הנפט צולל והבורסה קופצת: מדד הנדל"ן זינק ב-5%; הדולר התחזק ב-0.5%

מדד המעו"ף עלה ב-0.5% ; כי"ל צנחה ב-6.4% והחברה לישראל צנחה ב-6.3% ; אל על עלתה ב-2.6% ; קבוצת דלק הוסיפה 1% ; שרטאוס איבדה 1.8% ; נדלנס סיימה את המסחר ללא שינוי

שוק ההון חזר לשגרה. החופש הגדול נגמר, המסחר בארצות-הברית שב לאחר הפסקה של יום אחד וכבר ניתן לראות על-פי מחזור המסחר, שעמד על 2.1 מיליארד שקל, כי הסוחרים שבו לעבודה.

השחקנים שחזרו מחופשה הופתעו לראות הבוקר את המעו"ף מתחת ל-1,000 הנקודות. פתיחת מסחר מהוססת על רקע מגמה מעורבת בבורסות אסיה הפכה לעליות שערים בעקבות בורסות אירופה, שחגגו את היחלשותו של ההוריקן "גוסטב" ואת ירידת מחיר הנפט ל-110 דולר לחבית. פתיחת המסחר בוול-סטריט הייתה חיובית ותרמה לאווירה הכללית שכבר הייתה.

למי ששבו מחו"ל ציפתה הפתעה נוספת עם המשך מגמת ההתחזקות של הדולר, שסיים את המסחר בעלייה של 0.47%, כששערו היציג נקבע ברמה של 3.635 שקל. להוציא את רכישות בנק ישראל, שאמור להפסיק את הזרמת הכספים לקראת סוף השנה, התחזקות הדולר נעוצה בהיחלשות של כלכלות אירופה בראשות הכלכלה הבריטית.

ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD, פרסם היום תחזית קודרת לבריטניה לפיה כלכלתה תרשום ברבעון השלישי צמיחה שלילית של 0.3% בקצב שנתי וצמיחה שלילית של 0.4% ברבעון הרביעי בקצב שנתי. הדבר הוביל להתחזקות הדולר מול הליש"ט לשיא של שנתיים. הדולר נסחר ברמה של 1.45 דולר לאירו, לאחר שלפני כמה ימים היחס היה 1.6 דולר לאירו.

בנוסף המליץ ארגון ה-OECD לבנקים המרכזיים בעולם להשאיר את הריביות ברמתן הנוכחית. הסיבה לכך היא שבארגון רואים את הלחימה באינפלציה כגורם המשמעותי ביותר. כלומר, גם הארגון רואה את שיעור הצמיחה כמשני לעליית המחירים. ציפיותיו של ה-OECD הן לצמיחה של 1.8% בכלכלת ארצות-הברית וצמיחה של 1.2% במדינות אירופה. עבור האמריקנים מדובר בעלייה לעומת התחזית הקודמת, ואצל האירופים מדובר בירידה מרמת צמיחה של 1.7%.

באקסלנס פירסמו היום סקירת מאקרו במסגרתה העריכו שבנק ישראל לא יגיע ליעד האינפלציה ברבעון השני של 2009, אלא רק באחרון. בנוסף, העריכו כלכלני אקסלנס, כי ישנה אפשרות שהבנק יעלה את הריבית פעם נוספת ב-0.25%, אך בזאת לא יצליח לבלום את האינפלציה. הסיבה לכך היא שבנק ישראל והאוצר ניסו לנתק את המשוואה הקיימת בין עליית הדולר ועליית האינפלציה, אבל לא הצליחו כשהמחירים במשק הוצמדו למדד ועל הדרך רשמו עליית מחירים ריאלית.

הדוגמה הבולטת ביותר היא בסעיף הדיור, שכן מחירי שכר הדירה עלו הרבה מעבר למחירם הדולרי. בנוסף צופים באקסלנס, כי הריבית בעוד שנה תעמוד על 4.75%.

