הסנאט אישר: אלנה קייגן תמונה לשופטת בביהמ"ש העליון בארה"ב

קייגן תהיה השופטת היהודייה השנייה בביהמ"ש העליון בארה"ב; עם השבעתה יגיע ל-3 מניין היהודים שם ■ בשימוע בסנאט אמרה קייגן: "למדינת ישראל יש משמעות רבה בחיי ובחיי משפחתי; אני מעריצה את אהרן ברק"

הסנאט בוושינגטון אישר אמש (ה') את מינויה של המשפטנית היהודייה אלנה קייגן לבית המשפט העליון בארה"ב.

בכך נסללה הדרך ל-3 תקדימים: קייגן, בתו של רב מניו-יורק, תהיה השופטת היהודייה השנייה בערכאה זו, יחד עם רות ביידר גינסברג. עם השבעתה יישבו בעליון 3 שופטים יהודיים (השלישי הוא סטיוון בראייר). נוסף לכך, בפעם הראשונה בתולדות ארה"ב, שליש משופטי העליון יהיו נשים (השלישית היא סוניה סוטומאיור).

מלכתחילה היה ברור כי למרות הפילוג האידיאולוגי בסנאט, לא יצליחו הרפובליקנים להכשיל את מינויה של קייגן, אף-על-פי שמעולם לא היה ספק - והיא לא ניסתה להסתיר - באיזה צד של המתרס היא ניצבת.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בחר בקייגן למלא את הנעליים הגדולות של השופט העליון ג'ון פול סטיוונס, אייקון ליברלי, על סמך ידיעה ברורה שהיא קורצה מאותו חומר ליברלי (סטיוונס החליט לפרוש לאחר כהונה בת 35 שנים, ומותחי ביקורת רפובליקניים טוענים כי עיתוי הפרישה לא היה מקרי: הוא רצה לאפשר ליורשו/יורשתו ליהנות מהרוב הדמוקרטי בסנאט, רוב חסין פיליבאסטר, שאולי ישחק בבחירות לקונגרס בנובמבר הקרוב).

ובעוד שהשופרות המסורתיים של הימין הוקיעו אותה כעוד כ"חותמת גומי של אובמה", לא יכלו אפילו חלק מהרפובליקנים בסנט להתעלם מהכישורים המשפטיים ומהניסיון רב-הרבדים של קייגן: היא היתה פרקליטה ויועצת בבית הלבן בתקופת ממשל קלינטון. אחר-כך כיהנה כ-4 שנים כדיקן של בית-הספר למשפטים באוניברסיטת הארווארד. בממשל אובמה היא כיהנה במשפטנית שמייצגת את הממשל בפני בית המשפט העליון, אולי המשרה היוקרתית ביותר במשרד המשפטים לאחר משרת השר.

בסופו של דבר אושר מינויה של קייגן ברוב של 63 קולות מול 37 מתנגדים. 5 רפובליקנים ערקו למחנה "האויב" והצביעו בעד מועמדתו של הנשיא. דמוקרט אחד הצביע נגד.

ההצבעה נחשבת ניצחון גדול לאובמה, למרות שכניסתה של קייגן לא תשנה את ההרכב האידיאולוגי של העליון: 4 שופטים ליברליים מול 5 שמרנים (כאשר אחד מהם משמש לפעמים כף מאזניים ומצביע עם הגוש הליברלי).

"אני משוכנע כי אלנה קייגן תהיה שופטת עליונה יוצאת מהכלל", אמר אתמול אובמה. "אני גם גאה בהיסטוריה שהיא עושה עם כניסתה לתפקיד".

יהדותה של קייגן עלתה פעמיים בשימוע לאישור מינויה בסנאט. בפעם הראשונה שאל אותה סנטור, במהלך דיון על דעותיה לגבי הטרוריסט שרצה לפוצץ מטוס בשמי מישיגן בחג-המולד שעבר: "היכן היית את בחג-המולד"? תשובתה של קייגן הפגינה את חוש ההומור שלה: "כמו כל היהודים, הייתי קרוב לוודאי במסעדה סינית". היא ביטאה מצב שמוכר לכל יהודי בארה"ב, שרוצה לצאת בחג-המולד אך אין לו לאן, למעט מסעדות סיניות. הקהל בשימוע זיכה אותה בתשואות סוערות.

