם יש כדאיות כלכלית ברכישה".

לעבור על הדברים השוטפים

אתם בדרך לרכישות נוספות או שאחרי הרכישה הגדולה הזו תיקחו פסק זמן?

"כרגע נהיה עסוקים בלהשלים את העסקה הזו. אנחנו צריכים להיכנס לעניינים בחברה ולעבור על הדברים השוטפים. זה מה שיעסיק אותנו בתקופה הקרובה ולכן לא נבצע בזמן הקרוב רכישה נוספת. אנחנו בסך הכל שני מנהלים, מזכירה, אנליסטית ואיש כספים בחצי משרה. יש גבול למה שצוות כזה יכול לעשות".

מי יהיה היו"ר של החברה?

"אני, כי אני נמצא בתחום הזה. אני יו"ר נקסוס, וברק יו"ר טלדור. אני גם הייתי היו"ר של יורופקאר בעברי, כך שטבעי שזה יהיה אני, אם כי, לא קבענו את זה עדיין".

רכישת שגריר היא הגדולה מכולן, אבל ל-DBSI יש רקורד של כבר ארבע רכישות. "קמנו ב-2002 ומאז ביצענו מספר עסקאות, חלקן ראשוניות כמו סימטרון, נקסוס וטלדור ועכשיו שגריר וחלקן משניות, כלומר עסקאות בחברות שרכשנו", אומר בן שלום, "נקסוס מוזגה עם פוינטר, טלדור רכשה את מוטורולה מערכות מידע ואדאנת".

אתם מחפשים אקזיט מהיר או השבחה מבוקרת לאורך זמן?

"אנחנו פועלים לטווח ארוך. בכל הפעילויות שרכשנו אנחנו מעורבים מאוד, ברק או אני מכהנים כיו"ר פעיל וזה אומר פגישה שבועית וקשר טלפוני רציף. אנחנו לא מגיעים רק לישיבות הדירקטוריון פעם בארבעה חודשים, אנחנו מעורבים בתוכניות של החברה ובתהליכים הפנימיים".

הרכישה הראשונה של DBSI הייתה סימטרון, שמשתפרת בתוצאותיה, בצורה מתונה מאוד. החברה הרוויחה ברבעון הראשון כ-10 אלף דולר, על הכנסות של כ-5.4 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-219 אלף דולר על הכנסות של כ-5.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. "רכשנו יחד עם פולאר 67% מהחברה לפי שווי של 14 מיליון דולר. כל אחד השקיע בערך חצי, אנחנו השקענו בערך 5 מיליון דולר בתמורה לכ-33% מהחברה. אנחנו מאוד מעורבים בחברה. אני היו"ר הפעיל שלה. מאז שרכשנו את החברה החלפנו שם את ההנהלה, ועברנו לרווח קטן אחרי שבשנה שבה רכשנו אותה היא הפסידה כ-2.5 מיליון דולר.

"יש עוד מה לעשות בסימטרון. אנחנו לא מאושרים מזה שהחברה מרוויחה קצת. המטרה לייצר ערך ואנחנו עובדים על זה. כמו בכל חברה, אנחנו עושים מהלכים פנימיים כדי להגיע לזה. הנהלה הנוכחית שם טובה".

מה עושים כדי להגדיל את הרווח?

"זה נמצא בפרטים הקטנים.זה גם הנהלה, זה גם כיוון אסטרטגי, זה גם כיווני פיתוח שונים וגם רכישות. זה באופן כללי, ובסימטרון אנחנו עובדים על זה. אין ניסים, זאת עבודה, וזה לוקח זמן. אני מקווה שהמנכ"ל צביקה נגן, שניהל חטיבה גדולה בקומברס, יצליח להגדיל את הרווח. לא הבאנו אותו כדי להרוויח גרוש וחצי אבל אנחנו כמובן יודעים שזה לוקח זמן. המטרה היא בפרוש להגדיל את הרווח. אנחנו עושים הרבה צעדים קטנים ונכונים בכיוון הזה וזה יביא להערכתי תוצאות".

