ח"כ אקוניס: "פקידי האוצר לא יכתיבו מדיניות בשוק הטלוויזיה"

יו"ר ועדת הכלכלה מתנגד להתחלת הפרסום בכבלים ובלוויין לפני בדיקה נוספת של השוק ■ במשרד האוצר מאיימים בתגובה למשוך את הצעת חוק השידורים

מחלוקת חדשה בין פקידי משרד האוצר ויו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), מאיימת על המשך החקיקה של הרפורמה בטלוויזיה רב-הערוצית, ובאוצר מאיימים למשוך את הצעת חוק השידורים.

אקוניס אמר ל"גלובס": "ההכרעות יתקבלו על-ידי חברי ועדת הכלכלה לאחר שייבחנו כל ההיבטים של אחת הרפורמות הגדולות בתחום התקשורת שחוקקה הכנסת. עמדת האוצר תישמע, אבל פקידי האוצר לא יכתיבו את המדיניות בשוק הטלוויזיה, אלא יציגו את עמדתם לוועדה". באוצר סירבו להגיב.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים התקיימו שיחות בין פקידי האוצר לבין אקוניס, במהלכן הציבו אנשי האוצר אולטימטום לוועדה, לאור דרישת הוועדה באשר לסעיפים המתייחסים לטלוויזיה הרב-ערוצית.

רפורמת השידורים מורכבת מ-3 חלקים. הראשון הוא המעבר של זכייניות הטלוויזיה המסחרית מזיכיונות לרישיונות החל משנת 2012. שני החלקים האחרים מתייחסים להכנסת פרסומות בכבלים ובלוויין, לצד הטלת חובה על yes ו-HOT ליצור חבילת בסיס צרה שתוצע ללקוחותיהן.

בדיקה נוספת

על-פי עמדת אקוניס, יש לדחות את הפרסום בטלוויזיה הרב-ערוצית ואת חבילת הבסיס הצרה לכל המוקדם לשנת 2014. אז, יש להחיל את שני הסעיפים הללו לאחר בדיקה כלכלית נוספת של שוק הפרסום והיכולת שלו להכיל את השינוי המשמעותי. במקרה שיוחלט כי השוק אינו בשל לכך, יידחה מועד הוצאת הסעיפים לפועל בעוד פרק זמן.

לעומת זאת, האוצר רוצה לקבוע בחוק כי כבר בשנת 2013 תצא לפועל חבילת הבסיס הצרה של החברות, ושנה אחר-כך כבר ניתן יהיה לשדר פרסומות בכבלים ובלוויין. האוצר, שכבר ערך בדיקות כלכליות מעמיקות של השוק לפני שניסח את רפורמת השידורים, לא כורך את דרישתו בבדיקה כלכלית נוספת של השוק.

בעמדתו של אקוניס תומכים מרבית הגורמים בשוק התקשורת. לצד הכבלים והלוויין, שהצהירו כי אינם מעוניינים שיכפו עליהם חובה לצור חבילת בסיס צרה, עמדה זו מגובה גם על-ידי זכייניות הטלוויזיה המסחרית (רשת, קשת ו-10), הערוצים הייעודיים (9 ו-24) וזכייניות הרדיו האזורי, שחוששות כי הכנסת פרסום בכבלים ובלוויין תפגע בהכנסותיהן.

רפורמה צרכנית

חוק התקשורת מבוסס על מסקנות ועדת מרדכי במשרד התקשורת, שהסתמכו על תוכנית מקיפה שגיבש משרד האוצר. באוצר רואים בתוכניתם רפורמה צרכנית בעיקרה, במיוחד בתחום החבילה הבסיסית שהם דורשים מ-HOT ומ-yes.

על-פי גורמים באוצר, דחיית נושא זה תעקר את כל התוכנית. בחודשים האחרונים נדונה ההצעה בוועדת הכלכלה של הכנסת. אם האוצר ימשוך את ההצעה, ישפיע הדבר באופן מהותי על עתיד הזכייניות - במיוחד ערוץ 10 שכל הסכמיו עם היוצרים מסתמכים על קיום הרפורמה. אם לא יהיה מעבר לרשיונות, ערוץ 10 יסיים את שידוריו ב-2012.

כמו כן נראה כי בפני אקוניס יעמוד אתגר נוסף סביב נושא ה-DTT. הפעם זהו משרד התקשורת שהביע התנגדות להצעה להחליף את ערוץ 33, שאמור על-פי החוק להיכנס לחבילת הבסיס הדיגיטלית, בערוץ 23 של החינוכית ובערוץ 9.

מהמשרד נמסר כי "אנחנו נצמדים להחלטת הממשלה".

מה כוללת הרפורמה:

* מעבר של זכייניות הטלוויזיה המסחרית מזיכיונות לרישיונות החל משנת 2012.

* הכנסת פרסומות בכבלים ובלוויין.

* הטלת חובה על yes ו-HOT ליצור חבילת בסיס צרה שתוצע ללקוחות.