שוק הסלולר העולמי עובר בתקופה האחרונה שינויים מרחיקי לכת

מהנעשה בשוק: HP רכשה את פאלם ■ מיקרוסופט תיכנס רשמית לשוק מכשירי הסלולר ■ אפל תשיק בחודש הבא אייפון חדש ■ מוטורולה בהליכי קאמבק ■ ונוקיה? היא עדיין שולטת בשוק - אבל מאבדת גובה

שוק הסלולר עובר שינויים משמעותיים בחודשים האחרונים. רק לאחרונה התבשרנו ש-HP רכשה את פאלם ב-1.2 מיליארד דולר. מיקרוסופט מזנקת לשוק המכשירים ומתכננת להשיק מחר (ה') טלפונים ראשונים מתוצרתה בארה"ב. השינויים האלו בענף התקשורת הפופולרי ביותר עדיין לא משפיעים ישירות על הצרכנים, אבל את התוצאות שלהם נראה כבר בעתיד הקרוב.

נוקיה: ענק בירידה

יצרנית הטלפונים הפינית ממשיכה לשמור על מובילות בענף, עם 36.6% מהשוק, לאחר ירידה של 1.8% בנתח שוק שלה ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כך על-פי נתוני חברת המחקר IDC.

לנוקיה לקח זמן רב להגיב לטרנד המגע שכבש את העולם, והיא השיקה את דגם המגע הראשון שלה, 5800, שנתיים אחרי האייפון הראשון. מדובר באיחור שפגע בה גם במכירות וגם בתדמית. גם קידום חנות האפליקציות שלה, Ovi Store, נעשה באיחור, ועדיין לא מצליח לזכות לפופולריות.

ענקית הסלולר נמצאת היום בבעיה: היא כבר לא המובילה הטכנולוגית בתעשייה, והמכשירים שלה לא נחשבים חדשניים או סקסיים. אך, מצד שני, הם נחשבים אמינים. בשביל לזכות לחדירה טובה יותר בתחום המכשירים החכמים, החברה הורידה את מחירי הטלפונים שלה בקטגוריה זו מ-190 אירו בשנה שעברה ל-155 אירו השנה. הסיבה לכך היא הניסיון להישאר אטרקטיבית לעומת המתחרים.

לאחרונה הכריזה נוקיה על ה-N8, מכשיר הדגל הבא שלה, שזכה לתגובות מאכזבות, למרות שמדובר בסלולרי שאמור להקפיץ את רמת הצילום בטלפונים צעד אחד קדימה. כרגע, לא נראה שהמכשיר הזה הוא המוצר לו הקהל חיכה, אלא אם כן יהיו הפתעות בדרך. בינתיים, מערכת ההפעלה העתידית שלה בשיתוף אינטל, MeeGO, יכולה להציל את המצב, וגם את הכסא המתנדנד של מנכ"ל החברה, אולי פקה קלאסבו.

מוטורולה: בדרך למעלה?

מוטורולה, החברה שהמציאה את הטלפונים הסלולריים, הצליחה להתדרדר באחרונה מרשימת חמשת היצרניות המובילות ברבעון הראשון של 2010, לאחר שנים שהיא שומרת על מעמדה שם. מצד שני, החברה האמריקנית רשמה רווח נקי של 69 מיליון דולר ברבעון הראשון, לעומת הפסד נקי של 231 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הסיבה לכך היא הבחירה של מוטורולה להשקיע את מאמציה בטלפונים חכמים מבוססי אנדרואיד - מערכת ההפעלה של גוגל.

למוטורולה יש עוד עבודה רבה בשביל לחזור למקום שני או שלישי, אבל הבחירה שלה להתמיד עם האנדרואיד נראית כמו הפתרון הנכון, לפחות לטווח הקצר. השמועות ברשת מדברות כרגע שהנקסוס 2, מכשיר הדגל של גוגל, יהיה הפעם מתוצרת מוטורולה, ולא HTC כמו בנקסוס הראשון. מלבד זאת, מוטורולה ממשיכה להוציא גם טלפונים בסיסיים, כדי לא לאבד נתח שוק במדינות המתפתחות.

סמסונג: ההימור יצליח?

סמסונג, המדורגת במקום השני בשוק היצרניות עם נתח של 21.8%, מציגה אסטרטגיה של טלפונים חכמים הכוללים מערכות הפעלה שונות. החברה הקוריאנית מציעה סלולריים עם אנדרואיד וחלונות מובייל, אבל לאחרונה היא הודיעה שהיא מהמרת על מערכת הפעלה משלה בשם Bada. חוץ מזה, עדיין אפשר לראות מכשירים עם מערכת ההפעלה הנוכחית שלה - Touch Wiz - שמשמשת גם כמעטפת ל-Bada.