בתחום אגרות החוב אומרים באקסלנס, כי ההשקעה הכדאית ביותר היא צמודי מדד בעלי מח"מ של עד שש שנים, ולאחר מכן אג"ח קונצרניות באמצעות התל-בונד. בתחתית הרשימה של אקסלנס נמצאים השחרים הקצרים בעלי מח"מ של עד שנתיים וחצי.

בסיום יום המסחר עלה מדד המעו"ף ב-0.5%, תל-אביב 100 עלה ב-1%, התל-טק 15 התחזק ב-2.7% ומדד הנדל"ן זינק ב-5% כשהוא מוביל את העליות בשוק. במסחר בשוק האג"ח רשמו אגרות החוב השקליות הארוכות עלייה של 0.6% על רקע התחזקות הדולר. הצמודים הארוכים עלו אף הם אך בשיעור נמוך יותר של 0.5%.

"גוסטב" הנעלם

את המגמה החיובית עצרה מניית כי"ל , שסיימה את יום המסחר בירידה של 6.4%. הסיבה לכך טמונה במחיר הנפט שהגיע במסחר באירופה ל-107 דולר לחבית, ירידה של 7%. הציפייה הייתה שהוריקן "גוסטב" יסב נזק של ממש למפעלי הפוספאט של מוזאיק ופוטאש, מתחרותיה של כי"ל, הנמצאים באזור. דבר זה היה מוביל לעליית מחירי הפוספט, שהוא כמובן חיובי עבור כי"ל. המציאות הייתה קצת אחרת, ובסופו של דבר כי"ל ירדה וגררה אחריה מטה את החברה לישראל ב-6.3%.

אבל "גוסטב" הנעלם עשה טוב לחברות הישראליות הקשורות למחיר הנפט. כך לדוגמה, בתי הזיקוק רשמו היום עלייה של 4.6%, שכן ירידת מחירי הנפט אומנם פוגעת בשורת ההכנסות, אך שיעורי הרווחיות גדלים. בנוסף לבז"ן ועל רקע הצלילה במחירי הנפט, גם אל-על רשמה עלייה של 2.6%, וזאת למרות המחלוקת המתוקשרת של האחים בורוביץ' לגבי השליטה בחברה.

בית ההשקעות ליהמן ברדרס ממליץ היום להוריד שתי חברות ל"משקל חסר" בתיק המניות. השתיים הם קבוצת דלק ושטראוס . לגבי שטראוס אומרים בליהמן ברדרס, כי מדובר אומנם בחברה חזקה אבל יש השקעות טובות ממנה כיום. בליהמן ברדרס אומרים, כי התוצאות היו שליליות במיוחד בתזרים המזומנים, אותו הסבירו בשטראוס כבניית מלאי אך בליהמן מתקשים לקבל זאת. בנוסף, הם לא רואים מהפך בתוצאות החברה ברווחיות בישראל, בתחום הקפה ובפעילות בארצות-הברית.

לגבי קבוצת דלק אומרים בליהמן ברדרס, כי הם אינם רואים הנפקות בקרוב ויחד עם מרווחי הזיקוק של דלק US והאטה שהם צופים לדלק רכב, ישנם השקעות טובות יותר בשוק. בסיום המסחר עלתה מניית דלק ב-1% אך מניית שטראוס סיימה בירידה של 1.8%.

חברת הנדל"ן הקטנה נדלנס שבשליטת יצחק לבבי הביאה היום להרמת גבות. הסיבה לכך היא מכתב ההתפטרות של דב שיש, המשמש כדירקטור חיצוני בחברה, שבו ציין כי שמע שיחת מסדרון בנוגע להמשך כהונתו והחליט להתפטר.

את הסיבה הוא לא פירט אבל כתב: "אני מקווה שהדירקטוריון ישכיל למנות אחרי דירקטור בעל הבנה וניסיון במקרקעין ולאו דווקא מקורב", במסר ברור למתרחש. למרות זאת, החברה הקטנה סיימה את יום המסחר ללא שינוי.