מיהם המומחים שהכשירו את שופטי ביהמ"ש הכלכלי?

"גלובס" חושף את רשימת המרצים שליוו את השופטים דניה קרת-מאיר, חאלד כבוב ורות רונן לקראת כניסתם לתפקידם החדש

לא מעט ביקורת נמתחה על מינוי שופטי בית המשפט הכלכלי, שעיקרה חוסר ניסיונם של השופטים בטיפול בתיקים בהם ידונו. הנהלת בתי המשפט הרגיעה בתגובה כי כל אחד מהשופטים הנבחרים יעבור הכשרה מיוחדת, שתעשיר את ידיעותיו בתחום.

במהלך יומיים שהתקיימו בחודש דצמבר עברו השופטים השתלמות, שכללה את טובי המומחים בתחומים בהם היו זקוקים לחיזוק.

חשוב לציין כי לשופטים עצמם ידע כלכלי וניסיון רב, ובשל כך גם נבחרו לתפקיד: השופטת דניה קרת-מאיר מתמחה בדיני מסים ועבדה לצידה של השופטת ורדה אלשיך בתיקי פירוקים ושיקום חברות; השופט חאלד כבוב מתמחה במשפט הפלילי וריכז בשנים האחרונות את מירב התיקים הכלכליים שהוגשו בקשר לעבירות הקשורות לדיני ניירות ערך; והשופטת רות רונן מתמחה במשפט מינהלי ובתביעות ייצוגיות.

"גלובס" חושף את רשימת המרצים שליוו את השופטים לקראת כניסתם לתפקידם בבית המשפט הכלכלי:

* פרופ' שרון חנס - מרצה באוניברסיטת תל-אביב, בוגר אוניברסיטאות ברקלי, הרווארד ו-NYU, אשר עיקר התמחותו היא בדיני חברות וניירות ערך. חנס עוסק, מלבד עבודתו האקדמית, גם במתן חוות-דעת משפטיות עבור גופים עסקיים. בין השאר, חיבר עבור אי.די.בי נייר עמדה, שהביע הסתייגות מהמלצות ועדת חודק.

* פרופ' רוני עופר - מרצה למינהל עסקים בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, הוא היחיד מכל המומחים שייעצו לשופטים שאינו בעל תואר במשפטים. עופר פירסם מאמרים בכתבי עת מובילים בתחום המימון, משמש מרצה בתוכניות מנהלים ברחבי העולם ומכהן כדירקטור בחברות ציבוריות, לשעבר דירקטור ויו"ר ועדת ההשקעות של כלל פיננסים.

* פרופ' עמרי ידלין - מרצה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, בוגר אוניברסיטת ברקלי, מתמחה בדיני חברות, דיני ניירות ערך ורגולציה. ידלין מייעץ לחברות עסקיות ומתמחה במתן חוות-דעת. בין השאר הוא הכשיר לפני כשנה יחד עם פרופ' חנס את האפשרות להגיש מועמדות לדירקטוריון בנק לאומי מטעם כל אחד מבעלי המניות.

* פרופ' אהוד קמר - מרצה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטת דרום קליפורניה, בוגר אוניברסיטת קולומביה, מתמחה בדיני חברות, דיני ניירות ערך, ממשל תאגידי, רגולציה של שוק ההון ורכישת חברות. קמר מכהן גם כמנהל משותף של מרכז יששכר ובתיה פישר לממשל תאגידי ורגולציה של שוק ההון.

* פרופ' אלון קלמנט - מרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה ומתמחה בתובענות ייצוגיות, ניהול משא-ומתן ומשפט וכלכלה. קלמנט לימד בשנים האחרונות באוניברסיטאות קולומביה, בוסטון ובולוניה. סיים דוקטורט באוניברסיטת הרווארד. קלמנט מייעץ לעורכי דין ונותן חוות-דעת בנושאים הקשורים בעיקר בבקשות לאישור תובענות ייצוגיות והתנגדות להן, בקשות שכר-טרחה ותגמול וערעורים בבית המשפט העליון.

* פרופ' אירית חביב-סגל - מרצה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, בוגרת אוניברסיטאות הרווארד וייל, מתמחה בדיני חברות ומשפט השוואתי ובינלאומי פרטי. חביב סגל עוסקת בין השאר במתן חוות-דעת לבתי המשפט. האחרונה שבהן התייחסה למשפטו של איש העסקים אלי רייפמן, בה צידדה חביב-סגל בעמדתו וסברה כי לא ניתן לסתור את הטענה כי הוא אינו יכול לאתר את מניות אמבלייז שבבעלותו.

* פרופ' אסף חמדני - מרצה בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית, בוגר אוניברסיטת הרווארד, מתמחה בדיני חברות, ניירות ערך ושוק הון וממשל תאגידי. כיהן בעבר כיועץ האקדמי לוועדה לקביעת פרמטרים להתייחסות גופים מוסדיים, המעמידים אשראי באמצעות רכישת אג"ח לא ממשלתיות של משרד האוצר. היה חבר מליאת רשות ניירות ערך ויו"ר הוועדה לבחינת מעורבות המשקיעים המוסדיים בשוק ההון של משרד האוצר.

מהנהלת בתי המשפט לא מסרו מידע לגבי אופן בחירת המרצים, אך ציינו כי אם יהיה צורך בכך יעברו השופטים השתלמויות נוספות.