מחריפה מגפת העופות: נזק של 20 מיליון שקל למדינה

‎‎המגפה התפשטה, והיא תוקפת כעת גם עופות חצר ונוי ‏‎‎‏■ בשירותים הווטרינריים מתקשים להתמודד בגלל חוסר איוש לתפקידים הבכירים ‏‎‎‏■ משרד החקלאות: לא צפוי מחסור ביצים בפסח‏‏‏‏

‎‎מגפת העופות ניוקסל בישראל התרחבה ותוקפת בשבועות האחרונים גם עופות חצר ונוי, כמו למשל בגן החיות בפתח-תקווה, בקיבוץ דגניה א' ובהתנחלות יצהר. לדברי וטרינרים בכירים, הדבר מעיד על כך שהמגפה עברה לשלב האנדמי, דהיינו - המחלה הושרשה באזור גיאוגרפי רחב, ולא רק בלולים של עופות לפיטום ועופות מטילות בקיבוצים ובמושבים. זאת, משום שהשירותים הווטרינריים לא התמודדו כראוי עם מגיפת הניוקסל בשלב המניעה ובשלב האפידמי, כשפרצה.

מרבית התפקידים הבכירים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות אינם מאוישים, והאווירה שם קשה. בחודשים האחרונים נרשמה עלייה בכמות המחלות הווטרינריות ובחומרתן:

* ניוקסל - מגפת עופות שאינה מסוכנת בדרך-כלל לאדם. פרצה בתחילת דצמבר 2010 והתפשטה לכל רחבי הארץ במאות לולים. עד כה הושמדו יותר ממיליון עופות בלולים נגועים ובלולים קרובים.

* שפעת העופות - התגלו לאחרונה שני מקרים של שפעת העופות מהזן המסוכן לאדם - ‏‏H5N1‎‏, ליד ג'נין ובקיבוץ ראש צורים בגוש עציון.

* מחלת הפה והטלפיים - בתחילת מארס התגלתה המחלה בקיבוץ בית זרע בעמק יזרעאל.

* כלבת - חלה עלייה באירועי כלבת, כולל התפרצות בכלבים וחתולים מחוסנים. מקור הבעיה הוא אי-ביצוע דילול בלהקות כלבי בר משוטטים, שהתרבו בשנה האחרונה, ובאים במגע עם כלבים משוטטים נגועים מירדן וסוריה. הרקע: חילוקי דעות בין המשרד להגנת הסביבה לבין משרד החקלאות לגבי האחריות לביצוע הירי בכלבים משוטטים. משרד החקלאות פנה באזהרה לציבור בסידרת תשדירי אזהרה ברדיו.

* אבעבועות צאן - מחלת מגפתית שהתגלתה בסוף פברואר במצפה חגית ליד ירושלים.

על-פי הערכות במשרד החקלאות, בגין מחלות העופות נגרם עד כה נזק ישיר של כ-20 מיליון שקל מהשמדתם של יותר ממיליון עופות, מטילות ופטם (החקלאים מקבלים פיצוי על השמדת העופות).

בפסח יש מחסור מסורתי בביצים, בגלל הטלה נמוכה יותר בחורף, ובפסח הקרוב קיים חשש ממחסור חמור יותר בביצים. מועצת הלול אישרה יבוא בהיקף קטן של ביצים, ולא ברור אם היבוא המסורתי מטורקיה ישים השנה, בשל המתח בין המדינות.

ועדת ביקורת המדינה של הכנסת, בראשות ח"כ יואל חסון, החליטה לקיים דיון מיוחד על מצבם של השירותים בווטרינריים. הדיון היה אמור לעסוק במשבר הניהולי בשירותים הווטרינריים ובמוכנות להתפרצויות של מחלות וטרינריות. הדיון, בו היתה אמורה להשתתף השרה הנכנסת אורית נוקד, נדחה.

ממשרד החקלאות נמסר: "הנהלת משרד החקלאות ופיתוח הכפר פועלת במרץ לאיוש המשרות הרלוונטיות בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) תגברה את מעברי הגבול עם הרשות הפלסטינית בכדי למנוע העברה והברחה של עופות וביצים לישראל.

