ההזדמנות של שאול אלוביץ'

עבור אלוביץ', הבעלים של חלל לוויינים, זהו מיזוג אנכי מושלם אם ירכוש את yes

שימו לב איך בחיים פועל הפתגם דלת נטרקת דלת נפתחת: רק בשבוע שעבר הפסיד שאול אלוביץ' במרוץ על פרטנר, והנה באבחת החלטה אחת של בית המשפט העליון - לפתע פתאום הוא מקבל את ההזדמנות להשתלט על yes. אלוביץ' לא איש מאמין, אז הוא כנראה לא רואה בכך את המקריות היפה בחיים - אבל אם זה היה אילן בן-דב, שזכה בפרטנר, הוא בוודאי היה מוצא את הדרך להגיד שכנראה שאין מקריות ושחיינו מתנהלים על-פי תוכנית ידועה מראש.

ולעצם ההחלטה: בית המשפט העליון שינה בהחלטתו סדרים בשוק התקשורת. לא מן הנמנע כי בהחלטה הזו הקים קבוצת תקשורת חדשה שבבעלות יורוקום, שתכלול בעתיד את yes, את 012 סמייל ואולי גם את מירס.

אילו אלוביץ' היה רוכש את פרטנר, הקבוצה הזו כנראה לא היתה קמה. לצורך הסיפור, לא בטוח שאלוביץ' יכול היה לקנות את פרטנר ואת yes במקביל. ומכיוון שהוא לא יכול היה למכור את חלקו ב-yes לאף אחד, כי מי ירצה לקנות כשבזק נמצאת שם עם 49% - יוצא שאלת המזל דווקא האירה לו פנים השבוע, כפי שאומר עורך דינו, דרור שטרום.

הסיפור המעניין בהחלטה הוא מה יהיה ביום שאחר,י משום שכפי שאמרה רשות ההגבלים העסקיים בדיון בבית המשפט העליון, כוונתה היא לפרק את השותפות בין החברות ב-yes. השאלה היא כמה זמן היא תעניק להם כדי לפרק אותה.

זו השאלה הכי חשובה, מכיוון שלבזק אין מוצא מלבד להקים תשתית מתחרה (IPTV). היא תצטרך להיפרד מ-yes במוקדם או במאוחר, אבל אין לה אינטרס למכור את yes בטווח הקצר, עד שלא תהיה ברשותה רשת חדשה פועלת. לכן זה מאוד רלוונטי מה תעשה רשות ההגבלים וכמה זמן תעניק לצדדים לפרק את השותפות.

אם עבור בזק ההחלטה תוקעת אותה כל-כך קשה, הרי שעבור אלוביץ' מדובר בהזדמנות מובהקת. למעשה מדובר במשחק חדש לגמרי מבחינתו. צריך לזכור כי אלוביץ' הוא הבעלים של חלל לוויינים, שהיא זו שמשווקת את מקטעי הלוויין של yes - ולכן מדובר במיזוג אנכי מושלם אם ירכוש את השליטה ב-yes. הוא חוסך עלויות תפעוליות אדירות, והוא יודע בדיוק למקסם את היעילות בשימוש במקטעי הלוויין.

השאלה היא לגבי עתידה של פלטפורמת הלוויין והמגבלות הטכנולוגיות שאופפות אותה. בעולם של שירותי ערך מוסף, ללא ערוץ חזור היא עומדת בנחיתות מול הרשתות הנייחות. אמנם זו מגבלה, אבל לא כזו שאין לה פתרונות. בניגוד למה שנראה כמגבלה שחוסמת התפתחות, המציאות בכל העולם מראה אחרת, ומנויי הלוויין רק הולכים וגדלים. ערוץ חזור? תמיד יהיה את האינטרנט כערוץ אופציונלי.

בזק תצטרך כעת לשקול האם היא מקימה פלטפורמת IPTV ותחת איזה מותג. אף שנראה כי החברה רואה בכך יעד אסטרטגי, זה לא ברור מאליו תחת הבעלים הקיימים. פלטפורמה חדשה שתחוייב להיות פתוחה לכולם, עם ספקות רבים האם היא תקבל בכלל רישיון שידורים, ותחת בעלים שמעוניינים למכור ולצאת ממנה - האוגוסט הזה נראה קשה מתמיד.