מגדלי הבקר: "שביתת החקלאים - יותר אוויר ורוח משביתה"

בעקבות השביתה צפוי מחסור בפירות וירקות בימים ג'-ד', אך לא צפוי מחסור בחלב, בביצים ובבשר ■ "החקלאים: זו רק שביתת אזהרה; אם זה לא יעזור, נשבות שוב"

שביתת החקלאים יצאה היום (א') לדרך, אולם באופן חלקי בלבד. בניגוד להצהרות, משחטות העופות צפויות לעבוד כרגיל במשך רוב השבוע, וגם אספקת החלב תיעצר רק באופן חלקי.

מאידך, כבר היום החלה עצירת אספקת פירות וירקות, וממחר (ב') תיעצר אספקת הביצים. ברשתות השיווק מעריכים כי מחסור בפירות וירקות יורגש רק החל מיום רביעי, וכי לא צפוי מחסור בביצים. כמו כן, לדברי בכירים בקרב יצרני החלב, לא צפוי מחסור במוצרי חלב ובחלב ניגר.

שביתה היא יותר אוויר ורוח מאשר שביתה. מה הם רוצים, שניקח את הפרות ונעלה לירושלים?" מודה היום בשיחה עם "גלובס" אחד ממגדלי הבקר לחלב.

לדברי יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, אספקת החלב תימשך בנוהל שבת. "יש ביכולתנו לשתק את המערכת מלקבל חלב, אבל אנחנו לא רוצים ללכת כל-כך רחוק כרגע. אנחנו רוצים להעביר מסר לממשלת ישראל. אם המסר לא ייקלט, לצערי הרב אזרחי ישראל ישלמו מחיר לא נעים במקרר. תמיד תחושת האחריות מנצחת אותנו, וכך קורה שחרדים מקבלים קצבאות, מתנחלים מקבלים אישורי בנייה, ואנחנו לא מקבלים קיום הסכמים".

בתוך כך השלים היום מחיר העגבנייה זינוק של 20% מיום חמישי שעבר, ומחירן הסיטונאי של העגבניות עמד היום על 9.2-9.6 שקל לק"ג. המחיר לצרכן עשוי לעלות ל-15 שקל לק"ג.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, מעריך כי יחל מחסור בפירות וירקות בשוק לקראת יום רביעי. "אנחנו לא רוצים להעניש את הציבור. אין לנו כוונה שאנשים יסבלו. זה איתות לממשלה שתתחיל להיות עניינית", אומר ח"כ וילן.

מחלוקת בין החקלאים

שביתת החקלאים החלה כהתארגנות של קבוצת חקלאים, במחאה על החלטת הממשלה לקצץ במכסת העובדים הזרים לחקלאות וכן על אי-עמידתה של הממשלה בהסכם שחתמה עם התאחדות החקלאים.

ההסכם מעגן את הקיצוץ במכסת העובדים הזרים בחקלאות ב-1,500 עובדים בכל שנה, כך שמספר העובדים הזרים יגיע בשנת 2015 ל-18 אלף בלבד. למרות זאת, מספר העובדים הזרים, שאמור היה לעמוד כיום על 26 אלף, עומד על 21-22 אלף עובדים בלבד. חקלאים רבים מתנגדים להסכם, אף שהוא נחתם עם התאחדות חקלאי ישראל.

ל"גלובס" נודע כי בין התאחדות חקלאי ישראל לחקלאים בשטח קיימת מחלוקת בנוגע לדרישות. ההתאחדות דורשת מהממשלה לעמוד בתנאי ההסכם, ואילו החקלאים שיזמו את השביתה דורשים לפתוח את ההסכם, לבטל כליל את הקיצוץ במכסת העובדים הזרים ולהעמיד את המכסה על 28 אלף עובדים זרים, כפי שקובע מפתח משרד החקלאות.

בהתייחס לכך אמר היום וילן: "בכל הכבוד, הם לא חותמים על ההסכם. אני מסביר להם שאין סיכוי שהממשלה תאשר את המספרים האלה".

החקלאים טוענים כי אם ההתאחדות לא תייצג אותם, הם יבקשו לערוך בחירות מחודשות להתאחדות.

"אני לא נאחז בכיסא. זה שהחקלאים מהשטח רוצים הרבה יותר - זה לגיטימי, אבל בסופו של דבר אתה יושב עם המדינה".

יעקב נוימן, חקלאי מגני יוחנן וממנהיגי השביתה, מסר כי "וילן הוא לא בעל הבית לבד. היום השטח עובד. לא ההתאחדות שובתת אלא השטח. אנחנו לא זורקים תוצרת חקלאית כדי לחזור לאותה נקודה. אם השביתה הזאת לא תעזור, אז עוד שבועיים נשבות למשך 10 ימים. חקלאים יודעים להפסיד. זוהי שביתת אזהרה, שתחמיר בהמשך".

שר החקלאות לחקלאים: תמשיכו להשקות

עימות בין שר החקלאות שלום שמחון לבין רשות המים: היום הנחה שמחון את החקלאים להמשיך ולהשקות את גידוליהם. זאת, בעקבות דרישת רשות המים לקצץ באופן נרחב בהיקף מכסות המים לחקלאות.

"איננו מבקשים פיצוי כספי לחקלאים, אלא מים שיאפשרו להם להמשיך ולייצר את המזון העממי הבסיסי הדרוש לאוכלוסיית ישראל", אמר היום שמחון.

לדבריו, מימוש הכוונה לקצץ במכסות המים יוביל לצעדים אנושים של החקלאים, כמו עקירת מטעים והפסקת גידולי השדה, ולמחסור שיפגע מיידית בשכבות החלשות.

דובר רשות המים מסר בתגובה: "לא צפוי גשם עד סוף נובמבר, וכנראה שגם בתחילת דצמבר. זוהי שנת הבצורת השביעית שלנו ברציפות. לפיכך, אנו נאלצים לנהל את המים שיש לנו ולא את אלה שאין לנו".

האוצר: נזק מיותר לציבור

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בניגוד לטענות הנשמעות, ממשלת ישראל עומדת בהסכם שנחתם עם נציגי החקלאים. על-פי הסכם זה, ניתנו בשנת 2010 כ-26 אלף רישיונות לעובדים זרים חוקיים בתחום החקלאות. בפועל בחרו החקלאים, מסיבות שלהם, להביא לארץ רק 24 אלף עובדים זרים חוקיים.

"בישיבה שנערכה לאחרונה עם נציגי החקלאים סוכם כי יוקם צוות משותף אשר יבחן בתוך שבועיים את הפערים בין המדינה לחקלאים, וכן ייבחנו צעדים נוספים שעיקרם סיוע לחקלאים.

"לאור ישיבה בונה זו לא נותר לנו אלא להצר על כך שהחקלאים החליטו בכל זאת לצאת לשביתה בת 3 ימים ולגרום נזק מיותר לציבור בישראל".