בינתיים, ל-DBSI יש הפסד קטן על הנייר מההשקעה בסימטרון, אבל בן שלום טוען שזה לא בדיוק כך. "יש דמי ניהול שאנחנו מקבלים על העבודה שלנו שם", הוא אומר, "ומעבר לכך, הסחירות במניה נמוכה. אנחנו לא מסתובבים ומדברים עם אנליסטים. אנחנו לא מוכרים עדיין את הסיפור של סימטרון. רצינו קודם כל לבסס את החברה אבל מספיק שאני אעשה סיבוב כדי שהמניה תעלה ב-20%, ומתישהו נעשה את זה. אנחנו קודם רוצים להיות בטוחים ביחס לכיוונים של סימטרון, אבל אני חושב שאנחנו מתקרבים למועד שבו יהיה אפשר להתחיל לפגוש אנשים משוק ההון ולספר את הסיפור של החברה".

הסיפור של סימטרון

מה הסיפור של סימטרון?

"זאת חברה מעניינת שעוברת שינויים. היא מפתחת תוכנה לתיב"מ, אבל זה בגדול, כשבפרטים יש שינויים. יש שינויים בהגדרת השוק שלה, בהגדרת המדינות שבהן היא פועלת, בשאלה למי מוכרים. מי הלקוחות בעצם. בכל סעיף יש שינויים, וזה מאוד משמעותי רק שזה עדיין לא בא לידי ביטוי, אבל אני מאמין שזה יתבטא בתוצאות".

מתי זה יקרה?

"אני לא שולט בקונים ויש תהליכים חיצוניים שהם לא בשליטתנו. מרכז החוזק של סימטרון הוא אירופה. סימטרון נמצאת בתעשיות הכבדות שחלקן עדיין נמצאות במשבר ולא מורגשת שם התאוששות. אני לא אוהב תחזיות. אני משוכנע שהצעדים שלנו יתנו תוצאות, אבל לא יושב עם סטופר על המנכ"ל, ולא בוחן לפי תוצאות רבעון אחד".

הרכישה השנייה של DBSI הייתה טלדור מחשבים. טלדור, אחת מחברות טכנולוגיית המידע והאאוטסורסינג הגדולות בישראל, נרכשה במאי 2003 ומאז אימצה אסטרטגיה של רכישות, כדי להגדיל את היקף הפעילות בתחום טכנולוגיית המידע. במקביל נערכו בקבוצה שינויים מבניים וצומצמו פעילויות שלא היו בליבת העסקים של החברה.

טלדור רכשה לקראת סוף 2003 51% ממוטורולה מערכות מידע, תמורת 4 מיליון דולר ורכשה נכסים של שלוש חברות מקבוצת אדאנת. בטלדור העריכו בעבר שהחברות שנרכשו יתרמו ב-2004 הכנסות בהיקף של כ-90 מיליון שקל, מה שעשוי להגדיל את הכנסות הקבוצה ליותר מ-400 מיליון שקל, גידול של יותר מ-30% ביחס לשנה שעברה.

בתחום הראשון, תחום המערכות, פעילה הקבוצה דרך ארבע חטיבות: חטיבת טכנולוגיית המידע, חטיבת האאוטסורסינג, חטיבת היועצים וחטיבת שיווק המוצרים המיובאים. טלדור מייצגת את חברת סייבל, מפתחת התוכנה המובילה בעולם בתחום של CRM (ניהול קשרי לקוחות).

התחום השני שבו פועלת הקבוצה הוא קונטקט סנטר, מרכזי שירות לקוחות טלפוניים. מוקדים אלה משמשים כמרכזי מידע, מרכזי שירות למסחר אלקטרוני, לעריכת סקרים וכמערך מתקדם לתמיכה טכנית.

