נילסן: שוקולד פרה מוביל, אחריו קליק ופסק זמן

סיכום מכר השוקולד בארץ ב-12 החודשים האחרונים: השקת המותג הפרטי של שופרסל פגעה במותג "פרה" של שטראוס ■ קינדר ופררו רושה נחלשו עקב סכסוך הסחר עם רבוע כחול

מותג השוקולד "פרה" של שטראוס מוביל בגדול את מכר השוקולדים בארץ, אבל כוחו בקטגוריית טבלאות השוקולד נפגע כתוצאה מהשקת מותג השוקולד הפרטי של שופרסל - כך עולה מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס".

עוד עולה מהנתונים כי מותגי השוקולד של תאגיד פררו - "קינדר" ו"פררו רושה", נחלשו עקב סכסוך הסחר עם רשת רבוע כחול.

ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו בינואר 2011, רשם שוק השוקולד בישראל צמיחה מזערית של 0.7% בלבד והסתכם ב-864.4 מיליון שקל בשוק המבורקד, לעומת מכר של 858.5 מיליון שקל בשנה קודמת. שוק השוקולד כולל את מכר טבלאות השוקולד, בונבוניירות וחטיפי שוקולד.

היקף מכירות המותג "פרה" בשוק המבורקד עמד בשנה החולפת, שהסתיימה בינואר 2011, על 243.7 מיליון שקל, והמותג החזיק בנתח שוק כספי של 28.2%.

מכירות המותג "פרה" כוללות מלבד טבלאות השוקולד גם "אצבעות" שוקולד, מוצר ששטראוס השיקה באוקטובר 2009 כמתחרה לאצבעות קינדר ואשר סייע משמעותית לשמירת כוחו הכולל של המותג פרה בשוק.

השוקולד השני הנמכר ביותר בשוק הוא "קליק" של חברת יוניליוור. "קליק" רושם צמיחה מזערית של 1% במכירות, אבל שומר על כוחו עם 11.4% נתח שוק, כוח שהניב לו בשנה החולפת מכירות של 98.5 מיליון שקל.

המותג "פסק זמן" של שטראוס הוא השוקולד השלישי הנמכר ביותר בארץ. "פסק זמן", ששטראוס שקלה בעבר הרחוק יותר את המשך דרכו, מוכיח שוב כי הוא מוצר מבודל בעל כוח רב.

שטראוס מצידה ריכזה במותג מאמצים שבאו לידי ביטוי בהשקת מוצרים חדשים תחת המותג ובגיבוי שיווקי, וזאת כחלק מהאסטרטגיה שלה להילחם במותג הפרטי של שופרסל.

"פסק זמן" חותם את השנה החולפת עם התחזקות של 6% במכירות. נתח השוק של המותג עולה מ-6.5% ל-6.8% ומשקף מכירות שנתיות של 58.8 מיליון שקל.

המארז של שטראוס, "מיקס עלית", המכיל אריזות מיני של מותגי עלית כמו "מקופלת", "כיף כף" ו"פסק זמן", רשם בשנה החולפת ירידה של 4% במכירות. למרות זאת, "מיקס עלית" הוא המוצר הרביעי הנמכר ביותר בשוק השוקולד עם מכירות של 45 מיליון שקל בשנה.

נגסו באצבעות של קינדר

"קינדר בואנו", חטיף השוקולד האהוב ביותר על הילדים, הוא השוקולד החמישי הנמכר ביותר בשוק, אבל בשנה החולפת הוא רשם ירידה חדה של 19% במכירות ל-38 מיליון שקל. בהתאם, נתח השוק הכספי של המותג ירד מ-5.5% ל-4.4%.

ירידה חדה במכירות (11%) רושם גם "קינדר JOY", שהוא השוקולד השישי הנמכר ביותר בשוק. נתח השוק הכספי שלו ירד מ-4.1% ל-3.6%, ומכירותיו הסתכמו ב-31 מיליון שקל.

הירידה במכירות שני המותגים באה ככל הנראה בעקבות היעדרות ממדפיה של רשת רבוע כחול במרבית שנת 2010.

לכך יש להוסיף את השפעת השקת "אצבעות פרה" של שטראוס, שתרמה להחלשת "קינדר אצבעות", שצנח ב-21% במכירות וכיום הוא השוקולד העשירי הנמכר בשוק.

"ורד הגליל" של יוניליוור הוא השוקולד השביעי הנמכר בשוק, אבל הוא חתם את השנה החולפת עם ירידה של 6% במכירות, ומכירותיו הסתכמו בשנה החולפת ב-30.2 מיליון שקל.

השקת המותג הפרטי של שופרסל בשוקולד זכתה לבולטות ואף לסטנדים שקידמו את המכירות. גם העובדה שאת המותג מייצר התאגיד השווייצרי Frey סייעה לקידום המכירות.

שוקולד שופרסל הפך בשנה החולפת לשוקולד השמיני הנמכר ביותר בשוק, לאחר שעקף את שוקולד "ספלנדיד" של שטראוס. היקף מכירותיו עמדו בשנה החולפת על 20 מיליון שקל. מקור עיקר המכר הוא בטבלאות שוקולד, ומיעוטו במכירת חטיפי שוקולד של המותג הפרטי.

השוקולדים הנמכרים ביותר
 השוקולדים הנמכרים ביותר