ממשיך לפזר כספים לכל דורש: יתרת האשראי היומית הממוצעת שהעניק ה'פד' למערכת הפיננסית - 93.6 מיליארד דולר

מדובר בנתון הגבוה מהנתון בשבוע שעבר ; גידול חל גם בהיקף אחזקותיו בניירות-ערך מסחריים ; לעומת זאת, חל צמצום בהיקף האשראי שהעניק ל-AIG

אם לשפוט על סמך היקף מתן האשראי שהעניק השבוע בנק עתודות הכספים האמריקני, הפדרל ריזרב, לבנקים מסחריים ולבנקים להשקעות בארה"ב, הרי שמשביר האשראי עדיין שריר וקיים במלוא אונו.

ה'פד' פירסם אתמול (ו') דו"ח, לפיו הממוצע היומי של היקף ההלוואות שנתן לבנקים מסחריים עמד על 93.6 מיליארד דולר בשבוע שהסתיים ביום רביעי. לשם השוואה, בשבוע שהסתיים יום רביעי קודם לכן, עמד היקף האשראי על 91.6 מיליארד דולר. גם היקף גיוס ההון מצידם של בנקי ההשקעות גדל, והוא עמד על 52.4 מיליארד דולר בממוצע יומי לעומת 50.2 מיליארד דולר קודם, בהתאמה.

עוד עולה מדו"חותיו של הפדרל ריזרב, כי ההיקף הממוצע של אחזקותיו בניירות-ערך מסחריים (אגרות חוב קונצרניות לטווח קצר המשמות תחליף למשיכת-יתר בנקאית) עמד ביום רביעי על 282.2 מיליארד דולר, גבוה ב-16.5 מיליארד דולר מהשבוע הקודם.

חברות פיננסיות מוצאות עצמן לוות ישירות מהבנק המרכזי האמריקני, כיוון שהן נתקלות בקשיים לגייס כסף באמצעות הצינורות המקובלים, זאת, בשל המשבר הפיננסי העולמי החמור ביותר מאז המשבר הכלכלי הגדול בשנות ה-30' של המאה הקודמת. בשל החשש כי הלוואות בנקאיות לא ייפרעו, הבנקים מעדיפים לאגור מזומנים על פני להעמיד אשראי - מה שמביא את ה'פד' ואת משרד האוצר האמריקני להציף את המערכת הפיננסית בכסף - בתקווה שהבנקים יחדשו את מתן ההלוואות כימי קדם.

רכישת ניירות-הערך המסחריים, חוב ציבורי שהחברות מגייסות כדי לפרוע הוצאות יומיומיות, החלה ב-27 באוקטובר כחלק מצעדיו של הפדרל ריזרב להפשיר את הקיפאון בשוקי האשראי. מטרתו של ה'פד' היא להגדיל את הביקוש בשוק כדי להגדיל את זמינות ניירות-הערך המסחריים, אשר נפגעו קשות מאז הגל הנוסף של המשבר שהכה בחוזקה בספטמבר.

ועם זאת, אופטימיות ניתן לראות בהיקף האשראי שלוותה חברת הביטוח המולאמת והגדולה בעולם, AIG . יתרת האשראי הממוצעת שלה קטנה ל-79.6 מיליארד דולר, ירידה של 5.6 מיליארד דולר מהשבוע הקודם. הירידה הזו משקפת את השינוי בסיוע שניתן ל-AIG, בו משרד האוצר שילם 40 מיליארד דולר מכספי תוכנית החילוץ כדי לממש את כתבי האופציות שלו בחברת הביטוח למניות, וכך איפשר ל'פד' לסגת קמעא מהיקף האשראי שהעניק לחברה.

נזכיר, כי השבוע הכריז הפדרל ריזרב על שתי תוכניות נוספות להחיות את האשראי הצרכני. במסגרתן, ירכוש ניירות-ערך מגובי משכנתאות מסוכנויות מימון המשכנתאות המולאמות כמו פאני מיי ופרדי מאק . בנוסף, יאפשר לחברות פיננסיות שרוכשות ניירות ערך המגובים באשראי צרכני (התחייבויות בכרטיסי אשראי, הלוואות לרכב ולסטודנטים) ללוות ממנו גם כן.