מתחילת 2010 נרשם זינוק בצפייה בטלוויזיה בקרב בני-נוער

זאת למרות התחזקות האינטרנט והסלולר והצפי כי אלה יגזלו את תשומת-לב הצעירים ■ ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מנכ"ל הוועדה למדרוג, משייכת את העלייה בצפייה בין היתר ליכולת של בני-הנוער לצפות בשני מסכים בו-זמנית

מתחילת 2010 נרשם זינוק בצפייה בטלוויזיה בקרב בני-נוער - כך עולה מנתוני הוועדה הישראלית למדרוג שהגיעו לידי "גלובס".

ברבעון הראשון של השנה צפו בני-הנוער בגילאי 12 עד 17 בממוצע 3:13 שעות בטלוויזיה - זאת לעומת 2:53 שעות בשנת 2009.

שנת 2010, על-פי הנתונים, מהווה שנת מפנה במגמת הצפייה בקרב בני-נוער ישראליים, לאחר ירידה הדרגתית בין 2007 ל-2009. זאת בניגוד לכל הערכה בינלאומית, לפיה יש נטישה של המסך המסורתי לטובת האינטרנט והסלולר.

האינטרנט מחזק את הטלוויזיה

לדברי מנכ"לית הוועדה הישראלית למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, אפשר לצפות להתחזקות המגמה במהלך השנה כולה. "זהו תהליך שמתחיל בקרב בני-הנוער ומתפשט ליתר האוכלוסיות בישראל", אומר בן-חי-שגב. "אפשר להסביר זאת בשני אופנים: כניסה של טכנולוגיות חדשות שהופכות דווקא את הצפייה במסך המסורתי לאופטימלית, כמו ממירים מקליטים ו-HD. לצד זאת, אנחנו רואים גם התפתחות מואצת וגידול בזמן הפנאי, שכתוצאה מכך רואים יותר טלוויזיה".

ההתחזקות של אמצעי המדיה האחרים, כמו האינטרנט והסלולר, אמורה היתה לגרום במיוחד לבני-הנוער לנטוש את המסך הגדול בסלון - אך לדברי מנכ"לית הוועדה למדרוג, הדבר גורם דווקא לחיזוקו.

לדבריה, "הטלוויזיה זיהתה את המגמה, והם יודעים שכשבן-נוער יראה 'כוכב נולד' בטלוויזיה - הוא ירוץ לראות את התכנים הנלווים לתוכנית באינטרנט ובסלולר, אך גם ההפך. יש סינרגיה שמחזקת את כל אמצעי המדיה יחד, ומתוקף העובדה שהיא חזקה יותר מלכתחילה, היא בעיקר מחזקת את הטלוויזיה. צריך גם להכיר את התרבות של בני-הנוער, שאין דבר המונע מבעדם לצפות בשני מסכים בו-זמנית".

במהלך השנה, כאמור, צפויה המגמה להתחזק, זאת עם עליית תוכניות משמעותיות בצפיית בני-הנוער. בין היתר, תוכנית האהודה במיוחד על בני-נוער היא "הישרדות", שתעלה בחודש הבא בערוץ 10, שזכתה בעונתה האחרונה לרייטינג של 17% בקרב בני-נוער יהודיים בגילאי 12 עד 17. מדובר בתוכנית הפופולרית ביותר בקרב בני-הנוער מאז 2008, לאחר תוכניות "האח הגדול" של קשת. "כוכב נולד" של קשת, שתעלה אף היא כבר השבוע, זכתה בעונתה הקודמת לרייטינג של 12.3% מקרב בני-הנוער בגילאים אלה.

גם איש הטלוויזיה הוותיק משה שלונסקי, העורך החודש את פסטיבל "שובר מסך" בעמק יזרעאל, טוען כי מוקדם להספיד את הטלוויזיה. "הרי רואים באינטרנט את הטלוויזיה, ובה עדיין ההפקות גדלות והמשמעותיות. הרייטינג המצרפי עולה, הצפייה בכבלים עולה, הצפייה כולה עולה, וברור שגם אלה שרואים טלוויזיה רואים אותה ברשת האינטרנט", אמר שלונסקי.

22
 22