מלך הרייטינג: האם יגדל מספר שעות השידור של תוכניות הריאליטי?

מועצת הרשות השנייה תדון בהגדלת מכסת הריאליטי ל-10 שעות שבועיות ■ הוועדה למדרוג: יותר צופים נחשפים לתוכניות "איכות" כשהן מוצמדות לתוכנית בידור וריאליטי

האם הריאליטי באמת פוגע ביצירה הישראלית? מחר (ה') יתקיים ברשות השנייה דיון באשר לשינוי ההגבלה על מכסת שעות הריאליטי והרחבתה לערוץ ל-10 שעות שבועיות.

מנתוני הוועדה למדרוג שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי ציבור הצופים נחשף הרבה יותר לתוכניות דרמה, תעודה ושיח ציבורי, אם הן מוצמדות לתוכנית בידור או ריאליטי. עוד נודע כי תוכניות אשר סופחו כרצועה שנייה אחרי ריאליטי, מחודשות בדרך-כלל לעונה שנייה.

לדוגמה, סדרת סרטי התעודה "18" שובצה אחרי העונה השנייה של "האח הגדול", אז זכתה לממוצע של 15.5%. כשלא שודרה אחרי ריאליטי התקשתה הסדרה לעלות על רייטינג של 11.1%.

בתקופה בה שודרה סדרת התעודה "פעם בחיים" אחרי "האח הגדול", עמד ממוצע הרייטינג של התוכנית הדוקומנטרית על 16.1%. בתקופה שהתוכנית שובצה ללא המקפצה, היא עמדה על כמעט מחצית - ממוצע של 8.7% בלבד. הדבר ממחיש כי הצופים בחרו לצפות בתוכנית רק בזכות הריאליטי האימתני.

דוגמה אחרת היא הדרמה "חיים אחרים", ששודרה אחרי תוכנית הריאליטי "מאסטר שף", אז זכתה לרייטינג ממוצע של 20.9%. ממוצע הרצועה בתקופה שלפני הריאליטי עמד על 15.3% בלבד.

תרחיש דומה אירע כשסדרת הדרמה "פולישוק" שודרה אחרי "כוכב נולד" בעונת 2009. אז השיגה ממוצע של 20.6% - גבוה ממוצע הרצועה בתקופה ההיא שעמד על 14.3% בלבד.

תוכניות עתירות רייטינג כמו ריאליטי ובידור מצליחות להגיע באופן טבעי לבסיס צופים רחב יותר ממרבית הדרמות או תוכניות התעודה. בניגוד לתוכניות סוגה עלית, אותן מחייבת הרשות השנייה מתוקף החוק לשדר, תוכניות הבידור נהנות מקהל צופים קבוע ונאמן.

10 שעות ריאליטי בשבוע

על שולחנה של מועצת הרשות השנייה ניצבת הצעת החלטה לפיה צפויים לעלות באופן משמעותי שעות תוכניות הריאליטי בטלוויזיה. כפי שנחשף ב"גלובס", על-פי ההצעה, שהתקבלה בתום שימוע, יוכל כל ערוץ לשדר 10 שעות שבועיות של בידור או ריאליטי - במקום 6 שעות שבועיות כיום.

יש לציין כי ההגבלה, שהוטלה ב-2008, היוותה צמצום של 30% שעות הבידור מלוח השידורים, שהתיר זיכיונן מלכתחילה. על-פי ההצעה תוכל קשת, המשדרת 4 ימים בשבוע, לשדר 5.5 שעות ריאליטי ובידור שבועיות; ואילו רשת, שמשדרת 3 ימים בשבוע, תוכל לשדר 4.5 שעות ריאליטי ובידור בשבוע. ערוץ 10 יוכל לשדר 10 שעות ריאליטי במהלך השבוע כולו.

ההצעה זכתה לביקורת קשה גם מתוך המועצה עצמה, כאשר חברים בה צפויים להביע מחאתם נגד המהלך, למרות תמיכתו של יו"ר הרשות השנייה אילן אבישר בהתרת ההגבלה.