אחרי האסון: הגירה שלילית בניו-זילנד - הגדולה מזה עשור

גל של תושבים בורחים מהמדינה, בעקבות רעידת האדמה שפקדה המדינה בפברואר השנה ■ מרבית התושבים עוזבים לאוסטרליה ■ גם כמות התיירים נפלה ב-7.1% במארס האחרון

ניו זילנד סבלה בחודש מארס מגל הגירה שלילי של תושבים מהמדינה, הגדול ביותר שחוותה מזה 10 שנים. זאת, בעקבות רעידת האדמה שפקדה את העיר כרייסטצ'רץ' בפברואר השנה, בעוצמה 6.3 בסולם ריכטר, אשר הובילה לרעידות משנה שהפכו אותה לאסון הטבע הגדול בתולדות המדינה. הטיפול באסון עלה לכלכלת ניו זילנד 20 מיליארד דולר, וספתה 166 הרוגים.

כמות ההגירות מניו זילנד עלו על כמות ההגירות אל המדינה ב-530 תושבים בחודש מארס, הפער הגדול ביותר מאז פברואר 2001, אז עמד על 2,400 תושבים. ב-12 החודשים מאז חודש במארס האחרון, רושמת ניו זילנד הגירה שלילית בסך של 6,554 תושבים.

הנתונים אודות ההגירה השלילית מחזקים את תחזיות ממשלת ניו זילנד הנוגעות לפגיעה בצמיחת הכלכלה המקומית, בעקבות רעידת האדמה. משרד האוצר המקומי דיווח השבוע כי התוצר המקומי גולמי צפוי להיות "אפסי, או אפילו שלילי" ברבעון הראשון של השנה, כאשר תחזית הצמיחה לשנת 2011 הינה בערך 1% בלבד.

"עם הימשכות ההגירה השלילית מניו זילנד כתוצאה מרעידת האדמה בכרייסטצ'רץ', ובעוד מדד האבטלה באוסטרליה נמוך משמעותית מזה של ניו זילנד, הדינאמיקה השלילית לא צפויה להשתנות", אמר השבוע מארק סמית', כלכלן בבנק ANZ המקומי, בהתייחס להגירה של תושבים מניו זילנד, לאוסטרליה.

גם בכרייסטצ'רץ' מורגשת בריחת התושבים, כאשר יותר מ-1,100 עזבו את העיר בחודש מארס האחרון - כפול מכמות העוזבים את העיר בחודש המקביל בשנה שעברה. יותר מ-600 מהעוזבים היגרו לאוסטרליה, כך על פי הסטטיסטיקה. בחודש מארס האחרון עברו בסך הכל 3,350 תושבים יותר מניו זילנד לאוסטרליה, מאשר סך התושבים שעשו את המסלול ההפוך. מדובר בהפרש הגבוה ביותר לחודש זה, מאז שנת 1981.

גם ענף התיירות בניו זילנד נפגע קשות, כאשר כמות המבקרים בניו זילנד בחודש מארס נפלה ב-7.1% בהשוואה לחודש פברואר. זאת, כאשר תעשיית התיירות מהווה יותר מ-9% מכלכלת המדינה.