"אהרון ברק מילא תפקיד מרכזי בהקמת מערכת משפטית עצמאית בישראל"

בפעם השנייה התייחסה קייגן לשבחים שחלקה לנשיא בית המשפט העליון (הישראלי) לשעבר, אהרן ברק, כאשר הציגה אותו לפני הפקולטה למשפטים בהארווארד ב-2006. מותחי ביקורת רפובליקניים טענו כי ברק הוא מודל של "אקטיביזם שיפוטי", כלומר שופט שבוחר להתעלם מהחוק ולפסוק על סמך השקפותיו האידיאולוגיות. קייגן לא נבהלה ואמרה: "אני לא חושבת שזה סוד שאני יהודייה. למדינת ישראל יש משמעות רבה לי ולמשפחתי. אני מעריצה את השופט העליון ברק על פעלו למען ישראל ועל תרומתו להבטחת עצמאותה של המערכת השיפוטית בישראל".

"ברק מילא תפקיד מרכזי בהקמת מערכת משפטית עצמאית בישראל, מדינה צעירה שנשקף לה איום קיומי מאז ימיה הראשונים ומדינה ללא חוקה כתובה", אמרה קייגן. "הוא היה דמות מרכזית במאמץ לוודא כי ישראל, עם כל המטלות שרובצות עליה, תהיה מדינה עם שלטון חזק של החוק".

רוב הקהילה היהודית בארה"ב קיבל את אישור המינוי של קייגן בברכה, אם לא בגאווה. בבלוגים יהודיים רבים הועלו אתמול קישוריות למאמר הקלסי של בעל הטור דייוויד ברוקס ב"ניו-יורק טיימס" מינואר השנה, ובו המשפט הבא: "היהודים הם קבוצה רבת הישגים. הם מהווים שתי עשיריות אחוז מאוכלוסיית תבל, אך 54% מאלופי העולם בשחמט הם יהודים; 27% מחתני פרס נובל בפיזיקה הם יהודים, וכך גם 31% מחתני פרס נובל ברפואה. היהודים מהווים רק 2% מאוכלוסיית ארה"ב, אך 21% מכלל הסטודנטים באוניברסיטאות עילית הם יהודים, וכך גם 26% ממקבלי פרסי האמנות בקנדי סנטר בוושינגטון; 37% מהבמאים שזכו באוסקר; 38% מרשימת 'ביזנסוויק' של הפילנתרופים המובילים ו-51% מזוכי פרס פוליצר לעיתונות".

בקהילה האורתודוכסית זה לא היה יום חג

ציר בבית הנבחרים נתן כנראה ביטוי לתחושת יהודים רבים בהכריזו כי אישור מועמדותה של קייגן הוא יום גדול לנשים, לעם היהודי, למדינת ניו-יורק ולארה"ב.

אבל בקהילה האורתודוכסית זה לא היה יום חג. ברית רבני אמריקה, גוף שמייצג 850 רבנים חרדיים, פירסם הודעה שמכריזה כי "אלנה קייגן אינה כשרה; היא אינה ראויה לשבת בבית המשפט העליון או בכל בית משפט אחר".

בהודעה נאמר בין השאר: "אנו חשים כי אלנה קייגן הופכת על ראשה את היהדות המסורתית - מהתפיסה של אומת כוהנים ועם קדוש, לתפיסה שגורסת 'הבה נהפוך כל מגזר בחברה להומוסקסואלי'. ואגב, להשקפתה, אפילו לתינוקות בשלב מאוחר של ההיריון אין זכות מוקנית להיוולד".

"ברור לכל כי הרקורד של קייגן בנושאים כמו הפלה חופשית לפי דרישה; הפלות בשלב מאוחר של ההיריון; אג'נדה הומוסקסואלית ולסבית רדיקלית; ומתן עליונות לתפיסות נגד המשפחה מול אמונות של אלה שמאמינים בדבקות בתנ"ך, וכו' וכו' - הרקורד הזה מעיד על כך שהיא תשמש כרדיקלית יורקת אש, שתחיש עוד יותר את הידרדרות החברה לתהום של סדום ועמורה", נאמר בהודעה.

בכך הצטרפו האורתודוכסים לחוגי הימין הקיצוני, שהאשימו את קייגן, בין השאר, בתמיכה בשאריה, החוק האיסלמי, מפני שבהיותה דיקן הפקולטה למשפטים בהארווארד, היא תמכה בקבלת תרומה של 20 מיליון מהמיליארד הסעודי אלוואליד בין טאלאל.

כל הקמפיינים האלה לא עזרו. מחר (שבת) תושבע קייגן לעליון, על אפם ועל חמתם של המשטינים.