סמסונג, בדומה לחברות אחרות, הבינה שהיא צריכה להתמקד בטלפונים החכמים, אולם נראה שהיא משקיעה את המאמצים בעיקר במכשירים הזולים יותר במגזר זה. סמסונג מציעה מגוון רחב של טלפונים חכמים וגם טלפונים פשוטים, כשכרגע העיניים נשואות אל עבר מכשיר הדגל החדש שלה, Wave, הראשון עם מערכת ההפעלה החדשה.

סוני אריקסון: דורכת במקום

סוני אריקסון הייתה באמצע העשור שיא האופנה, כאשר רכבה על גל ההצלחה של טלפונים ייעודים למוזיקה או לצילום. אולם מאז היא קצת עומדת במקום. לחברה אין חנות אפליקציות רצינית לטלפונים הפועלים על מערכת ההפעלה שלה, והמכשירים עצמם כבר לא מצליחים להיחשב למגניבים, כמו שהם היו עד לפני כמה שנים.

למרות שבני נוער אוהדים את החברה, נתח השוק של סוני אריקסון בעולם הצטמצם מ-6% ברבעון הראשון של 2009 ל-3.6% ברבעון המקביל השנה. למרות זאת, החברה מצליחה לשמור על מיקומה כשחקן מספר ארבע בענף, ביחד עם חברת RIM המייצרת את הבלקברי. אחת הטעויות של סוני אריקסון הייתה שלא כיוונה יותר מדי לשוק הטלפונים החכמים, אולם בחודשים האחרונים היא מתקנת את הדבר, עם תוכניות להוציא טלפונים הפועלים על חלונות, סימביאן (של נוקיה) ואנדרואיד.

מבחינת החברה, אחת הנקודות החיוביות היא תוצאות הדו"חות שלה לרבעון הראשון, שהציגו רווח נקי של 21 מיליון אירו, בניגוד לתחזיות שצפו הפסדים ולעומת הפסד של 293 מיליון אירו ברבעון המקביל בשנה שעברה.

RIM: בלקברי גם לצעירים

חברת RIM הקנדית, האחראית על מכשירי הבלקברי, ממשיכה לתפוס תאוצה, גם בעולם וגם בישראל. החברה הגדילה את נתח השוק העולמי שלה ברבעון הראשון של השנה מ-3% ב-2009 ל-3.6%, ונכנסה בפעם הראשונה לרשימת חמש היצרניות המובילות בעולם. עם זאת, בנתונים של שוק הטלפונים החכמים של חברת Strategy Analytics, היא דווקא ספגה ירידה קלה -מ-20.3% ל-19.7%.

בינתיים RIM לא יושבת בשקט, ומתכוונת לפנות עם מערכת ההפעלה הבאה שלה, גרסה 6, לקהל צעיר יותר. את השקת המערכת החדשה ליווה קליפ קופצני במיוחד, בליווי להקת בלאק אייד פיז. בין החידושים בה יש תמיכה במולטי טאץ', דפדפן אינטרנט חדש וממשק מדיה משופר ברוח האייפון, שיקרוץ יותר לחובבי המוזיקה.

באופן כללי, גם בישראל מפעילות הסלולר, שהן גם יבואניות הבלקברי, הבינו שכדאי לשווק את המכשירים של RIM לא רק לאנשי עסקים, ולאחרונה סלקום החלה להציע אותם גם לסטודנטים.

LG: בדרך לווינדוס פון

LG ממשיכה להתבסס במקום השלישי, ישר אחרי המתחרה הקוריאנית השנייה ברשימה - סמסונג. LG החזיקה ברבעון הראשון של 2010 נתח שוק של 9.2%, לאחר ירידה קלה של 0.1% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. לחברה יש הרבה מכשירים זולים - השוק העיקרי בו היא משחקת. ל-LG אין הרבה טלפונים חכמים, למרות שהחברה מחזיקה בקטלוג גם מכשירים מבוססי אנדרואיד וגם חלונות. מה שעשוי לדחוף את LG מעט יותר קדימה בשוק הטלפונים החכמים הוא הטלפון הבא שלה, שיהיה מבוסס על ווינדוס פון 7, הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט.

אפל: הסימפוניה הרביעית

אפל נמצאת היום כמה שבועות לפני ההכרזה הצפויה על האייפון החדש - גרסה 4. כמו כן, החברה תשיק גרסה משודרגת של מערכת ההפעלה שלה כבר בקיץ, כנראה לצד הטלפון החדש, מה שיביא את חנות הספרים שלה מהאייפד היישר לטלפונים מתוצרתה.

