האחים נאווי בדרך לבורסה: ניתן ריבית טובה יותר

הצצה ראשונה לאימפריית המימון החוץ-בנקאי ■ הם רכשו את השלד הבורסאי גולדן אקוויטי ומתכוונים לצקת לתוכו את פעילותם הפרטית ■ חשיפה: דורי נאווי מחזיק כ-5% מטאואר

למרבית העוברים ושבים ברחוב אחוזת בית השקט בלב ת"א, אין שמץ של מושג כמה כסף מתגלגל במשרדי ניכיון הצ'קים הפזורים ברחוב. עכשיו הפעילות הדיסקרטית הזו עומדת לקבל חשיפה ציבורית ברחוב אחד העם הסמוך.

האחים שאול ודורי נאווי, המנהלים את משרד ניכיון הצ'קים המוביל במדינה (האחים נאווי ניכיון צ'קים מסחריים) השלימו השבוע את רכישת מניות השליטה (80%) בשלד הבורסאי גולדן אקוויטי, לתוכו הם מתכוונים לצקת את פעילות המימון הפרטית שלהם.

החברה המשפחתית הוקמה על ידי יעקב נאווי ואחיו ששון עוד בעיראק, ועסקה בתחילת הדרך במסחר בבדי צמר ובבנקאות. בשנות ה-50 של המאה הקודמת עלתה המשפחה מבגדד לישראל, והתגוררה ברמת-גן, אך כיום מתגוררים האחים נאווי בצפון בתל-אביב.

הדור הקודם במשפחה היה ממקימי "קופת מלווה וחסכון לעולי עיראק", שנמכרה בשנת 1974 לבנק לאומי. שאול (56) ואחיו הצעיר דורי (53) בניו של יעקב, נכנסו לפעילות בחברה בשנת 1983, לאחר שעסקו קודם לכן בתעשיית הטקסטיל. לפני מספר שנים רכשו השניים את "הבנק העולמי להשקעות" מידי צור אדלר, לאחר שזה חדל לפעול כבנק. פעילות ניכיון הצ'קים נעשית במסגרת מספר חברות שונות שכולן נושאות את השם נאווי.

"לשפר את תדמית התחום"

המשרדים הצנועים של משפחת נאווי, בגודל של דירה, ממוקמים בתוך פסאג' קטן מאחורי מגדל שלום. שכר הדירה בסך 1,150 דולר בחודש אינו מרמז על מחזור הפעילות העסקית של האחים, הנאמד ב-1.2 מיליארד שקל בשנה. הרווח השנתי שמייצרת פעילות המימון החוץ בנקאי מוערך ב-30-40 מיליון שקל.

במסגרת רכישת השליטה בגולדן אקוויטי, שהתבצעה במסגרת הסדר נושים של החברה, רכשו האחים נאווי בהקצאה 80% ממניות החברה, בחלקים שווים, וכן ואופציות לכ-10% נוספים כנגד הזרמה של 50 מיליון שקל.

בין היתר, התחייבו האחים להעמיד לגולדן אקוויטי מסגרות אשראי בסך 100 מיליון שקל, שישמשו אותה לפעילות חדשה בתחום "ניכיון ממסרים שבכוונת המשקיעים לפתח". נוסף לכך, התחייבו השניים לגרום לכך שבנקים או מוסדות פיננסיים יעמידו לחברה קווי אשראי בהיקף של 100 מיליון שקל.

לאחר השלמת הקצאת המניות, נסחרת גולדן אקוויטי לפי שווי של 105 מיליון שקל. מאז נודע על העסקה, בסוף ספטמבר, עלו מניות החברה ב-250%, ויצוין כי הנכס העיקרי של גולדן אקוויטי הוא יתרת הפסדים של כ-200 מיליון שקל, בהם יוכלו הרוכשים להשתמש לצורכי מס.

בעקבות השלמת העסקה, מונה שאול נאווי ליו"ר הדירקטוריון וסמנכ"ל הכספים של גולדן אקוויטי. אחיו הצעיר, דורי, הפך למנכ"ל החברה. השכר שימשכו השניים נמוך יחסית - 25 אלף שקל לחודש בתוספת מע"מ כל אחד. שניהם מעדיפים להתרחק מאור הזרקורים וסירבו להתראיין לכתבה זו. למקורביהם אמרו כי "המטרה שלנו היא להוכיח את עצמנו בעבודה ולהראות מה אנחנו מסוגלים לעשות, רבעון אחרי רבעון".

