נפילת חוק המטרו היא רק דוגמה הממחישה את גודל הכישלון של השיטה הפרלמנטרית בישראל • במקום למשול, הפוליטיקאים - כל הפוליטיקאים, מעדיפים לצאת בהכרזות חסרות תכלית ולגלגל את הצרות שלהם ל"קורבן הבא"
רגע לפני פיזור הכנסת הקואליציה מנסה לקדם חוק להסדרת עתיד המיזם התחבורתי הגדול בתולדות המדינה • האופוזיציה מתנגדת ללא נימוק ענייני, בעיקר כדי למנוע מהממשלה את ההישג • שרת התחבורה מאיימת שבלי החוק הפרויקט ייתקע, למרות שבשלב זה ניתן לקדם את המטרו גם בלעדיו • ואיפה האינטרס הציבורי? גלובס עושה סדר בסערה סביב המיזם שנועד לחלץ אותנו מהפקק
אם מינויה יאושר באופן סופי על ידי שרי האוצר והתחבורה, לליקוורניק אתגרים רבים לפתחה: כל הפרויקטים שבאחריות החברה נמצאים בעיכובים, כמו למשל קווי הרכבת הקלה בגוש דן • ליקוורניק הובילה במשך יותר משני עשורים את אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, בו הייתה שותפה בכירה
התוכניות שאושרו הן קו M1S (חלקו הדרומי של M1) וקו M3 • מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "מקווה שכלל הרשויות תתגייסנה למען הפרויקט, למרות המחלוקות" • מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "כעת המשימה מוטלת על גורמי הביצוע"
חודשים לפני ההשקה, בפתח "חצי שנה מאוד אינטנסיבית", מנהל הקו האדום, קרן זוהר, פורש - לדבריו בשל תחושת מיצוי • בראיון לגלובס הוא מבהיר כי לא מדובר בבריחה, וטוען כי ניתן להשיק את הקו עוד השנה, אבל רומז לעיכוב גם בקווים אחרים
ניסיון העבר ביחסי אופוזיציה-קואליציה אינו מבשר טובות וסביר שניתקע עם תוכנית תמ"א מיושנת ועם תכנון למטרו שלא ניתן למימוש
ההסכם שפרסם השבוע משרד האוצר קובע כי הרשויות יעבירו 4.5 מיליארד שקל לתקציב המטרו • נראה כי הרשויות מבינות שבמוקדם או במאוחר פרויקט התחבורה יצא לדרך, וגם המדינה מצידה מכירה בחשיבות ההסכמות ומנסה לנטרל התנגדויות
ההסכם פורסם במסגרת צו להערות הציבור, והוא קובע תשלום שנתי לכל עיר בהתאם למצבה הכלכלי ולמספר תחנות המטרו והרכבת הקלה שיוקמו בה וכן את משך הזמן שהן ישלמו • שתיים מתוכניות המטרו צפויות לעלות לאישור הממשלה בחודש מאי
עוד אמרה יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון, בוועידת הרכב של גלובס, כי תוכניות המטרו צפויות להגיע לאישור הממשלה לאחר הפסח, וטענה: "יש התנגדות מאוד גדולה לקיומו של הדפו; רק עיריית אור יהודה הבינה את הצורך"
תחנות המטרו, שסביבתן הקרובה תקבל זכויות בנייה מורחבות, צפויות לחולל מהפכה נדל"נית ולא רק תחבורתית • מהם האזורים המומלצים ליזמים שמחפשים שטחים שיהפכו בעתיד למוקד משיכה לעובדים, לעסקים וללקוחות
המימון לפרויקט המטרו אמור להגיע בחלקו מתקבולי מסים - דבר שיכול ליצור פער בין תזמון ההכנסות לתזמון ההוצאות בשלב ביצוע הפרויקט • לפי הבנק המרכזי, על הממשלה לגשר על פערי התזמון במימון הפרויקט באמצעות תקציב המדינה או ע"י הגדלת החוב
תקרת בטון בעובי 2 מטרים שתיבנה על מוסך הרכבת הקלה בירושלים תישא בניין משרדים גדול • בתכנון יש עוד מתחמים כאלה מעל מוסכי המטרו, אז למה לא ברכבת הקלה בגוש דן?
מושב החורף מסתיים, והחוק שהיה אמור לעבור במהלך 2021 ממתין ואיתו התוכניות שמוכנות לאישור הממשלה • החשש: העיכובים הבירוקרטיים ימנעו את תחילת העבודות בשטח שתוכננו ל-2024
עם קואליציה על כרעי תרנגולת ורקורד של עיכובים מתמשכים במיזמי ענק, משרד האוצר ומינהל התכנון מקדמים בשבועות האחרונים תוכניות ענק המבוססות על הקמת המטרו • אלא שהרכבת התחתית רחוקה מהמסילה ואפילו החוק שמכוחו יוקם הפרויקט - עדיין לא אושר
חברת מנרב החזקות הודיעה ב-2019 על זכייתה במכרז לביצוע עבודות הגמר בתחנות הקו האדום • מאוחר יותר רכשו את החברה האחים וייל שמחזיקים היום ב-5% ממנה • אלא שנוסף לחלקם בחברת ההחזקות, האחים וייל הם בעלי מניות בחברה שמנהלת ומפקחת על בניית התחנות התת קרקעיות של הרכבת הקלה בגוש דן
החוק שאושר דומה מאוד להצעה שהגישה הממשלה לוועדה, והוא מסדיר את עבודת וסמכות רשות המטרו והמועצה המאסדרת למטרו, שיעבור ב-24 רשויות מרחובות ועד רעננה ויכלול כ-109 תחנות • 30% מהמתחמים סביב המטרו יוקצו לדיור בר-השגה
הרכבת הקלהמטרומירי רגבמשרד האוצרמשרד התחבורהנדל"ן: תשתיותנת"ערשות המטרותחבורה ציבוריתתשתיות תחבורה