תחום נוסף שבו עוסקת הקבוצה, פיתוח מערכות תוכנה, נעשה דרך חברה בת בשם טלדור טיקי מערכות תוכנה, שמתמחה בפיתוח תוכנה לתעשיית ההיי-טק, פיתוח תוכנות שליטה ומעקב בזמן אמת, יישומי אינטרנט ועוד.

התחום האחרון בו פעילה החברה, מערכות תמיכה ואינטגרציה, נעשה דרך החברה הבת, אלדור מחשבים (50.1%). אלדור מספקת פתרונות מערכתיים ממוחשבים ובין המוצרים שהיא מספקת יש מותגים מובילים: קומפק, דל, IBM ועוד. מעבר לכך, לאלדור פעילות אאוטסורסינג שכוללת השמת כוח אדם במגוון התמחויות וניהול אתרים של לקוחות, תוך לקיחת אחריות מלאה על מערכות המידע, התפעול והתמיכה.

"בטלדור ברק הוא היו"ר", אומר בן שלום, "הוא מאוד פעיל בחברה ועשינו שם כמה מהלכים שנותנים תוצאות. קנינו שתי חברות בעסקאות מוצלחות, עשינו מיזוג פנימי של חברות בתוך הקבוצה ואנחנו מכנסים יחידות תחת בניין אחד. בסך הכל הכיוון נראה טוב".

גם הרווח, "על הנייר", משמעותי. "השקענו לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל", אומר בן שלום, "קנינו 77% מהחברה בכ-60 מיליון שקל וחילקנו מעל 20 מיליון לכולם כדיבידנד. בסך הכל השקענו בחברה לפי מחיר של 6 שקל ועכשיו זה בסביבות 13 מיליון שקל.

"מבחינת העסק, כרגע המספרים עדיין נמוכים. זה טוב יותר מאיך שקיבלנו את החברה אבל אנחנו מצפים ליותר. בכל מקרה, אנחנו מסתכלים על תזרים המזומנים, זה חשוב לנו יותר מהרווח ותזרים המזומנים אצל טלדור מרשים".

הרכישות של טלדור יימשכו?

"אנחנו כל הזמן בבחינה. מחפשים דברים נכונים".

החברה האחרונה בפרוטפוליו של DBSI היא נקסוס שמפתחת מערכות מידע ומיקום שמבוססות על תקשורת אלחוטית ומשמשות לאיתור רכבים גנובים. DBSI השקיעה 4 מיליון דולר בנקסוס והיא מורווחת על הנייר כ-12 מיליון דולר - 300%. נקסוס חתמה לאחרונה על מזכר הבנות לרכישת כ-86% ממניות חברת פוינטר, מפעילת שירותי איתור רכב, בתמורה להקצאת 27% ממניותיה. "הסגירה של העסקה תהיה בימים הקרובים", מעדכן בן שלום, "בכל מקרה, הרווח מרכישת נקסוס הוא רווח על הנייר, ולספור על הנייר זה לא כמו להרוויח באמת. לא קניתי אוטו ובית ברווחים על הנייר. נייר זה נייר. זאת בינתיים ההשקעה הכי רווחית שלנו, ללא ספק, אבל זה עדיין על הנייר".

ביחס לביזנס של נקסוס אומר בן שלום, "הרחבנו את הפעילות בארגנטינה. אנחנו שוקלים כניסה למדינות נוספות. יש לנו תחרות לא פשוטה בארץ מול איתוראן שהיא חברה מצוינת. המטרה שלנו היא לחקות את איתוראן. אנחנו מוכרים, יחד עם פוינטר, בכ-15 מיליון דולר ואנחנו רוצים להגיע ל-100 מיליון דולר".

אתם שוקלים הנפקה ב-DBSI עצמה?

"לא, אין לנו כוונה כזו. אני לא חושב שיש הצדקה לחברת אחזקות ציבורית. הציבור מעריך חברות בתחום פעילות מוגדר".