סוף ה-Web החינמי

הצעת גוגל לתשלום לגישה לאתרי חדשות תהיה המודל של ענני המחשוב ללקוח הפרטי

מדי פעם חוזר עניין התשלום על תוכן באינטרנט לעמוד על סדר היום. הפעם היתה זו גוגל שהציעה לאיגוד העיתונים בארה"ב (ה-NAA) לאמץ מערכת של מיקרו-תשלומים שהיא תספק מהשנה הבאה בכדי לגבות מהקוראים תשלום עבור גישה לכתבות ב-Web.

מהבחינה הטכנית, גוגל מציעה להרחיב את מערכת הגבייה שלה, ה-Google Checkout, שהושקה לפני יותר מ-3 שנים בכדי לתמוך בטרנזקציות בתחום הפרסום, כך שתכלול מנגנון תשלום החל מסנט לטרנזקציה וכלה במספר דולרים.

הרלוונטיות לעולם העיתונות ברורה. גוגל הפכה בשנים האחרונות לספקית הטראפיק הגדולה ביותר בתחום העיתונות. המערכת, לדברי גוגל, סוקרת כ-25 אלף אתרי עיתונות בעולם ומציגה אותם בהתאם לבקשות החיפוש.

ההצעה של גוגל הגיעה כמענה לבקשת מידע לצורך מכרז (RFI) של ה-NAA, אך היו מי שהאשימו את החברה בניסיון "לשמן" את היחסים עם מערכות העיתונים שהיא מאפשרת גישה לתכניהם באמצעות ה-Google News.

אלא שעד כמה שהמודל המוצע הוא מהפכני עבור ספקי התוכן בכלל, לעניין יכולה להיות השפעה הרבה יותר גדולה מאשר על העיתונות. 8 העמודים שהגישה גוגל בתשובה לבקשת ה-NAA מעידים כי בעצם העיתונות האמריקנית היא לא "הלקוח" היחידי שעשוי לגלות עניין במערכת שכזו.

"גוגל תשמח לארח את התוכן ולספק את רוחב הפס שנדרש בכדי לשרת את (הפצת) התוכן", מתארת גוגל את המודל העסקי שהיא מתכוונת להפעיל. חלוקת ההכנסות, היא מציינת, תהיה במודל שבו פועלת אפל עם נגן המדיה iTunes, ובו גובה אפל עלות קבועה עבור כל גישה לתוכן.

רווח משמעותי

מערכות המיקרו-תשלומים אמורות להיות הבסיס למודל העסקי של ענני המחשוב בעולם האמיתי. בעוד בצד הארגוני קיימת כבר מספר שנים האופציה לשלם פר-שימוש בתוכנה ששוכנת על שרת מרוחק (במודל ה-SaaS), היישום ללקוח הפרטי הוא הרבה יותר מורכב.

רק הגיוני שגוגל, שמאכסנת על "פלנטת מחשוב" שהיא מפעילה חלק משמעותי מהזיכרון הדיגיטלי של האנושות, תוביל את המודל העסקי שסביב הצעת השירותים מרחוק. לגוגל יש שימושים מצוינים למערכת גבייה שכזו. למשל להעביר לרווח - ודי בקלות - את יוטיוב, לגבות תשלום עבור שימוש ב-Google docs ואולי אפילו ב-Gmail.

מעניין לציין כי לצד גוגל מתחרה גם מיקרוסופט במכרז של ה-NAA, הן ואחרות, סביר להניח, רואות מול העיניים את המיקרו-תשלומים בעידן מחשוב הענן, ולא את טובת העיתונות. מהצד התפעולי, זה יתחיל בתשלומים של סנטים בודדים, וייגמר בשיפור משמעותי ברווחיות של ענקיות התוכנה והאינטרנט, פיתוי עליו הן יתקשו לוותר. תתכוננו להתחיל לשלם.