"עד היכן תרחיק רשות ני"ע בהתערבות בדו"חות הכספיים?"

נשיא לשכת רוה"ח לשעבר, עופר מנירב, שלח מכתב חריף ליו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, בעקבות הפרסום ב"גלובס" בדבר דרישת הרשות ממשרד רוה"ח זיו-האפט לשנות את הערכתה לחברת אוקיאנה

"עד היכן רוצה רשות ניירות ערך להרחיק לכת בהתערבותה בביקורת הדו"חות הכספיים?!", כך כותב נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר, רו"ח עופר מנירב, במכתב חריף לרשות ניירות ערך, שהגיע לידי "גלובס".

המכתב נשלח בעקבות הפרסום ב"גלובס" בדבר דרישת הרשות מפירמת רואי החשבון זיו-האפט לשנות את נוסח ההערה שכלל המשרד בדו"חות המבוקרים של חברת אוקיאנה.

"תפקידה של רשות ניירות ערך", כותב מנירב במכתב ליו"ר הרשות זוהר גושן, "הוא לפקח על התנהלותן של החברות הציבוריות ובכך להגן על שוק ההון ועל ציבור המשקיעים. לא מתפקידה של הרשות להחליף את תפקידה של הביקורת... הכתבת נוסח ההערה למשרד רואי החשבון מהווה חריגה לא ראויה מהסמכות של רשות ניירות ערך".

נזכיר כי חברת אוקיאנה , המתמחה בעבודות הנדסה ימית, מחקרים ימיים ומכירת מחשבים, פרסמה בשבוע שעבר את דו"חותיה לשנת 2009.

לדו"חות החברה צורף, כמו בכל דו"ח שנתי, דו"ח רואה החשבון המבקר, בו הסבו רואי החשבון - כאמור זיו-האפט - את תשומת-הלב של המשקיעים להפסדי החברה ולגירעונות בהון העצמי ובהון החוזר.

הדו"חות, שפורסמו באיחור של שבוע מהמועד הנדרש, תפסו ככל הנראה את עינם של אנשי רשות ניירות ערך, שבחנו אותם לעומקם, כולל הערת רואה החשבון שצורפה אליהם. לאחר מכן, בצעד חריג למדי, ביקשה הרשות ממשרד רואי החשבון זיו-האפט לתקן את חוות-הדעת שצירפה - ולמעשה להחליפה בחוות-דעת חדשה שבה יודגשו האזהרות עבור בעלי המניות.

וכך נכתב באזהרה החדשה, כתוספת שקובעת ומדגישה, כי "לאור העובדה שהאמור לעיל אינו בשליטתה המלאה של החברה, ומותנה בחלקו בהגעה להסכמות עם צדדים שלישיים, מתעוררים ספקות משמעותיים באשר להמשך קיומה של החברה כ'עסק חי'".

לדברי מנירב, אילו טענה הרשות כנגד איכות הדו"חות - הוא לא היה מוצא לנכון לומר דבר. ואולם, "כאשר רשות ניירות ערך שמה את עצמה מעל ובמקום הביקורת, היא חורגת לדעתי מתפקידה ומסמכויותיה, ועל כך יש למחות. זוהי חריגה מסמכות וגלישה מסוכנת לתפקיד רואה החשבון המבקר".

"האחריות גדולה על הרשות"

"בהתנהלות זו", מסיף מנירב, "שמה למעשה רשות ניירות ערך את עצמה כחלק מהביקורת, ובכפותה על רואה החשבון לשנות את חוות-הדעת, בהתאם להנחיותיה, היא לוקחת על עצמה אחריות רבה מאוד לאמינות הדו"חות הכספיים - אחריות שאינני בטוח שהרשות מודעת לה, לא כל שכן שאין זה נכון שהיא תיקח אחריות זו על עצמה.

"במצב דברים זה לא ירחק היום בו, ביום פקודה, תמצא את עצמה רשות ניירות ערך על ספסל הנאשמים כנתבעת, לצד הנהלת החברה ורואי החשבון, בגין כשלים שיתגלו בדו"חות הכספיים של החברה".