ברקליס: "הזמן למכור את מניות הבנקים בישראל חלף"

ג'וזף וולף, מנהל מחלקת המחקר של ברקליס קפיטל בישראל, חוזר על ההמלצות החיוביות שניפק למניות הבנקים לפני כחודש ■ הסיבה: ההתאוששות הכלכלית של המשק הישראלי

ג'וזף וולף, מנהל מחלקת המחקר של בנק ההשקעות ברקליס קפיטל בישראל, מרוצה מהחלטתו מה-24 ביוני להעלות את ההמלצה לסקטור הבנקאות בישראל. כזכור, בסוף יוני העלה וולף את ההמלצה לסקטור ל"נייטרלי" מ"שלילי" והוא מתגאה בתשואות שרשמו מאז מניות הבנקים: מניות מזרחי טפחות והפועלים עלו בכ-10% כל אחת, ומניותיהן של בנק לאומי ודיסקונט עלו בכ-13%.

"הנתונים הכלכליים שפורסמו עד כה אודות הרבעון השני של 2009 תומכים בשדרוג המלצתנו לסקטור", אומר היום וולף. האנליסט מסביר כי הצריכה הפרטית מתאוששת וכך שם רכישות הדירות בישראל. "מכירות כלי הרכב הגיעו לתחתית באפריל והמכירות ביוני נמוכות רק ב-5% בהשוואה ליוני 2008", הוא מדגיש.

אכן, מניות הבנקים רשמו עליות נאות בחודש אחרון, אולם חלק לא מבוטל מהעליות הללו מיוחס לתוצאות הטובות של הבנקים בארה"ב, אשר החלו באחרונה לפרסם את הדוחות הכספיים שלהם לרבעון השני של השנה. שמות גדולים כגון גולדמן זאקס, JP מורגן, סיטי ובנק אוף אמריקה דיווחו על רווחים גבוהים מהתחזיות המוקדמות, מה שאפשר למניות הבנקים בארה"ב לעלות והסנטימנט החיובי השפיע מטבע הדברים על מניות הבנקים בישראל.

ישראל תצא מהר מהמיתון

כאשר וולף בחר להעלות את המלצתו לסקטור, הוא העלה את המלצותיו למניות לאומי ופועלים לאור ההתאוששות המסתמנת בכלכלת ישראל. "הזמן למכור את מניות הבנקים בישראל חלף", הוא אומר.

מאין נובעת האופטימיות של ברקליס? הרי בשנת מיתון הבנקים סובלים מהפרשות גבוהות לחובות מסופקים ונדרשים לגייס הון כדי לעמוד ביעד הלימות ההון של בנק ישראל (12%). וולף מציין את הסכנות הללו בסקירתו, אך מדגיש: "החששות נעלמו במחצית הראשונה של 2009 וזה היה הזרז להעלאת ההמלצה". לדבריו, ההפרשות לחומ"ס כבר לא במגמת עלייה וברבעון השני הן יהיו ברמה זהה לזו של הרבעון הראשון.

וולף גם מתייחס לחוסר הוודאות בשוק האג"ח הקונצרני שעלול להסב נזק כבד במידה וחברות רבות לא יצליחו לפרוע את חובותיהן: "יש סיבה לדאגה, אך לא ראינו עד כה גל של חדלות פירעון באג"ח הקונצרניות". הוא מדגיש כי זהו החשש הגדול ביותר שלו למחצית השנייה של 2009.

וולף מעריך כי ישראל תצא מהר מהמיתון. המלצותיו על מניות הבנקים נותרו כשהיו לפני כחודש: "משקל יתר" על לאומי ומזרחי טפחות , "משקל שוק" לפועלים ו"משקל חסר" על דיסקונט .