רשות תעלת פנמה הודיעה כי בינואר ובפברואר מכסת הספינות היומית תגדל ל-24, בעוד שתחילה תכננו להפחית הדרגתית ל-18 ספינות ביום • הסיבות: גשמים שהקלו על הבצורת באזור והאיום החות'י שפוגע בתנועת הספינות בים האדום
כ-12% מהסחר העולמי עובר דרך תעלת סואץ וכרגע 55 ספינות הסיטו את מסלולן מהים האדום לכף התקווה הטובה מאז שהמורדים החות'ים החלו בהתקפות • המשמעות של העיקוף דרך אפריקה מוסיפה למסע כ-13 אלף ק"מ ועוד 14-10 ימים, והעלויות בסוף מתגלגלות לצרכן
ארבע ענקיות ספנות, החולשות על יותר מ-50% מכלל המסחר העולמי, הודיעו על הפסקת השיט בים האדום • איך המהלך ישפיע בזירה העולמית והאזורית, והאם יש סיכוי להרכבת קואליציה בינלאומית נגד החות'ים? • גלובס עושה סדר
הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • באירוע בקנה־מידה היסטורי, הודיעו המורדים החות'ים בתימן על חסימת מיצר באב אל־מנדב לסחורות ימיות • מעבר להשפעות על עולם השיט והמסחר, האיום עשוי לגרור גם את ארה"ב וגם את ישראל להסלמה בחזית נוספת – אלה האמצעים שעומדים לרשותנו לצורך כך • גלובס עושה סדר
ההכנסות מתעלת סואץ תורמות 2% לתמ"ג המצרי ומהוות חלק חשוב מאוד מכלכלת המדינה השקועה בחובות • בקהיר חוששים ששרשרת מתקפות החות'ים בים האדום תגדיל את דירוג הסיכון של התעלה ותגרום לאוניות לוותר עליה כנתיב המוביל למזרח
נתניהו צפוי להגיע לאיחוד האמירויות בקרוב, לאחר שהביקור שנקבע בתחילה לשבוע הבא נדחה • במהלך הביקור, נתניהו ומוחמד בן זאיד יפרסמו הצהרה על שת"פ כלכלי • במקביל במצרים: הלירה בשפל מול הדולר, הצמיחה שלילית, האבטלה עולה, ובמדינה חוששים מחוק חדש שמאפשר לרשות לניהול התעלה למכור חלקים ממנה
המערכת נדרשת להערכת נזקים לצד התייחסות והיערכות לתרחישים חדשים • חזרה לתעלה ללא בחינה של אלטרנטיבות ושיטות אחרות של למידה תהא בכיה לדורות • מחיר החזרה לשגרת החינוך כפי שהייתה טרם המשבר, כבד מדי - הזמן לשינוי הבשיל
קשה להמעיט בחשיבות של התעלה לכלכלה המצרית: ההכנסות הישירות של הרשות המועברות לממשלה עומדות על 5 מיליארד דולר בשנה, ולפי הערכות ישנה תעשייה נרחבת הרבה יותר המבוססת על קיומה של תעלת סואץ, שעברה הרחבה והשבחה משמעותית בעידן א־סיסי
חסימת תעלת סואץ ע"י ספינת "אבר גיבן" עשויה להאיץ משמעותית את מהלכי גיוס המימון לפרויקטי תשתית ישראליים הנמצאים כיום בתכנון ועלותם נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים • מטרת המיזמים: לחבר בין הים האדום לים התיכון ולרשת את המזה"ת וישראל בצינורות ומסילות רכבת
ספינת הענק האבר גיבן הייתה תקועה בתעלה החל מיום שלישי בבוקר • כעת היא בדרכה לאגמים המרים, שם תעבור בדיקה טכנית
כ-20 אוניות ממתינות מחוץ לנמל אשדוד, ועוד 37 אוניות עוגנות במפרץ חיפה • בענף הספנות ממליצים על גיוס עובדים זמניים לקיצור זמני ההמתנה, אך בוועדי העובדים ובהסתדרות מתנגדים • הפקק אינו קשור לפקקי הענק בתעלת סואץ, והוא נוצר בשל גל הזמנות חומרי גלם בשבועות האחרונים
למרות הבשורות הטובות על כך שהספינה התקועה בסואץ החלה לצוף, התעשייה מכוונת מחדש ספינות למסלולים עוקפים וחוזה עיכובים ופקקים בנמלים לטווח ארוך
קפטנים לשעבר תיארו כיצד הנווטים המדוברים עסוקים יותר בזלילה ובבקשת סיגריות במהלך השעות הרבות שהם על הסיפון ושלוקח לעבור את התעלה • לעדויות הקפטנים לשעבר הצטרפו גם עדויות של נשים שהתלוננו על הצקות מצד הנווטים המצרים • כדי להילחם בתדמית זו, ה-SCA שחררה בימים האחרונים בעקביות כמה קטעי וידאו שהפכו ויראליים
ספינת הענק נתקעה בתעלה ביום שלישי וגורמת לפקק ענק ונזקים במיליארדי דולרים ליום • הלילה החלו מאמצי החילוץ לשאת פרי, ולראשונה הספינה החלה לצוף, אולם הפקק בתעלה טרם שוחרר
עפ"י גורמים לוגיסטיים, בימים האחרונים מתבצעים גישושים על העברת סחורה דחופה מאסיה דרך אילת לאשדוד באמצעות משאיות
אחת מספינות המטען הגדולות בעולם, ההאבר גיבן, חוסמת את תעלת סואץ מאז שלישי בבוקר • המחיר הכלכלי כבד: מעל ל-200 ספינות עם סחורות בשווי של 12 מיליארד דולר תקועות, הנפט מזנק ומצרים, שכבר נמצאת במשבר כלכלי, עשויה להיפגע אנושות
חות'יםישראל במלחמהמצריםנפטסחר חוץסחר עולמיספינותעבד אל-פתח א-סיסיתובלה ימיתתימן