מרקס אנד ספנסר מנצל: עובדי מפעל בהודו מחו - והוכו

העובדים במפעל הבגדים אולצו לעבוד שעות נוספות, ללא תנאים סניטריים ותמורת 26 פני לשעה ■ מרקס אנד ספנסר: הפסקנו לעבוד עם המפעל באוגוסט "מסיבות מסחריות"

עובדים במפעל הטקסטיל ויוה גלובל בהודו, המייצר בגדים עבור הרשת העולמית מרקס אנד ספנסר, טוענים כי הוכו - כך עולה מתחקיר שביצע העיתון הבריטי "אובזרבר".

ממרקס אנד ספנסר נמסר כי החברה הפסיקה לבצע הזמנות ממפעל ויוה גלובל "מסיבות מסחריות", והכחישה כי העובדים נחשפו לאיומים.

העובדים במפעל טוענים כי הוכו כאשר מחו על תנאי העבודה הגרועים. בשבוע שעבר העיתון חשף כי ויוה גלובל, השוכן בגורגאון שבפאתי דלהי, משלם לעובדיו 26 פני לשעה (1.5 שקל) ומאלץ אותם לעבוד שעות נוספות מופרזות.

לאחר פרסום התחקיר הידרדרו היחסים בין העובדים להנהלה במידה כזו שאחד העובדים, המשמש גם כמנהיג איגוד עובדים, הגיש תלונה במשטרה בטענה כי נחטף והוכה. פועלים אחרים טענו גם הם כי נחשפו להתעללות כאשר מחו על תנאי העבודה.

16 שעות ביום

מרקס אנד ספנסר הודיעה בעקבות הפרסומים כי היא הפסיקה את קשריה העסקיים עם המפעל מ"סיבות מסחריות", אך החברה ממשיכה לקיים קשר עם המפעל בניסיון ליישב את הסכסוכים. מרקס אנד ספנסר מכחישה כי העובדים נחשפו לאיומים.

ה"אובזרבר" בדק שני מפעלים בגורגאון - מפעל שבשירותיו משתמשת מרקס אנד ספנסר ומפעל אחר שבשירותיו משתמשות קמעונאיות הביגוד המתחרות, גאפ ונקסט - וגילה שעובדים מועסקים במשך 16 שעות ביום. כל הקמעונאיות פתחו בחקירה של ניצול העובדים והבטיחו לשים קץ לשעות העבודה המופרזות.

מרקס אנד ספנסר מסרה כי במועד מוקדם יותר השנה גילתה מקרים של שעות נוספות מופרזות, אך טיפלה בבעיה. בדיקותיה חשפו גם בעיות נוספות, שתוארו כ"סוגיות עתירות סיכון בתיעוד ובתנאים". ניסוח זה מתייחס ככל הנראה לאספקה של מים זורמים ותנאים כמו בתי שימוש לעובדים.

בלי מי שתייה

מאז פרסום התחקיר דווח על מספר עימותים בין העובדים ההודים להנהלת החברה. הארגון הבריטי "העובדים שמאחורי המותג" יצר קשר עם העובדים בויוה גלובל, ושמע מהם כי 16 נשים נפגעו בהתנגשויות שהתחוללו מחוץ לשערי המפעל.

בהודעה שפרסם הארגון נאמר שההתנגשויות פרצו לאחר כמה חודשים שבהם עשה 'איגוד הביגוד והעובדים המאוחדים' מאמצים להשיג שיפורים בתנאי העבודה בויוה גלובל. העובדים התלוננו שההנהלה כפתה עליהם לעבוד שעות נוספות מופרזות, שכר נמוך, היעדר מי שתייה והיעדר מים בבתי-השימוש.

בהודעה שפרסמה רשת מרקס אנד ספנסר נאמר שהיא ערכה חקירה משלה לנוכח הטענות, אך לא חשפה שום ראיות שמאמתות את הטענות נגד ויוה גלובל.

אחד מדוברי החברה אמר כי מרקס אנד ספנסר כבר לא מבצעת מיקור חוץ מויוה גלובל. "מסיבות מסחריות בלבד לא ביצענו שום הזמנות ממפעל זה ממאי, ואין לנו שום הזמנות תלויות ועומדות. כל הייצור עבור מרקס אנד ספנסר הסתיים באוגוסט".