משרדי החברה מנוהלים כמו פעם, עם צוות מצומצם של עובדים, ובעלי הבית יודעים היטב כל מה שקורה בחברה וחותמים על כל צ'ק. במסגרת המעבר מחברה פרטית לציבורית, שהיא שקופה וחשופה, נשמע דורי נאווי אומר כי "יש בעיה עם התדמית של ניכיון צ'קים, ואני רוצה שהדימוי שלנו יהיה טוב". הפעילות של משפחת נאווי רחוקה מאוד מהסטיגמה של "שוק אפור": השניים, ככל הידוע, אינם עובדים עם לקוחות פרטיים, אלא רק עם לקוחות עסקיים בעלי חשבונות חח"ד - חשבון חוזר דביטורי.

מדובר בחשבון עו"ש עסקי המאפשר ללקוח לנצל אשראי, ומכאן שמו. הלקוחות נהנים ממסגרת אשראי גבוהה יותר מאשר לקוחות פרטיים, כשהאחים נאווי לא נותנים הלוואות אלא רק ניכיון צ'קים לעסקים. על המוטיבציה של האחים מעידים מקורביהם, כי "המטרה שלהם היא לזנב בבנקים הקטנים (מסד, אוצר החייל וירושלים, א.ש.), ולקחת מהם לקוחות עם ריבית טובה יותר".

שיווק הפעילות נעשה בעיקר מפה לאוזן. למרות זאת, יש לקוחות, והרבה - הטלפון בחדרו של דורי נאווי לא מפסיק לצלצל. בהרף עין הוא נותן הוראות להעברת סכומים של עשרות מיליוני שקלים. העסקה פשוטה מבחינה טכנית: גביית עמלה בטווח של 1% עד 2.5% מהיקף הצ'ק. "אנחנו הסיטונאים הגדולים ביותר בישראל של כסף בשוק החוץ בנקאי", מבהירים האחים נאווי למי שעוד לא שמע עליהם.

מתכוונים להתרחב בתחום הפיננסים

במסגרת רכישת השליטה בגולדן אקוויטי, ישונה שם החברה באופן שיכלול את צמד המילים "האחים נאווי". ברכישת מניות השליטה על ידי האחים לקחו חלק גם אבי חיניץ ויצחק גוילי, שרכשו 1.8% מהמניות כל אחד תמורת 1.5 מיליון שקל כל אחד. ככל הידוע, האחים נאווי מתכוונים להרחיב את פעילותם באמצעות גולדן אקוויטי לתחומים נוספים בשוק ההון.

חיניץ הינו מנהל סניף האחים נאווי בירושלים, והוא יועסק בחברה הציבורית תמורת 50 אלף שקל בחודש, שמקורם בעמלות, בתוספת מע"מ. בסך הכול תעסיק גולדן אקוויטי שמונה עובדים ונותני שירותים, המועסקים נכון למועד זה על ידי החברה הפרטית של בעלי השליטה.

בין אלה נכללים גם ארבעה פקידים שעלות העסקתם החודשית הכוללת מסתכמת בכ-30 אלף שקל בחודש, קצין ציות שעלות העסקתו היא 2,800 שקל בחודש, ועוד שני אנשי שיווק ששכרם נגזר מעמלות הצלחה. שניים מבין העובדים הנקלטים הינם בניו של דורי - אסף וקובי.

נאווי זה גם השקעה משמעותית בטאואר

על קיר משרדו של דורי נאווי, הנראה צעיר מכפי גילו (53), תלויה כתבה ממוסגרת של "גלובס" ובה ראיון עם ראסל אלוואנגר, מנכ"ל חברת טאואר סמיקונדקטור.

נאווי מסרב לפרש את התמונה, אך בשוק ההון יש מי שיודע לספר כי מדובר בהשקעה פרטית ארוכת שנים שהפכה את דורי לבעלי כ-5% ממניות יצרנית השבבים ממגדל העמק (בשווי שוק של כ-65 מיליון שקל).

חיזוק לכך ניתן היה למצוא השבוע עם השלמתה של עסקת הרכישה של גולדן אקוויטי: החברה דיווחה על מינויה לדירקטורית של נואית לוי-קרובי (27), מנהלת קשרי משקיעים בחברת טאואר.

טאואר עברה בשנתיים האחרונות "מהפך" חיובי, במסגרתו בוצע ארגון מחדש של חובות החברה והיא הציגה, לראשונה בתולדותיה, רווח נקי על בסיס GAAP. לחברה שני מפעלי ייצור במגדל העמק ואחד נוסף בקליפורניה, וזה עבד ברבעון האחרון בניצולת מלאה, בדומה למפעל הייצור הראשון של החברה במגדל העמק. מפעל הייצור השני, שהוקם בתחילת העשור, עבד ברבעון השלישי בניצולת של 80%.

את הרבעון הרביעי, שהסתיים זה עתה, צפויה טאואר לסכם עם הכנסות בטווח של 133-137 מיליון דולר, בדומה לרבעון השלישי, המשקפות גידול של 34% ביחס להכנסות ברבעון המקביל ב-2009.