העליות בת"א נחלשו בסיום: מניית לאומי סגרה בירידה של 0.5%

בסקטור הגז הטבעי נרשמה מגמה מעורבת, עליות חדות בהיי-טק ■ גבעות זינקה 12% במחזור ענק ■ זיו סגל: רק אם השוק האמריקני יחצה את הממוצע נע ל-200 יום, תתהפך המגמה לעלייה

הבורסה בת"א פתחה את שבוע המסחר בעליות שערים לאור הראלי בשוקי חו"ל בסוף השבוע. מדד הנאסד"ק, למשל, זינק בכ-4% בשני ימי המסחר האחרונים, מה שהחזיר מניות דואליות רבות למסחר בת"א עם פערי ארביטראז' חיוביים. מלבד הנעשה בחו"ל, המשקיעים בארץ ייחשפו השבוע לנתוני מאקרו חשובים במיוחד שיעידו על עוצמת הצמיחה במשק הישראלי. עם זאת, בשעתיים האחרונות של המסחר ניכרה החלשות בעליות. מחזור המסחר בשוק הסתכם בכ-1.36 מיליארד שקל.

תחילה לחו"ל. בסוף השבוע זינקו מדדי המניות באירופה ובארה"ב על רקע דברים אופטימיים שנשאו בכירים בעולם הכלכלי. זה התחיל בנגיד הבנק המרכזי האירופי ז'אן קלוד-טרישה אשר אמר כי הבנק ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות כדי לשמור על הנזילות בשווקים, המשיך עם בכירים בבנק המרכזי שציינו כי השווקים פסימיים מדי באשר להערכתם את המשבר באירופה, והסתיים עם הצהרות אופטימיות מצד הונגריה וספרד. הראשונה הצהירה כי תעמוד ביעד הגירעון שלה והשנייה הבהירה כי בניגוד לפרסומים, היא לא ביקשה סיוע כלכלי מהאיחוד האירופי ואין בכוונתה לבקש סיוע כזה.

לצד האמירות האופטימיות השווקים נתקלו במחסום ביום ו' בצהריים, עם פרסום נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב. המכירות ירדו במפתיע ב-1.2% בחודש מאי, בעוד שבשוק ציפו לעלייה של 0.2%, מה שמעיד על נסיגתו של הצרכן האמריקני על רקע האי ודאות בשווקים בשל המשבר באירופה. עם זאת, עלייה מפתיעה במדד אמון הצרכנים שפורסמה גם כן ביום ו' עודדה את המשקיעים, והם הקפיצו את השוק בחצי השעה האחרונה של יום המסחר.

"המסחר בוול סטריט מעיד על התחזקות הדרגתית של הקונים ושובו של הסנטימנט השורי", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". "הדבר אינו מובהק עדיין על התרשימים אבל ישנם סימנים שאפשר להתחיל להתחשב בהם ואולי לתעל בעקבותיהם כסף למניות בכלל ולמניות קלילות יותר בפרט. ההתמודדות המשמעותית ביותר של מדדי המניות היא עם הממוצע הנע ל-200 יום כמחסום התנגדות; למשל, זה של ה-S&P 500 שוכן ב-1,108 נקודות. רק מהלך מעליו יאפשר לחשוב בכיוון של מגמת עלייה משמעותית".

סגל מעריך שמבחן ההתנגדות המהותי של מדד המעו"ף כרגע הוא ב-1,110 נק'. לדבריו, במידה והמדד יפרוץ מעלה את הרמה הזו, "הגדרת המגמה מתהפכת למגמת עלייה". מנגד, אם המדד לא יצליח לפרוץ את ה-1,110 נק', אזי התמיכה לשוק שוכנת ב-1,070 נק'.

עלייה בייצוא ההיי-טק

הראלי בחו"ל נתן כמובן את הטון היום בבורסה, אך המשקיעים נחשפו גם לנתונים כלכליים חשובים בישראל שיעידו על עוצמת הצמיחה הכלכלית. בצהריים פרסמה הלמ"ס את נתוני סחר החוץ של ישראל לחודש מאי, נתון חשוב במיוחד שכן הייצוא מהווה כמעט 50% מהתמ"ג בישראל. הנתונים הראו כי הייצוא ירד ב-0.16% (לעומת אפריל) והסתכם ב-4.16 מיליארד דולר. הייבוא, מנגד, עלה ב-4% ל-4.8 מיליארד דולר.

העליות החדות בסוף השבוע בארה"ב ניכרו במיוחד בסקטור הטכנולוגיה, מה שלא פסח גם על מניות ישראליות רבות הנסחרות בנאסד"ק. מניות רבות חזרו עם פערי ארביטראז' חיוביים לת"א, כדוגמת אודיוקודס , בלופניקס , גילת , סרגון וטבע . אגב, נתוני הייצוא הראו היום שבחודשים מארס-מאי עלה ייצוא ההיי-טק ב-11.6% (בחישוב שנתי), עדות נוספת לחוזק הסקטור. ייצוא ההיי-טק מהווה 47% מסך הייצוא בישראל.

