לאחר שהמניה צנחה ב-34.4% מהשיא: כי"ל מתכוונת לרכוש 5% ממניותיה חזרה

גלובס tv אחזקות הציבור בכי"ל מסתכמות ב-37.6% ; הדירקטוריון: "הרכישה העצמית בנסיבות הקיימות מוצדקת וראויה, בהתחשב בתוצאותיה העסקיות של החברה" ; הערכות בשוק: הרכישה תבוא על חשבון הדיבדנדים העתידיים ; פרשנות/יואב בורגן: הישראלית ש"גוסטב" פגע בה

מניית כימיקלים לישראל , יצרנית המזומנים הדשנה של הבורסה בתל אביב בכלל ושל האחים עופר בפרט, הייתה בדרכה ליום נוסף של ירידות בבורסה בת"א - כך עולה מבדיקה של הפקודות לביצוע שהוזרמו למניה בשלב הטרום-פתיחה של המסחר. ואולם, עם צאת ההודעה על רכישה חוזרת של מניות החברה בבורסה, נמחקו ירידות תיאורטיות של עד 1.9% והתחלפו בעליות (תיאורטיות, עד פתיחת המסחר) של עד 4%.

כי"ל, שיש מי שמכנה אותה "מניית העם" החדשה, ירדה ב-12.8% מתחילת החודש, קרי שלושת ימי המסחר האחרונים. מאז רשמה המניה את שערה הגבוה ביותר, 81.1 שקל במהלך המסחר שב-18 ביוני, צנחה המניה ב-34.4%. ואולם, כפי שמצביע המסחר עד כה, הסנטימנט השלילי עשוי לחלוף היות וכי"ל מתכוונת לרכוש 5% ממניותיה חזרה. אחזקות הציבור בחברה, נזכיר, מסתכמות ב-37.6%. הרכישה תבוצע בבורסה ומחוץ לה עד ה-30 ביוני 2009.

הדירקטוריון מסר בהודעה לבורסה כי "הרכישה העצמית בנסיבות הקיימות מוצדקת וראויה, בהתחשב בתוצאותיה העסקיות של החברה". מנגד, נזכיר, בכלל פיננסים ברוקראז' היו אתמול (ד') פסימיים יותר והורידו את מחיר היעד ל-72.6 שקל מ-86 שקל, תוך חזרה על המלצת "תשואת שוק": "חברות הדשנים מותחות החבל לקצה ואנו לא בטוחים שהחבל יחזיק מעמד", אמר האנליסט אבירן רביבו.

שווי השוק של כי"ל עומד, טרם ההודעה, על 68.5 מיליארד שקל בקירוב. מכאן, שבשער הנוכחי של המניה צפויה כי"ל להוציא 3.42 מיליארד שקל עבור רכישת המניות. עם זאת, יש לזכור שלאור פרק הזמן הממושך בו תרכוש החברה את המניות והשער שלה - במקרים רבים נגזר ממחירי הסחורות בחו"ל הנעים בתנודתיות - אין כרגע אפשרות לציין את שווי הרכישה החוזרת מידי הציבור.

אותם 3.42 מיליארד שקלים, שיעברו למחזיקי המניות הנוכחיים שיבחרו למכור את האחזקות שבבעלותם, יצטרפו ל-300 מיליון דולר אותם החליטה החברה לחלק כדיבידנד עם פרסום דו"חות הרבעון השני, בו הציגה רווחי שיא בבורסה המקומית. ההון העצמי של כי"ל, נציין, עמד נכון ל-30 ביוני על 8.63 מיליארד שקל.

כי"ל, נזכיר, ייצרה תזרים מזומנים בסך 473.5 מיליון דולר מפעילות שוטפת ברבעון שחלף, ואת הדיבידנד תחלק ב-23 בספטמבר. נכון לסוף יוני, לכי"ל יתרת מזומנים ושווי מזומנים בסך 97.4 מיליון דולר. מכאן, שגורמים בשוק מעריכים כי המזומנים הדרושים לתשלום הרכישה החוזרת של מניותיה יבואו במקרה על חשבון הדיבידנדים (הנדיבים עד כה, יש לציין) שתחלק כי"ל בעתיד לבעלי המניות. בעלי השליטה בכי"ל הם, כאמור, משפחת עופר, השולטים בחברה לישראל , המחזיקה ב-52.2% ממניות כי"ל. חברת האשלג הקנדית פוטאש מחזיקה ב-10% נוספים.

כילכיל