לא רק פיצויים: מס הכנסה דורש מאונ` בן-גוריון 145 מיליון שקל בגין מלגות לעובדים

מדובר במלגות ששילם המוסד לעובדיו, שלמדו לתארים שני ושלישי בשנים 95-98; האוניברסיטה עתרה לביהמ"ש

נציבות מס הכנסה הגישה שומות מס הכנסה לאוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, ובהן דרישה לתשלום של 145 מיליון שקל. לטענת מס הכנסה, האוניברסיטה חייבת סכום זה בגין מלגות ששילם המוסד האקדמי לעובדיו, הלומדים לתארים שני ושלישי. שומות המס הן בגין 1995 עד 1998.

לטענת מס הכנסה, מוסד אקדמי המעניק מלגות לעובדיו לתארים שני ושלישי, חייב בתשלום מס בגינן, כאילו היו שכר עבודה. לכן על אוניברסיטת בן-גוריון לבצע לעובדיה ניכוי מס במקור על הכנסות אלה.

לאחר שמאמצי האוניברסיטה להגיע להסדר עם נציבות מס הכנסה, לביטול התשלום, עלו בתוהו, הגישה האוניברסיטה לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע עתירה מנהלית נגד מס הכנסה, בבקשה לבטל את השומות.

האוניברסיטה מבקשת גם, כי בית המשפט יורה למס הכנסה לחשוף מסמכים, שעל-פיהם ביסס את דרישתו. לטענת הנהלת האוניברסיטה, המלגות שהעניקה לעובדיה אינן שכר עבודה, ולא מדובר במלגות ששימשו שכר עבודה. בכל מקרה, על מס הכנסה לבצע הפרדה בין תשלום המלגות לעובדיה, ובין תשלומי השכר שלהם.

עוד טוענת האוניברסיטה, כי סטודנטים רבים מקבלים מטעמה מלגות, ואלה מועסקים אצלה בתקופת הלימודים, ובין השכר בגין עבודה ובין תשלום המלגות, עבור הלימודים, יש הפרדה מוחלטת.

בדיון מקדמי שהיה בין האוניברסיטה לבין מס הכנסה, סירב פקיד השומה בבאר-שבע לדרישת האוניברסיטה לחשוף את המסמכים. עוד טען מס הכנסה, כי אין בסיס משפטי לדרישת האוניברסיטה לחשוף את המסמכים, וכי העברת מסמכים אלה בטרם הגישה האוניברסיטה את נימוקי הערעור וההשגות שלה על שומות המס, תאפשר לה לבסס את נימוקי הערעור.

אוניברסיטת בן-גוריון פנתה למומחה המס, עו"ד יעקב נאמן, והוא הגיש חוות דעת משפטית בעניין חבות המס. חוות דעת זו אף הוגשה לנציבת מס הכנסה לשעבר, עו"ד טלי ירון-אלדר.

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע קבע בעניין חובת גילוי המסמכים, כי על רשות המס להמציא את המסמכים הדרושים. וזאת, לאור פסק דין של בית המשפט העליון, שבו נקבע, כי על רשויות המס קיימת חובת גילוי מסמכים אלה, הנדרשים לנישום לצורך ביסוס טענותיו נגד חבות מס כלשהי.

לאור זאת, חויב מס הכנסה בתשלום הוצאת משפט בסכום של 6,000 שקל. הדיון המלא בעתירה יתקיים במועד מאוחר יותר.