הלמ''ס תגדיל את משקל סעיף הדיור במדד ל-25%

הצעד צפוי לאלץ את פישר להעלות הריבית ■ סעיף הדיור מהווה היום 21% ממדד המחירים לצרכן ■ ב-2010 עלה סעיף הדיור בשיעור שנתי של כ-5% והשפיע על כ-41% מהאינפלציה

ועדת המחירים של הלמ"ס, בראשות שלמה יצחקי, הסטטיסטיקן הראשי, תעדכן מחר (ב') את משקולות קבוצות הצריכה שמרכיבות את מדד המחירים לצרכן, המשמש למדידת האינפלציה במשק. ל"גלובס" נודע כי בכוונת הוועדה לעדכן את משקל סעיף הדיור מ-21% ל-25%, ובכך להפוך אותו לרבע מהאינפלציה במשק. עדכון המשקולות מתבצע כל שנתיים, והאחרון נעשה בינואר 2009.

מדד המחירים לצרכן מורכב מקבוצות צריכה שונות, אשר משקלן במדד תלוי במשקלן בסל הצריכה של הישראלי. בעקבות הזינוק במחירי הדיור שנרשמה בשנתיים האחרונות - הנמדד במדד לפי שכר הדירה ולא לפי מחיר הדירה - זינקו ההוצאות על שכר הדירה, וכך זינק משקלן בסל הצריכה.

שינוי זה חייב לבוא לידי ביטוי במדד, וזו הסיבה שהוועדה תעלה את המשקל של סעיף הדיור. יצוין כי בדרך כלל, משקולות קבוצות הצריכה נותרות קבועות במשך זמן, כך שהעלאה של 4 נקודות אחוז במשקל של סעיף נחשבת חריגה.

לשינוי המתוכנן השלכות חשובות על האינפלציה במשק. זאת, משום על פי הערכות הרווחות בשוק ההון, צפויים מחירי הדיור להמשיך לעלות גם ב-2011; החל במדד ינואר, שיתפרסם בעוד 9 ימים, עליות במחירי הדיור ישפיעו עוד יותר על המדד כולו, ובכך יאיצו את האינפלציה במשק.

ב-2010 עלה סעיף הדיור בשיעור שנתי של כ-5% והשפיע על כ-41% מהאינפלציה שנרשמה במשק. לפי הערכות רווחות, 2011 צפויה להיות שנה אינפלציונית עקב העלייה החדה הצפויה במחירי הסחורות, לרבות מחירי המזון והנפט, דבר שיחייב את הנגיד להעלות את הריבית במשק.

משקל הסעיפים
 משקל הסעיפים