ח"ל הרוויחה 107 מ' ד'; גלעד: מכוניות חשמליות - בקרוב

(עדכון) - החברה סיימה רבעון ברווח של 107 מ' ד' לעומת הפסד של 11 מיליון ברבעון המקביל אשתקד ■ המנכ"ל ניר גלעד: "עד 2012 נראה מכוניות חשמליות בכבישים"

הכינו את המטענים: אם לשפוט לפי ההצהרות של מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, בשיחה עם "גלובס" הבוקר לאחר פרסום הדו"חות הכספיים של הקבוצה - המכונית החשמלית של בטר פלייס נמצאת על נתיב האצה בדרך אל הכביש המהיר.

"בטר פלייס היא פעילות השקעה פורצת דרך ומשנה הרגלי צריכה, היא לא פעילות טריוויאלית ואנחנו מושקעים בפעילות הזו מתוך אמונה שאנחנו זיהינו את קו המגמה כפי שזיהינו קווי מגמה אחרים הרבה יותר מוקדם מאחרים".

* הפרה הזאת של בטר פלייס אכלה בינתיים הרבה עשב, מתי כבר תתחילו לחלוב אותה?

"אם לשים רגע את הציניות שלך בצד אבל להתייחס לגופו של עניין - על פי האלגוריה הזו ב-2006 כשרק התחלנו לדבר על מכונית חשמלית נראינו בעיקר כמו הפרה המשוגעת. היום, אין יצרן רכב מוביל בעולם שלא מכריז על ייצור של רכב חשמלי. אנחנו יודעים שהמדיניות בשוק הרכב הגדול בעולם, בסין, כמדיניות מוצהרת של הממשלה יעבור במהלך העשורים הבאים להיות כולו מונע ע"י חשמל כך שאנחנו חושבים שזיהינו את קו המגמה נכון. ב-2006 לאנשים לא היה ברור למה השקנו את הפרוייקט כשותפות לייצור רכב בסין, שאז היתה אחרי ארה"ב ואירופה - היום זה כבר שוק הרכב הגדול בעולם".

* ומה זה אומר לגבי תאריך יעד?

"אני מאמין שפה בארץ כבר בשנה הבאה, ב-2011, ניכנס לניסוי מורחב בידי הלקוחות ועד שנת 2012 כבר נתחיל בפעילות מסחרית מלאה לכל דבר ועניין".

נציין כי בטר פלייס האיצה במהלך הרבעון החולף את קצב המחקר והפיתוח וקידום פריסת התשתיות של המיזם בארץ ובדנמרק, ובעיקר עקב כך נרשם הפסד של כ-32 מיליון דולר.

"צים שטה על ים רגוע בטווח הנראה לעין"

החברה לישראל, הנמצאת בשליטת עידן עופר, פרסמה הבוקר (ה') את דו"חותיה לרבעון השלישי של השנה. את הרבעון השלישי של סיימה החברה ברווח המיוחס לבעלים של החברה, בסך של כ-107 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-11 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

היקף המכירות המצרפי של החברה לישראל הסתכם ברבעון השלישי בכ- 16.5 מיליארד שקל (כ- 4.5 מיליארד דולר) לעומת כ-12.8 מיליארד שקל (כ- 3.5 מיליארד דולר) ברבעון המקביל אשתקד.

חברת הספנות צים, אחת האחזקות המרכזיות של החברה לישראל , סיימה את הרבעון השלישי ברווח של כ-37 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-208 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. צים סיימה את הרבעון השלישי ברווח תפעולי של כ-352 מיליון שקל (כ-96 מיליון דולר) לעומת הפסד תפעולי של כ-561 מיליון שקל (כ-153 מיליון דולר) ברבעון המקביל אשתקד.

מחזור ההכנסות של צים ברבעון השלישי הסתכם בכ-3.86 מיליארד שקל לעומת סך של כ- 2.184 מיליארד שקל (כ-596 מיליון דולר) ברבעון המקביל אשתקד גידול של כ-77%. הגידול במחזור ההכנסות נובע בעיקרו מעליה בכמויות המובלות, בדמי ההובלה, ומהכנסות משירותים אחרים. מחיר ההובלה הממוצע למכולה עלה ברבעון השלישי בכ-46% מכ-3,764 שקל (כ-1,027 דולר) למכולה ברבעון המקביל אשתקד לכ-5,483 שקל (כ- 1,496 דולר) למכולה ברבעון השלישי. הכמות המובלת ברבעון הסתכמה בכ-596 אלפי מכולות לעומת כ-455 אלפי מכולות ברבעון המקביל אשתקד עלייה של כ-30%.

