צורן משיבה לרמיוס: "יש לנו דירקטוריון חזק וממוקד"

רמיוס-גוף מוסדי אמריקני שהפך לבעל עניין בצורן עם החזקה של 8.3% ■ חברת השבבים קוראת למשקיעיה לדחות את השינויים שמבקש הגוף המוסדי האמריקני לבצע

"לוי היקר", כך נפתח המכתב שנשלח למייסד ומנכ"ל צורן , ד"ר לוי גרצברג, לפני מספר ימים. אחרי הפנייה הידידותית, ההמשך כבר היה הרבה פחות חיובי עבור המנכ"ל הוותיק של צורן (סימול: ZRAN), שמפתחת שבבים למוצרי אלקטרוניקה והדמיה.

את המכתב שלחה לגרצברג הנהלת רמיוס (Ramius) - גוף מוסדי אמריקני שהפך לראשונה לבעל עניין בצורן לפני מספר שבועות, והגיע מאז להחזקה של 8.3%. רמיוס טוענת שמניית צורן מוערכת בחסר משמעותי, בעיקר בגלל ביצועים בחסר של החברה.

ברמיוס העלו תהיות בנוגע ל"חוסר השגחה" מצד הדירקטוריון, שמאפשר להנהלה "להמשיך לבזבז כסף במרדף אחר צמיחה", בעיקר בתחומים לא רווחיים לדבריהם. רמיוס מעוניינת להחליף שישה חברי דירקטוריון, והיא אף הקימה אתר אינטרנט ייעודי ובו פרטים על המאבק בצורן.

היום פרסמה צורן תגובה למכתב מרמיוס והיא קוראת למשקיעים לדחות את השינויים שזו מבקשת. בצורן סבורים שרמיוס מנסה להשיג שליטה על דירקטוריון החברה בלי לשלם פרמיה למשקיעים, והרבה מעבר להחזקה שלה. "צורן נוקטת צעדים אגרסיביים לשיפור מבנה העלויות והשגת צמיחה ורווחיות", אמר גרצברג. הוא פירט על מספר פעולות שהחברה מבצעת במטרה לחזור לרווחיות במחצית השנייה של 2011. "לצורן יש דירקטוריון חזק, מנוסה וממוקד ביצירת ערך לכל המשקיעים", הוסיף גרצברג.

רמיוס מניו-יורק הוקמה ב-1994 על-ידי שני אנשי פיננסים, פיטר כהן וג'פרי סולומון, והיא מספקת שירותי ניהול השקעות. ב-2009 רמיוס התמזגה עם Cowen Group. מנכ"ל רמיוס הוא תומס שטראוס.

לא מסתפקת במעקב מהצד

עוד לפני שהגיעה לצורן, לרמיוס הייתה החזקה בחברת Microtune שנרכשה בשבועות האחרונים בידי צורן. גם שם העניינים לא התנהלו על מי מנוחות. לפני כשנה דרשה רמיוס למנות מועמדים מטעמה לדירקטוריון החברה, ולאחר דיונים עם מיקרוטיון הוסכם על החלפת חלק מחברי הדירקטוריון ומינוי דירקטורים שהיו מקובלים על שני הצדדים.

בכלל, דומה שרמיוס אינה מסתפקת באיסוף מניות של חברות ומעקב מהצד על התנהלותן: בחודשים האחרונים היא מעורבת במספר מאבקים, ומכתבים כמו שנשלחו לגרצברג הועברו קודם לכן למנכ"לים של חברות אחרות. ביניהן: חברת הטכנולוגיה Extreme Networks, יצרנית ציוד התקשורת Tollgrade, וחברת CPI מתחום הצילום.

גם Cypress, שותפתה של ביוליין הישראלית למסחור תרופה לטיפול בסכיזופרניה, נמצאת בעיצומו של מאבק עם רמיוס. רמיוס מתנגדת להסכם שחתמה סייפרס עם ביוליין, וטוענת כי סייפרס "הורסת את הערך לבעלי המניות על-ידי השקעות מסוכנות באמצעות כספי המשקיעים" - טיעון דומה לזה שהיא מעלה נגד צורן. מתחילת המאבק, עלתה מניית סייפרס ב-62%, בזכות הצעת רכש פתוחה שהגישה רמיוס לבעלי המניות האחרים בחברה.

צורן נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 395 מיליון דולר, לאחר ירידה של 36% מתחילת 2010 ועלייה של 27% מהשפל של סוף אוקטובר. השאלה כעת היא, האם מאבק שמתפתח בצורן עשוי להציף ערך לבעלי המניות או שדווקא ישפיע לרעה על המניה.

בינתיים ניתן לבחון שאלה זו על-פי מה שקרה בחברות אחרות שבהן פתחה רמיוס במאבק. ב-Extreme Networks אין שינוי משמעותי במחיר המניה. רמיוס דרשה ביולי למנות דירקטורים מטעמה, ובדומה למקרה מיקרוטיון הגיעה להסדר עם החברה כעבור מספר חודשים. המאבק ב- Tollgrade התחיל במאי 2009, כאשר רמיוס טענה שרק דירקטור אחד בחברה הוא בעל ניסיון ראוי ודרשה שינוי בדירקטוריון. בסופו של דבר באוגוסט נבחרו שלושת המועמדים שרמיוס דרשה למנות. בזמן המאבק עלתה מניית החברה ב-10%.