הולנד, נורווגיה ואפילו קולומביה מקדימות את ישראל בהרבה בקידום תשתיות בטוחות ומזמינות לרוכבי אופניים • בארץ נרשם אומנם שיפור בשנים האחרונות, אך עדיין ההתקדמות איטית • למה זה עדיין לא עובד בישראל ומה ניתן לעשות?
זיו נוימן בן 48 מתל אביב • נשוי + 2 • מנכ"ל חברת אקסלרייט • "לצערי הפריפריה מוזנחת וממשיכה לסבול מעומסי תנועה ופקקים, לא פחות מהמרכז" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז
בנייה מבוזרת והיעדר פתרונות תחבורה ציבורית כופים הסתמכות על מכוניות פרטיות, שסותמות את הכבישים • התוצאה: פקקים אינסופיים שמגדילים עוד יותר את האטרקטיביות של אזורי הביקוש • בעולם הבינו שאפשר לצופף את המרחב הבנוי סביב צירי תחבורה ציבורית, בשכונות שמאפשרות הליכה רגלית ועירוב שימושים • כתבה אחרונה בסדרה
בניגוד למקובל ברבות מערי העולם המערבי, ירושלים מקדמת את הרכבת הקלה ושבילי אופניים, לצד חניונים ומחלפים • לדברי בכירי העירייה, לא מדובר בטעות אלא במדיניות מפוכחת, אבל מומחי תכנון חוששים שמדובר בבכייה לדורות
שעות השיא בכבישים התרחבו כמעט לכל היום ותל אביב ממוקמת כבר עתה במקום ה־16 במדד הפקקים העולמי • התכנון הפרברי והיעדר תחבורה ציבורית יעילה מבטיחים כי המצב רק ילך ויחמיר • הרחבת כבישים לא תועיל, והקמת מערכות הסעת המונים לוקחת שנים רבות • מי יחלץ אותנו מהפקק?
משרד התחבורה גיבש תוכנית אסטרטגית לקידום התחבורה הציבורית לשנת 2050, שכוללת גם את הגדלת הקיבולת של רכבת ישראל • חלק מהקווים ישפרו את הנגישות ליישובי המשולש • התוכנית תשמש "סל" פרויקטים, שמתוכו ייבחרו מיזמים לתקצוב בהמשך
הסכמי משרד התחבורה עם הרשויות המקומיות, ביניהן נהריה, עפולה ואופקים, יכללו תכנונם וביצועם של פרויקטים "לקידום חלופות בנות-קיימא בטווח הקצר והבינוני לקידום פרויקטי תחבורה ציבורית, הפחתת הרכב הפרטי, קידום הליכתיות ותחבורה קלה ותוספות שירות"
הרחבת כביש 2 לא כוללת תוספת של נתיב תחבורה ציבורית, וברמת השרון ייבנה כביש "עוקף איילון", למרות שהוא כנראה רק יגדיל את הפקקים באזור • בממשלה מצהירים על מהפכת תחבורה - אבל מתפשרים על מדיניות "גם וגם" שמעודדת בפועל את השימוש ברכב הפרטי
עוד אמרה יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון, בוועידת הרכב של גלובס, כי תוכניות המטרו צפויות להגיע לאישור הממשלה לאחר הפסח, וטענה: "יש התנגדות מאוד גדולה לקיומו של הדפו; רק עיריית אור יהודה הבינה את הצורך"
גיא שר, מנכ"ל ויה ישראל, אמר בוועידת הרכב של גלובס 2022 כי הוא סבור שתחבורה גמישה לא נועדה להחליף את התחבורה הציבורית, אלא להשלימה: "היא נועדה למצוא את הליקויים בתחבורה ציבורית ולחזק בדיוק שם"
ערן יעקב, מנהל רשות המסים, יפתח את הוועידה בשיחה על האתגרים וההזדמנויות במיסוי כלי רכב • בין המשתתפים: יעל סלומון, מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון; דני שביט, מנכ"ל קבוצת לובינסקי; גיא שר, מנכ"ל ויה ישראל; ועוד
חברת נתיבי איילון מתחילה להוציא לפועל את התוכנית השאפתנית: בשלב הראשון יבוצעו 20 פרויקטים שבמסגרתם ייסללו כבישים ותורחב תנועת האוטובוסים ביישובים הערביים • ברקע, פערים עצומים בין החברה היהודית לערבית בתשתיות ובתחבורה הציבורית
במסגרת תוכנית העבודה לשנת 2022 התחייב משרד התחבורה לקדם נת"צים, מסופים ושבילי אופניים - אך בחר שלא למדוד את עצמו בחלק מהותי של מדדי התפוקה המרכזיים • גם יעד של מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית נותר יתום
תוכניות ומיליארדי שקלים בהקפאה כי לא מצליחים להכריע מי ינהל אותם • מרב מיכאלי ומיכל פרנק נכנסו למשרד עם הבטחות גדולות, אבל עדויות מהשטח מתארות ניהול חלש מול גורמי המקצוע • חברות התשתית וראשי הרשויות מכופפים את השרה והמנכ"לית שנמנעות ממאבקי סמכות - גם במחיר עיכובים משמעותיים בפרויקטים הכרחיים
אחרי שנים שבהן נבנו בעיקר מיזמי תשתית שמשרתים את הרכב הפרטי ותוכננו שכונות שבהן אין ברירה אלא להחזיק שני כלי רכב למשפחה, אין פלא שהפקקים בדרך לעבודה רק מתארכים • הפתרונות: פרויקטים להסעת המונים בין ערים באותו מרחב, ותכנון שכולל עירוב שימושים
לאתר החרמון לא פועלת תחבורה ציבורית כלל, ולא רק בשבת • למעשה, ההגעה לשמורות הטבע בישראל, גם בימי חול, כמעט בלתי אפשרית באמצעות התחבורה הציבורית • ההשקעה בתחבורה ציבורית חייבת לכלול גם צרכים אחרים ורחבים יותר מאשר הגעה למקום העבודה
אוטובוסיםחניהמירי רגבמשרד התחבורהנדל"ן: תשתיותנתיבי איילוןפקקי תנועהרכבת ישראלתחבורה ציבוריתתשתיות תחבורה