בשיחה עם "גלובס" אמר גלעד, המתפקד גם כיו"ר צים: "הרבעון הרביעי מסורתית הוא רבעון שבו היקף העברת הסחורה העולמית היא פחות טובה - נושא ההובלה הימית הוא נושא סיקליקלי במהלך השנה וזה רבעון שמסורתית מתאפיין בהיקפים נמוכים יותר. למרות זאת, כרגע תנועת הסחורות העולמית ממשיכה לצמוח, לא בשיעורים שראינו אבל כן שיעורים שראינו ערב המשבר ב-2008".

"לכן", מסכם גלעד, "השיפור בכלכלה העולמית, כולל התכנית התייעלות והפעילות העמוקה שעשינו בתוך החברה צריכה להציף אותה או להשיט אותה על ים רגוע בתקופה הנראית לעין".

"השפעת המשבר באירופה - לא חזקה"

כמנכ"ל החברה לישראל, גלעד אינו חושש יתר על המידה מהשפעת המשבר הנוכחי באירופה על תוצאות החברה אשר פעילותה ממוקדת בעיקר בשוקי הייצוא: "התוצאה של מה שאנחנו רואים כרגע היא גל אפטר-שוק של המשבר הפיננסי. זה חלק מהבעיות שהיו צריך לטפל בהם ולא טיפלו בהם במשבר הגדול. סה"כ אני חושב שהגל הזה, למרות ההשפעה שלו על האווירה, הוא פחות חזק".

חברת כי"ל, האחזקה המרכזית של החברה לישראל, סיימה את הרבעון השלישי ברווח נקי של כ-891 מיליון שקל (כ-243 מיליון דולר) לעומת רווח נקי של 942 מיליון שקל (כ-257 מיליון דולר) ברבעון המקביל אשתקד. בז"ן, אחזקה מרכזית נוספת, סיימה את הרבעון השלישי ברווח נקי של כ-92 מיליון שקל (כ-25 מיליון דולר) לעומת רווח נקי של כ-366 מיליון שקל (כ-100 מיליון דולר) ברבעון המקביל אשתקד.

אינקיה, הפועלת בתחום תחנות הכוח בדרום אמריקה, סיימה את הרבעון השלישי ברווח נקי של כ-40 מיליון שקל (כ-11 מיליון דולר) לעומת רווח נקי של כ-29 מיליון שקל (8 מיליון דולר) ברבעון המקביל אשתקד.

גם טאואר החלה לתרום לקבוצה. חברת השבבים ממגדל העמק סיימה את הרבעון השלישי (לפי תקני ה-IFRS ) ברווח נקי של כ-15 מיליון שקל (4 מיליון דולר) לעומת הפסד של כ- 92 מיליון שקל (כ-25 מיליון דולר) ברבעון המקביל אשתקד.

אמיר אלשטיין יו"ר החברה לישראל ויו"ר טאואר, ציין כי "החברה לישראל היא הקבוצה שהיקף השקעותיה הכולל במשק הישראלי הוא חסר תקדים. מרבית הכנסותיה מגיעה מיצוא ומפעילותה בחו"ל. בכך תורמת הקבוצה לכלכלה הישראלית תרומה עצומה הן למשק והן לתעסוקה. אני מבקש לציין בסיפוק שלאחר רבעונים רבים עברה טאואר, הפועלת במגדל העמק, ל"מסך הירוק" בחברות התפעוליות של החברה לישראל, והצטרפה לחברותיה בקבוצה כשהציגה רווח נקי, ושיא מכירות בהמשך לשיפור הניכר בפעילותה וברווחיותה. העמידה של החברה לישראל מאחורי טאואר ומאחורי צים בשעותיהן ובשנותיהן הקשות מוכיחה את עצמה בתוצאות הרבעון הנוכחי".