"בזכות ההיערכות המוגברת והעירנות, התגלתה ואובחנה במהירות מחלת שפעת העופות שהתפרצה בקיבוץ ראש צורים ימים ספורים לאחר מכן. במסגרת שיתוף-הפעולה הפורה בין השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות לארגון ה- ‏‏OIE‏, כמובן שפרטי התפרצות המחלה בישראל דווחו כנדרש.

‏"באשר לחג הפסח, לא צפוי מחסור בביצים או בעופות כתוצאה מהתפרצות המחלות שפעת העופות וניוקסל. לניוקסל אין השלכה בדרך-כלל על היצע הביצים והפטמים בישראל, כיוון שמדובר בענף סגור ומתוכנן. מדינת ישראל מספקת לעצמה באופן כמעט בלעדי את כלל הביקוש לביצים ופטמים (בתקופות ביקוש מיוחדות, כמו לפני פסח, הגידול בביקוש מושלם באמצעות יבוא).

‏"מרגע גילוי המחלה, השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות מטפלים בה בהתאם להנחיות בינלאומיות, ומבצעים המתה של כלל העופות החולים במוקדים בהם התגלתה המחלה. כמו כן, מוטל הסגר מלא על תנועת בעלי כנף ברדיוס של 3 ק"מ, ונאסרת תנועת בעלי חיים ברדיוס של 10 ק"מ ממוקדי האירועים, אלא אם התקבל אישור בכתב לכך מהשירותים הווטרינריים, בכפוף לביצוע פעולות מיגון מיוחדות.

"השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות לוקחים דגימות לבדיקת מעבדה מעופות מכל היישובים סביב המוקדים על מנת לוודא כי המחלה לא תתפשט, וכן נעשה מעקב וניטור אחר כל בעלי הכנף באזור". ‏‏

המשרות פתוחות אין מועמדים

מנהל השירותים הווטרינריים: ד"ר משה חיימוביץ' סיים את תפקידו, אך לא נמצא מחליף בוועדת איתור. בוועדה שוקלים הנמכת דרישות הסף.

סמנכ"ל בכיר למינהל: עד היום לא כונסה ועדת בחירה להחלפת יהודה מאירוביץ'.

מנהל המכון הווטרינרי: ד"ר בוריס יעקובסון ששימש בתפקיד זה ממשיך לעבוד במשרה חלקית, לבקשת משרד החקלאות. זה למעלה משנה מתעכב מכרז על התפקיד.

מנהל היחידה לביקורת תרכיבים: ד"ר יצחק סמינה, מנהל היחידה ויו"ר הסתדרות הרופאים הווטרינריים, הודה לפני כמה שבועות בפני נציבות שירות המדינה דיווחים כוזבים בשווי של כ-200 אלף שקל, בניהול מרפאה פרטית ללא היתר, ובניגוד עניינים חמור מול יצרנים ויבואנים של תרופות וטרינריות. הוא פוטר וחויב להחזיר לקופת המדינה 25 אלף שקל. עדיין לא התחילו הליכים להחלפתו.

מנהל החטיבה לווירולוגיה: מנהל היחידה, ד"ר חגי ידין, פרש לפני שנה, אך ועדת הבחירה טרם כונסה.

רופא ראשי לפיקוח על החי: ד"ר אליעזר ניל"י פרש לפני כמה חודשים. פורסם מכרז, אך כרגע מתנהלים מאבקים על איוש המשרה.

רופא ראשי לעופות: ד"ר שמעון פוקמונסקי סיים את תפקידו בסוף ספטמבר 2010, אולם המועמד במכרז, שהיה במקרה גם אחד המבקרים של ועדת זיילר, נפסל.

רופא וטרינרי לפיקוח באמריקה הלטינית: הווטרינר המפקח על בתי המטבחיים בדרום אמריקה סיים לפני שלושה חודשים את תפקידו, ועד כה טרם פורסם מכרז למחליף.

הוועדה לרשלנות רופאים וטרינריים: בראש הוועדה עומד ד"ר ורדי זיילר, שהשבית את עבודתה לפני כשנתיים, עם הקמת ועדת החקירה בראשותו.