שיא החוצפה: AIG מחלקת בונוסים - הטוקבקיסטים תוקפים

חברת הביטוח הכושלת שקיבלה סיוע בסך של 170 מיליארד דולר מכספי הציבור מבקשת לצ'פר 40 מבכיריה ■ טוקבקיסטים אמריקנים: "כל הבורים, השקרנים והגנבים פועלים בחברות שלנו ובסוכנויות הממשל"

היא שקועה בחובות של עשרות מיליארדי דולרים לממשל האמריקני, כמעט קרסה בספטמבר האחרון ומצב מניותיה בכי רע. אך כל זה מתגמד כשצריך לחלק בונוסים לבכירים. התקשורת האמריקנית מדווחת היום, כי חברת הביטוח AIG מבקשת אישור מממשל אובמה לחלק בונוסים בסך של 2.4 מיליון דולר למנהליה הבכירים.

זו לא הפעם הראשונה ש-AIG מבקשת לחלק בונוסים לבכיריה, בונוסים שמגיעים מכספי ציבור. החברה שכמעט פשטה רגל בספטמבר קיבלה מאז יותר מ-170 מיליארד דולר מהממשל האמריקני, כלומר מכספי משלם המיסים. לפני כ-4 חודשים היא חילקה בונוסים לבכירים, הדבר עורר ביקורת ציבורית חריפה והחברה ספגה קיתונות של בוז בתקשורת ובקרב דעת הקהל.

AIG מבקשת לחלק ל-40 ממנהליה בונוסים על מנת להשאירם בחברה. היא טוענת כי מדובר במנהלים מוכשרים והיא חוששת שמא הם יעזבו לחברות מתחרות. תהיות רבות עולות מטענה זו, שכן ידוע לכל כי שוק העבודה האמריקני לא נמצא במיטבו, בלשון המעטה, וכמו כן אותם מנהלים עבדו בחברה והניעו את המהלכים שדרדרו אותה אל פי התהום. יו"ר ה'פד', בן ברננקי, אמר בעבר כי חילוץ AIG היה האירוע שהכעיס אותו יותר מכל במהלך המשבר הפיננסי. הוא טען כי מנהלי AIG פעלו בכספי החברה כאילו היה מדובר בקרן גידור, ולא בחברת ביטוח. החברה הסתבכה בנגזרים פיננסיים שהסבו לה הפסדים כבדים.

הבכירים היו אמורים לקבל את חבילת הבונוסים בהיקף של 9.6 מיליון דולר בסוף 2008, אך ב-AIG כנראה לא רצו למתוח את החבל יתר על המידה בשל המצב הקשה ששרר בשווקים. אולם בחודשים האחרונים חל שיפור בשווקים הפיננסים, והתביעות לחלק בונוסים צפו על פני השטח. AIG חילקה בחודש מארס חצי מהסכום המדובר ל-40 מנהלים, ובשלב השני מבקשת החברה לחלק כ-2.4 מיליון דולר ב-15 ביולי, ואת היתרה לחלק לבכירים בספטמבר.

גם בקשתה הנוכחית של AIG לחלק בונוסים מעוררת תגובה ציבורית קשה. מאות אתרי אינטרנט מסקרים את הנושא, ולפי תגובת הטוקבקיסטים באתרים האמריקניים ניתן להבחין בזעם הציבור.

"לא ייאמן!", כתב גולש באחד מאתרי הפיננסים בארה"ב. "מנהלי AIG חושבים שהם זכאים לבונוסים בזמן שהכלכלה נאבקת על חייה? AIG גרמה להרבה מאוד בלאגן בכלכלה והם עדיין מקבלים בונוסים". גולשים אחרים היו בוטים יותר: "השחיתות בין הממשל שלנו למוסדות הפיננסיים מסריחה עד השמיים; מה שמדהים אותי זה שכל הבורים, השקרנים והגנבים פועלים בחברות שלנו ובסוכנויות הממשל, והם באמת מאמינים שהם יוכלו לעשות ככל העולה על רוחם מבלי שתידלק נורה אדומה שתזעיק את העולם כולו".