בהמשך השבוע יפורסמו במשק נתוני חשובים גם כן. ביום ג' יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי וביום ד' תפורסם הקריאה השנייה של צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון, לאחר שהקריאה הראשונה הראתה על צמיחה של 3.3% בקצב שנתי. שבוע המאקרו ייחתם ביום ו' עם פרסום נתוני הייצור התעשייתי, ייצוא השירותים ומדדי המסחר והשירותים לחודש אפריל.

"זהו זמן להשקעה בסיכון", אומר אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג. "התיקון שחווינו לא יימשך לנצח והאנרגיה שמושקעת בניסיון לאתר את נקודת ההיפוך מביא אותנו לפספס את המטרה המרכזית, והיא השגת רווחיות לאורך זמן. בשנות צמיחה ובסביבה של היעדר אלטרנטיבות מחירי המניות יעלו כברירת מחדל. זהו זמן להשקעה מפוזרת בסיכון, ולא מעניין מהו המהלך שיתרחש בשבוע הקרוב".

פרולור, די מדיקל וגבעות זינקו

מבין המניות שבלטו היום בשוק, מלבד מניות הטכנולוגיה, המשיכו לרכז עניין גם מניות הנפט והגז. ביום ה' חשף "גלובס" כי ח"כ כרמל שאמה מתכנן להגיש הצעת חוק להעלאה מיידית של תגמולי המדינה מתגליות נפט וגז באופן רטרואקטיבי, כך שההעלאה תחול על "תמר" ו"דלית", בהן שותפות ישראמקו , דלק קידוחים ואבנר . החקיקה תיארך זמן ולא מדובר באיום מיידי על השותפות, אולם מהלך זה מסמן את התגברות הלחץ להעלאת תמלוגי המדינה, לחץ שיגיע לשיאו בחודש אוגוסט עם הגשת מסקנות ועדת שישנסקי שדנה בנושא. גבעות המשיכה לבלוט עם עלייה חדה במחזור ענק.

מניית לאומי ריכזה מחזור מסחר גבוה על רקע התקרבותו לשוק של בלוק של כ-40 מיליון מניות. מדובר באופציות שניתנו לעובדי הבנק לפני כ-4 שנים והן ניתנות למימוש למניות במחיר של 11.5 שקל למניה.

מניית טבע עלתה בסוף השבוע בוול סטריט ב-3.2% למרות שמינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) מתקרב לאשר לחברת נוברטיס לשווק תרופה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה, ה-Gilenia. מדובר בתחרות ישירה לקופקסון של טבע, המהווה כמעט שליש מהכנסות טבע. בשוק מעריכים כי ה-FDA יאשר סופית את התרופה בספטמבר, למרות החששות מתופעות לוואי של התרופה, ובינתיים הוא מבקש מנוברטיס לבחון את השלכות הטיפול בתרופה במינונים נמוכים.

אנליסטים בחו"ל מעריכים כי התרופה החדשה תיועד לחולים שלא מטופלים באמצעים הקיימים (כדוגמת זריקת הקופקסון של טבע), כך שהאיום הוא בעיקר על תרופות "הרביף" ו"טיסברי" ולא על הקופקסון של טבע. אגב, טבע עובדת על גירסה אוראלית משלה לקופקסון, ה-Lacquinimod, אך לא צפויה השקה לפני 2012.

מניותיהן של פרטנר ודלק ישראל נסחרו על רקע חשיפת "גלובס" כי דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר, מועמד לתפקיד בכיר בקבוצת דלק , ככל הנראה לתפקיד מנכ"ל דלק ישראל במקומו של דוד קמיניץ.

מניית כור נסחרה בעליות, בעקבות עליה של יותר מ-3% במניית קרדיט סוויס ביום ו'. ההשקעה בקרדיט סוויס מהווה כ-55% מהשווי הנכסי הנקי (NAV) של כור, כך שהקורלציה בין המניות הינה גבוהה.

מניית אקסלנז זינקה. החברה דיווחה כי הסתיים בהצלחה שלב ראשון בניסוי היתכנות להוכחת יעילות מכשיר BID. במסגרת הניסוי, אשר נערך בבית החולים האוניברסיטאי Prince of Wales בהונג קונג, נעשה שימוש במכשיר ה -BID לאבחון חומרת מחלת כבד בקרב 47 חולי צהבת נגיפית מסוג B. מתוצאות הניסוי עולה כי הוכחה אבחנה בין חולים המצויים בשלבים מוקדמים של המחלה לבין חולים הנמצאים בשלבים המתקדמים של המחלה (Cirrhosis) בדיוק של 91%.

עוד בלטו בסקטור הביומד מניית פרולור ביוטק , שזינקה במחזור ענק. גם מניות די מדיקל , שדיווחה הבוקר כי היא נערכת לייצור של המוצרים שפיתחה בכמויות מסחריות, סגרה בעליה חדה.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]