הבורסה פתחה את השבוע בירידות; גבעות זינקה ב-16.5%

מניית דיסקונט עלתה ב-0.7% על רקע חשיפת "גלובס" על עריפת הראשים בכאל ■ זיו סגל: "כל עוד המעו"ף מתחת ל-1,102 נקודות הנחת המוצא צריכה להיות המשך ירידות שערים - ואף משמעותיות"

הבורסה בת"א פתחה את שבוע המסחר האחרון של חודש יוני בירידות, בהמתנה לפתיחה של הבורסות בעולם מחר (ב'). מחזור המסחר מסתכם בכ-1.4 שקל. מניות הנפט והגז ריכזו היום עניין, ובראשן גבעות שזינקה לאחר שיגור עדכון נוסף על מבחני ההפקה ב"מגד 5", תוך שהיא מרכזת את המחזור הגבוה בשוק.

ביום ו' ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת וכמעט ללא שינוי, כאשר הנאסד"ק עלה בכ-0.2% אך מנגד הדאו ג'ונס איבד 0.1%. באותו יום הושגה פריצת דרך בקונגרס באשר לרפורמה המקיפה במערכת הפיננסית שתטיל מגבלות על הבנקים, רפורמה שאמורה לחזק את יציבות הבנקים מחד אך לפגוע ברווחיהם מאידך. זהו גם הרקע לפסגת פורום מדינות ה-G20 המתקיימת בקנדה בימים שבת וראשון.

המעו"ף בדרך ל-1,000 נק'?

2 אירועי מאקרו יעסיקו את השוק המקומי השבוע. הראשון הוא החלטת הריבית ביום שני, אז צפוי בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה ברמה של 1.5% ולדחות לעת עתה העלאה נוספת של הריבית עקב החשש ממשבר החובות באירופה והסימנים להאטה בצמיחת המשק. המשקיעים יבחנו את הודעת הריבית המצורפת כדי לקבל רמזים על הערכת בנק ישראל את משבר החוב והשפעתו על המשק וכן יחפשו רמזים לתזמון העלאות הריבית העתידיות.

"הסכנות מהן חשש בנק ישראל פחתו בחודשים האחרונים", כתבו כלכלני סיטי בסקירה ללקוחותיהם לקראת החלטת הריבית. "ציפיות האינפלציה ירדו וסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן הינו תחת שליטה. סעיף זה, שזינק ב-17% בחודש יוני אשתקד (בהשוואה ליוני 2008), ירד ב-4.7% באפריל. כמו כן, היצע הכסף יורד. אנו מעריכים שהריבית תיוותר על כנה עד ספטמבר".

מלבד החלטת הריבית, השבוע הקרוב יהיה דל מבחינת נתוני מאקרו, מלבד נתון הביקוש לדירות חדשות בחודש מאי, שתפרסם הלמ"ס ביום ה'. בארה"ב, לעומת זאת, יפורסמו נתונים חשובים ורבים, כדוגמת הצריכה הפרטית לחודש מאי (יום ב'), מדד קייס-שילר לבחינת השינוי במחירי הבתים בחודש אפריל (יום ג') וכמובן נתוני התעסוקה לחודש יוני שיפורסמו ביום ו'.

מבחינה טכנית, נראה כי לאחר הסגירה השלילית ביום ה' יצא לדרך גל ירידות חדש בבורסה. כך לפחות מעריך זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". סגל מסמן את רמת ה-1,092 נקודות כנקודה החשובה הבאה של מדד המעו"ף, אשר ירידה מתחת לרמה זו תחזק את הסבירות לירידות נוספות.

"הבלם של המעו"ף מפני ירידה היה המוצע הנע ל-21 יום; ביום ה' נחצה הממוצע הנע ל-21 יום כלפי מטה ובכך ניתן סימן משמעותי להתחלה של גל יורד", אומר סגל. "מהלך מתחת ל-1,092 נק' ייחשב סימן דובי נוסף שיאשר גם את הפריצה כלפי מטה של הממוצע ל-21 יום. התנגדות שוכנת באזור השער 1,102 נק', כאשר מהלך מעליו ייתן סיכוי להתפתחות גל עולה. כל עוד המעו"ף מתחת ל-1,102 נק' - ובייחוד אם ירד מתחת ל-1,092 נק' - הנחת המוצא צריכה להיות המשך ירידות שערים, ואף משמעותיות. יעד פיבונאצ'י הקרוב לירידה הוא באזור ה-1,000 נק'".

סקטור הנפט והגז ממשיך לבעור

מבין המניות הבולטות היום בשוק נציין את אפריקה ישראל , שהודיעה בסוף השבוע על מכירת תדיראן טלקום לעובדי החברה ללא תמורה והעמדת הלוואה של 6 מיליון דולר לחברה. בכך, ויתרה אפריקה על הכוונה לפרק את תדיראן, כיוון שהיא מעריכה כי תהליך הפירוק יהיה יקר יותר מהאלטרנטיבה בה בחרה.

סקטור הגז המשיך כאמור לרכז עניין רב. אמש נחשף ב"גלובס" כי קבוצת דלק השיגה מימון ביניים מהבנקים הבריטים ברקליס ו-HSBC לפיתוח תגלית "תמר". הבוקר הודיעה שותפות לפידות חלץ , כי היא החלה בקידוח "אשדוד A3", יחד עם מודיעין , רציו והזדמנות ישראלית. הקידוח יימשך כ-3 חודשים ועלותו נאמדת ב-2.5 מיליון דולר.

עדיין בסקטור הגז והנפט: זרח דיווחה הבוקר כי רשות הטבע והגנים הודיעה למכון הגיאופיסי לישראל כי היא מתנגדת לביצע הסקר בתוואה ובטכנולוגיה שהוצעה על ידי המכון בשטח רישיון הקידוח "אורלי". גבעות הוציאה עדכון נוסף על מבחני ההפקה שלה ב"מגד 5", ומסרה כי "נוזלי התצורה" עליהם דיווחה במקטע 6 הם נפט וגז, ללא מים.

מניות חברות הסלולר נסחרו על רקע המאבק על הפחתת דמי הקישוריות שמעוניין משרד התקשורת להוציא לפועל. בסוף השבוע הוציאו סלקום ופרטנר דיווחים לבורסה, והצהירו כצפוי על התנגדותן להפחתת דמי הקישוריות, כיוון שהדבר צפוי לפגוע ברווחיהן. עם זאת, החברות לא יודעות להעריך בשלב זה את היקף הפגיעה.

בסקטור הבנקים, מניית דיסקונט נסחרה על רקע הפרסום ב"גלובס" על עריפת הראשים בחברה הבת כאל, תוצאה נוספת של פרשת סליקת ההימורים והפורנו שנחשפה ב"גלובס". בסוף השבוע החליט דירקטוריון כאל על שינוי מהותי בחברה ועל פיטורם של 3 סמנכ"לים בה. (לסיפור המלא - לחצו כאן)