לאחר שאיבדה רבע משוויה אתמול - באי.בי.אי מרגיעים: "השווי האמיתי של קבוצת דלק מלמד שהקבוצה נסחרת מתחת לשוויה"

שווי השוק של החברה נחתך אתמול לכ-2.5 מיליארד שקל, לעומת שווי השיא שלה בשנה שעברה שעמד על 11 מיליארד שקל ; "יחס הסיכוי מול הסיכון של הקבוצה, לעומת הרעה אמיתית בפעילות העסקית של חברות בקבוצה - "עולם אחר"

בית ההשקעות אי.בי.אי פירסם היום (ג') סקירה מעודכנת על מניית קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, לאחר צניחת המניה אתמול בבורסה בת"א.

במסחר אתמול, מניית קבוצת דלק בלטה בצניחה של 25%, שהביאה את שווי השוק שלה לכ-2.5 מיליארד שקל, לעומת שווי השיא שלה בשנה שעברה שעמד על 11 מיליארד שקל. בשנה האחרונה נחתך משוויה של קבוצת דלק כ-8.5 מיליארד שקל.

קבוצת דלק היא אחת מהחברות הגדולות במשק ופעילה במגוון תחומים, אך נראה כי כמעט כל תחומי הפעילות של החברה גורמים לחששות אצל המשקיעים. המשקולת הראשונה היא דלק נדל"ן שעלויות המימון שלה הגיעו לרמת ההכנסה התפעולית, שיחד עם ירידת ערך הנכסים והחשש ממיתון באירופה, מביאה אותה לצניחה של 72% מתחילת השנה.

לדעת מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי, יובל זעירא, הקבוצה הגיעה לשווי שמגלם סיכונים רבים של פגיעות מכיוונים שונים, אך אינו מגלם את העסקים השוטפים והיציבים שיש בחברה, ואת הסיכוי שחלק מהחברות הסחירות בקבוצה יתאוששו מהנקודה אליה הגיעו. כן מעריך זעירא כי מבחינת יחס הסיכוי מול הסיכון של הקבוצה, לעומת הרעה אמיתית בפעילות העסקית של חברות בקבוצה, כמו דלק נדל"ן, הפניקס ודלק רכב שעלולה להיפגע מהאטה כלכלית, מדובר ב"עולם אחר".

הצניחה של אתמול אינה מקרית ומראה על חוסר אמון של המשקיעים, אבל בשורה חיובית מגיעה מכיוון החברה, שממשיכה לבצע רכישה עצמית של מניות. הבעיה אצל המשקיעים שהם רוצים לראות עוד רכישות גדולות בדומה לאמצע 2008 בה רכשה 175 מיליון שקל, רכישות שהניבו עד עתה הפסד של כמעט 56%. המשקיעים מחפשים שוב את מגע הזהב שלאחרונה נדמה שנעלם.

בבית ההשקעות מעריכים כי הסיכון ליציבות החברה הוא נמוך, והאפשרות שהיא תצטרך לממן חברות בנות - ירד משמעותית אם יושלם תהליך חלוקת מניות דלק נדל"ן. תוכנית ההיפרדות מדלק נדל"ן יפחית באופן דרמתי את החוב המאוחד ואת הסיכוי שהחברה תידרש להזרמת כסף נוספת.

הפיזור של החברה למספר תחומי פעולה, מקטין את הסיכון לפגיעה נקודתית, ושינוי של גורם אחד לא ישנה באופן דרמתי את מצב החברה. "השווי האמיתי של החברה, גם לאחר הנחות מחמירות בהקשר לחברות הבנות, מלמד שהקבוצה נסחרת מתחת לשוויה". מסכם זעירא, ומותיר את המלצתו על מניית קבוצת דלק ב"קנייה".

[לפורטל הפיננסי][להמלצות אנליסטים]