יובל בן זאב: "התיאבון לסיכון חוזר - זה הזמן לקנות מניות; ייתכן שסטנלי פישר התכוון להגיד שיש חיים אחרי 2009"

"ההזדמנויות הן בחברות שמניותיהן ירדו בשיעור חד יחסית והמשקיעים מאמינים שעם סיום המשבר יחזרו למצבן לפני המשבר ללא שינוי מהותי במודל העסקי" - כותב בן זאב, וגם ממליץ על מניות ספציפיות

"התיאבון לסיכון חוזר - זה הזמן לקנות מניות", ו"מחשבות על סיכונים והזדמנויות" - תחת הכותרות הללו פירסם מנהל מחלקת המחקר של כלל פינסים ברוקראז', יובל בן זאב, סקירה שפונה למשקיעים בבורסה בת"א. בעקבות הזינוק בחודשיים האחרונים בבורסה בת"א מעלה בן זאב את השאלה האם השוק מתמחר בצורה נאותה את הסיכונים הטמונים בכלכלה הריאלית, ושואל "אז מה, בעצם, קורה כאן?"

בן זאב מזכיר את התבטאויותיו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לפני שבועות אחדים, שבהן הזכיר 'ניצני צמיחה' ו'סימני אביב'. "ייתכן שמה שבעצם אמר לנו סטנלי פישר הוא קריאת ההרגעה שכולנו מקווים לה: "יש חיים אחרי שנת 2009", כותב בן זאב, כשהוא פותר את הסתירה בין נתוני הכלכלה הריאלית, שלדבריו, אינם מבשרים טובות, לבין הזינוק האחרון בבורסה.

"2009 אכן עומדת להיות שנה קשה בכלכלה הריאלית, כאשר עוד לא הגענו לשפל הצפוי לנו בחודשיים הבאים, אבל נראה כי מבטו של פישר מתמקד בנקודות האור בעתיד", כותב בן זאב. "יש אומרים כי שוק ההון מקדים את הכלכלה הריאלית ב-9-12 חודשים כאשר הוא מתמחר ציפיות לשינוי זמן רב לפני שהשינוי המיוחל קורה בפועל".

"נראה שהמשקיעים 'יוצאים מהבונקר'", ממשיך בן זאב, ומעריך כי העלייה בתיאבון לסיכון נובעת משילוב של שני גורמים במקביל - סביבת הריביות הנמוכה והעובדה שהאמון הבסיסי חוזר למערכת הפיננסית העולמית, במידה רבה בזכות נחישות הממשלות לתמוך ככל שיידרש בסקטור, מה שמביא את בן זאב לקביעה "נראה שהעולם הכלכלי כפי שהיכרנו אותו לא מגיע אל קיצו".

בן זאב מעריך כי זרימת הכסף לשוק תתמוך בהמשך העליות. לדבריו, בהחלט ייתכן מצב של תיקון בשוק, שנמצא בריצה בכיוון אחד בחודשיים האחרונים, אבל הוא מעריך כי מגמת העלייה בתיאבון המשקיעים תתמוך בהמשך העליות.

אם כן, אילו מניות ממליץ בן זאב לקנות? לדבריו, הצעד הבא של המשקיעים יהיה חלוקת המניות לשלוש קבוצות עיקריות:

1. חברות דפנסיביות שכמעט לא נפגעו מהמשבר, ולפיכך משקלן יקטן כשהתיאבון לסיכון יגדל. 2. חברות שמניותיהן ירדו בחדות בשנה האחרונה, אך לאחר היציאה מהמשבר יתקשו לחזור למצבן ולעסקים שלהן לפני הכניסה אליו. 3. חברות שמניותיהן ירדו בחדות בשנה האחרונה, אך המודל העסקי שלהן לא ישתנה לאחר המשבר, ולמעשה לא השתנה גם היום.

"ההזדמנויות הן בחברות שמניותיהן ירדו בשיעור חד יחסית וגם המשקיעים מאמינים שעם סיום המשבר יוכלו להמשיך לעשות עסקים ללא שינוי מהותי במודל", הוא כותב, ובוחר בכך בקבוצה השלישית. החברות הבולטות בקבוצה זו, לדבריו, הן מניות הבנקים - ובעיקר מניית דיסקונט , שמייצג את התזה במלואה, דלק רכב , גזית גלוב , אלוני חץ , אלביט הדמיה וחברות ההחזקה הגדולות, שבהן, כדברי בן זאב, "נמשיך לראות הצמטמצמות של הדיסקאונט הסחיר".