החקלאים: קיצוץ של עובד זר אחד יביא לשביתה אכזרית

(עדכון) - החקלאים מתנגדים לסיכום שהושג היום בין שרי האוצר, החקלאות והפנים: "מתארגנים לשביתה ארוכה ואכזרית. מי שיחתום על הסכם כזה יפתח את השביתה בעצמו"

רגע אחרי הודעת התאחדות החקלאים על סיום השביתה, מתברר שוב כי החקלאים מתנגדים בתוקף לסיכום שהושג היום (ד') בין שרי האוצר, החקלאות והפנים לבין יו"ר התאחדות החקלאים, ח"כ אבשלום (אבו) וילן.

יעקב נוימן, ממנהיגי מאבק החקלאים, מסר: "הודענו כעת חד-משמעית לשר החקלאות כי כל חתימה על הסכם שיביא להפחתה במספר העובדים הזרים למספר שהוא פחות מ-28,500 יפתח את השביתה מחדש. למעשה, קיצוץ בעובד אחד בלבד יביא את השביתה. אנחנו כרגע מתארגנים למהלך הבא של שביתה שבה המדפים יהיו ריקים. זו תהיה שביתה ארוכה ואכזרית. מי שיחתום על הסכם כזה יפתח את השביתה בעצמו".

דבריו של נוימן חושפים שוב את המחלוקת הקשה בין החקלאים שיזמו וארגנו את השביתה לבין ח"כ וילן שאמור לייצג אותם.

כפי שדווח היום, בפגישה שבה נועדו שרי האוצר, החקלאות והפנים עם ח"כ וילן סוכם כי תוקם לאלתר ועדה מצומצמת שבה ייטלו חלק מנכ"ל משרד החקלאות, יו"ר רשות ההגירה וח"כ וילן, שבה ילובנו דרישות החקלאים.

הוועדה תגיש את המלצותיה בתוך 3 שבועות, כאשר השרים התחייבו מראש לקבל את המלצותיה. ואולם, כבר היום סוכם כי נקודת המוצא של הוועדה תהיה העסקת 26,000 עובדים זרים בלבד בחקלאות, ולא כפי שדרשו החקלאים. עוד סוכם כי הקיצוץ במכסת העובדים הזרים תהיה בהתאם לכניסת טכנולוגיה שתחליף ידיים עובדות.

"עכשיו מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, הוא נציג החקלאים. שר החקלאות כבר הבין שאין טכנולוגיה. הם מתחילים להפנים שאי-אפשר לגעת בעובדים אם רוצים לאכול כאן תוצרת חקלאית. השביתה הפעם היתה רק שביתת אזהרה. השביתה הבאה תהיה ארוכה ותיפתח תוך 24 שעות מרגע שיחתמו על הסכם להעסקת פחות מ-28,500 עובדים זרים", אומר נוימן.

ח"כ וילן מסר בתגובה: "עם כל הכבוד לחקלאי כזה או אחר, על שביתה מחליטים התאחדות החקלאים והארגונים. אם נוימן לא ישווק, ישווקו אחרים. השביתה הצליחה כי הלכנו כולנו ביחד".

- נוימן הוא לא אחד מיוזמי ומארגני המאבק הזה?

"הוא היוזם, מה זאת אומרת".

כזכור, החקלאים פתחו בתחילת השבוע בשביתה במחאה על מדיניות הממשלה בעניין העובדים הזרים לחקלאות. החקלאים מחו נגד כוונת הממשלה לקצץ במכסת העובדים הזרים ב-1,500 עובדים בכל שנה, עד הגעה למכסה של 19 אלף עובדים זרים לחקלאות בשנת 2015.

החקלאים מחו אף שמדיניות זו של הממשלה עוגנה בהסכם שנחתם בין התאחדות החקלאים לממשלה. בהתאם להסכם זה מספר העובדים הזרים בחקלאות היה אמור לעמוד בשנה הבאה על 24,500.