המעו"ף פתח את הרבעון השני בזינוק לשיא של כל הזמנים: בזק איבדה 0.3%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] כלכלית ירושלים קפצה 4.9% * אפריקה טיפסה 1.3% * פועלים ולאומי עלו 0.3% ו-1.1% בהתאמה * טבע התחזקה 1.2%

הבורסה של תל-אביב פתחה את שבוע המסחר המקוצר בעליות שערים, ורגע לפני חג הפסח - שישבית את המסחר ביומיים הקרובים - קפץ מדד המעו"ף לרמת השיא של כל הזמנים. יום המסחר שחלף התנהל במחזורים מתונים אמנם, אך המדדים שייטו בטריטוריה החיובית לכל אורכו, כשהמעו"ף פורץ כאמור בסיום את רף 1,000 הנקודות. במקביל אותתו האופציות בשוק המט"ח על התחזקות קלה בדולר, שנסחר כידוע בשפל של כמעט שש שנים, ובשוק הסולידי נמשכו העליות באפיקים השקליים.

יום המסחר הנוכחי פתח למעשה את הרבעון השני של 2007, והלך הרוח שלו תאם את הקלישאה, לפיה התאריך בלוח השנה לא מכתיב את המגמה בבורסה, אלא המשתנים הספציפיים הפועלים בשווקים. הוכחה לכך ראינו ברבעון הראשון של 2007, במהלכו עסקנו בדיוק אותם נושאים שריכזו את תשומת הלב בסוף 2006, ובהתאם לכך גם נפתח היום הרבעון השני של 2007 במומנטום החיובי, שאפיין את הימים האחרונים של הרבעון הראשון.

אם לנקוט גישה פרקטית יותר, הרי שסוף השבוע האחרון לא סימל התפתחויות מהותיות בשוקי העולם, מלבד המתח הגיאופוליטי שחוזר לגאות ומשפיע בינתיים במיוחד על מחירי הנפט. בזירה המקומית היה יום שקט למדי, והאינפוט המרכזי שפעל בו היה אולי חוות הדעת החיובית ששיגרו כלכלני סוכנות הדירוג מודי'ס על המשק הישראלי. זאת, כחלק מהסקירה השנתית שלהם שפורסמה בסוף השבוע, שבשורה התחתונה שלה נותרו לפי שעה דירוגי החוב ללא שינוי.

בכל מקרה, המשקיעים כאמור נמצאים במצב רוח בכלל לא רע בימים האחרונים, וזה כאמור מספיק בשביל לייצר עליות מדורגות במדדים, שהצליחו להביא היום את המעו"ף לשיא. על פניו ניתן לומר, שמה שמזין את המומנטום החיובי זוהי במיוחד התחושה שמצבו של המשק הישראלי נותר חיובי, אך קצת קשה להניח שמגמה זו לבדה תצליח למשוך את השוק גם בהמשך. מי שבכל זאת מחפש נתון פיקנטי שיעיד על ההמשך, יכול אולי למצוא אותו בכך שהמעו"ף שוב מזנק לשיא חדש בטרם עושים זאת המדדים האחרים, מה שמרמז אולי על גלי עליות נוספים שנחווה בקרוב במניות השורה השנייה והשלישית.

בסוף היום עלה מדד המעו"ף ב-0.7% וננעל ברמת שיא של 1004 נקודות. מדד תל-אביב 100 טיפס ב-0.6% ורחוק ב-0.4% מהשיא, ומדד התל-טק ירד ב-0.1%, כשלו עוד ייקח "קצת זמן" להדביק את שיאו מתחילת העשור ממנו הוא מרוחק בכ-12%. מחזור המסחר היה כאמור מתון בהשראת החג שבפתח, ועמד על רמה של 1.03 מיליארד שקל.

נמשכו העליות בכי"ל ומכתשים

בסוף השבוע נחת על השוק מבול של דו"חות כספיים שחתם את עונת הדיווחים. במסחר, מניות הבנקים המשיכו לרכז את המחזורים הערים ביותר, כשפועלים ולאומי עולות בסיום ב-0.3% ו-1.1% בהתאמה ומושכות את מדד הבנקים לעלייה של 0.5%. בין שאר הגדולות, כי"ל ומכתשים אגן הוסיפו לערכן 1.5% ו-1.4% בהתאמה, כשהן ממשיכות לנוע על גל ההערכות לפיהן צפויה עונה חקלאית חזקה שתגביר את הביקוש למוצריהן. מניית טבע הגיבה לפער הארביטראז' ללא התפתחויות מיוחדות ועלתה ב-1.2%. בזק איבדה 0.3% על רקע הביצועים החיוביים שלה, שניכרו בדו"חות שפרסמה, כשהמשקיעים עדיין חוששים מהשערוריות שמלוות אותה לאחרונה.

בזירת הנדל"ן המשיכה אפריקה לרכז עניין ועלתה ב-1.3%, כשהיא מושכת את המדד לעלייה של 0.5%. כלכלית ומבני תעשייה זינקו ב-4.9% ו-4.1% בהתאמה, כשהמשקיעים מעכלים את המספרים המצוינים שהציגו לסיכום 2006, ואלרוב שלא נמנית על המדד עלתה ב-3.9%, לאחר שדיווחה על השתתפות במכרז לרכישת נכס בפריז, שמוערך בכ-450 מיליון דולר.

מבין השאר: חברת חד מתכת הגיבה לדו"חות החזקים שפרסמה בעלייה של 17.4% במחזור ער; חברת הביוטכנולוגיה לייפווייב המשיכה "להשתולל" במחזור ער ולפי שעה ללא הסבר, כשהוסיפה לערכה עוד 7.1%, וחברת קבלנים הקטנה קפצה ב-38.9% לאחר שדיווחה על מימוש נכס שהניב לה רווח שזהה כמעט לשוויה.

הדולר בשפל שש-שנתי

בשוק המט"ח נקלע הדולר בסוף השבוע לשפל של כמעט שש שנים, כשננעל על רמה של 4.155 שקל. ביום המסחר החולף אותתו האופציות על התחזקות קלה של 0.2% במטבע האמריקני, לסביבות רמה של 4.165 שקל. על פניו עדיין מוקדם לדון בכך, אך נראה שהמגמה הנוכחית עשויה לטרוף את הקלפים עבור בנק ישראל, ולאלץ אותו לחזור ולהפחית את הריבית במשק בחודש הקרוב אם ברצונו להחזיר את המשק לתוואי האינפלציה הרצוי עוד השנה.

בשוק הסולידי נמשך המסחר החיובי באג"ח השקליות הארוכות, שהתחזקו בשיעורים של עד 0.1% בסוף היום, כשפער התשואה מול האג"ח המקבילות בארצות-הברית מגיע כבר לאזור ה-0.6%. נזכיר, כי בשיא המשבר האחרון התרחב פער התשואה בין האג"ח בשתי המדינות לרמה של כמעט 1%, ואחת ה"הוכחות" לכך שהשווקים חוזרים לרגיעה מסוימת היא הירידה המדורגת הנוכחית בפער התשואות, שמסמנת כי מפלס החרדה של המשקיעים סביב השווקים המתעוררים חוזר להיות נמוך.

נזכיר עוד, כי טרם המשבר האחרון בתחילת מארס עמד פער התשואה על שפל היסטורי סביב רמת ה-0.5%, ולא מעט משקיעים מעריכים כי הוא יחזור לאותו אזור בטווח הקרוב, בהיעדר אירועים פתאומיים ומפתיעים.

חג שמח.