נתח השוק של אפל זינק בקטגוריית הטלפונים החכמים מ-10.6% ברבעון הראשון אשתקד ל-16.4% ברבעון הראשון של 2010. אפל עדיין נחשבת לחוד החנית בתחום הטלפונים החכמים, והיא מובילה את תחום חנויות האפליקציות עם ה-Apps Store, טכנולוגיית המגע ושאר היישומים הנמצאים במכשירה.

דווקא מבחינת חומרה, המיילסטון של מוטורולה מבוסס האנדרואיד נחשב יותר טוב, אבל אפל הצליחה לעבור במכירות שלה את המתחרה האמריקנית עם 8.8 מיליון יחידות שנמכרו ממכשירה ברבעון האחרון. לעומת 8.5 מיליון מכשירים ממכשירי מוטורולה.

HTC: הולכים על הכל

HTC היא כרגע אחת השחקניות המעניינות בתעשייה והחברה האהובה על גוגל. החברה השיקה את מכשיר הדגל של גוגל, נקסוס 1, לפני מספר חודשים, אם כי על-פי הדיווחים המכשיר לא זוכה להצלחה רבה מדי. המכשירים של החברה נחשבים באופן כללי ליקרים אך איכותיים. התדמית הזאת לא עוזרת ל-HTC לפנות לקהל הצעיר ודל באמצעים. החברה מכרה 3.3 מיליון מכשירים ברבעון הראשון של 2010.

עד לפני שנה וחצי, HTC מכרה טלפונים רק עם מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, אולם מאז שיצא האנדרואיד היא דואגת לשלב בין השתיים. בניגוד למוטורולה, ששמה את עתידה בידי גוגל, HTC לא מוכנה לקחת את הסיכון הזה, והיא תשווק טלפונים של שתי מערכות ההפעלה, כולל זו החדשה של מיקרוסופט.

מיקרוסופט: תצליח בשוק?

מיקרוסופט צפויה להיכנס לשוק מכשירי הסלולר, עם השקה משותפת עם חברת שארפ של הטלפון החכם והחברתי שלה, KIN. למרות היקפי המכירות הגדולים והפנייה של כמעט כל יצרניות הסלולר לשוק הטלפונים החכמים, מיקרוסופט צריכה לזכור כי רק 18% מהסלולריים שנמכרו ברבעון הראשון הן טלפונים שכוללים מערכת הפעלה חכמה, כמו אייפון, סימביאן או אנדרואיד. רוב הצרכנים עדיין רוכשים טלפונים המוגדרים כטלפונים רגילים (פיצ'ר פון).

למרות זאת, מבחינת היצרניות, שוק הטלפונים החכמים יכול להניב רווחים טובים יותר. ה-KIN הוא מעין מכשיר ביניים: גם טלפון חכם, אבל גם מותאם לרשתות חברתיות ופונה לקהל צעיר. מיקרוסופט צריכה עכשיו להתמודד עם שוק גועש, שנמצא בשינוי מתמיד.

"מיקרוסופט מכוונת לחתך גילאים צעיר, שעיקר השימוש שהוא עושה במכשיר הסלולרי הוא לרשתות חברתיות ושליחת הודעות טקסט, על-ידי השקת מכשירים המיועדים במיוחד למטרות אלה ובטווח מחירים זול יותר לעומת המכשירים החכמים המובילים בשוק האמריקני", אומר אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות חדשות בחברת המחקר IDC.

אבל ה-KIN הוא לא הדבר המעניין היחיד שקורה במיקרוסופט בימים אלה. החברה מתכננת להשיק בחודשים הקרובים גרסה חדשה ומשודרגת של מערכת ההפעלה הסלולרית שלה תחת השם ווינדוס פון 7.

יצרניות המחשבים עוברות לסלולר

מלבד היצרניות הקיימות והמוכרות, אי אפשר להתעלם ממה שקורה אצל יצרניות המחשבים, שהחליטו לפנות גם לשוק הסלולר המשגשג. אייסר נכנסה לפני יותר משנה לתחום הטלפונים החכמים, ובחודשים האחרונים גם חברת דל מבצעת מהלך דומה עם טלפונים מבוססי אנדרואיד ועם מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, ווינדוס פון. מהלך דומיננטי יותר הוא הרכישה שביצעה לאחרונה HP, של יצרנית הסלולר הגוססת פאלם תמורת 1.2 מיליארד דולר, מה שיאפשר לה להכניס סוף סוף רגל לתוך השוק הזה. גם מי שהוזכרה כרוכשת פוטנציאלית לפאלם, ענקית המחשבים לנובו, כבר משחקת בשוק זה.

22
 22
22
 22

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא גלובס טק?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988