דיווח במצרים: ישראל דוחה ההצעה לייקור מחירי הגז הטבעי

העיתון אל-מסרי אל-יום: חברת EMG מסתייגת מהעלאת המחיר וישראל דחתה לחלוטין את ההצעות ■ המו"מ צפוי להתחיל תוך ימים ■ EMG לפני שבוע: ההזרמה תחודש בסוף החודש

חברת EMG אמנם העריכה בשבוע שעבר שהזרמת הגז הטבעי לישראל צפויה להתחדש לקראת סוף החודש אבל ייתכן מאוד שזה לא יקרה, בסופו של דבר. העיתון אל-מסרי אל-יום מדווח היום (א') כי בינתיים יש חילוקי דעות מהותיים בין הצדדים בנוגע להתאמה במחיר (מצרים דורשת העלאה משמעותית של המחיר).

על פי הדיווח, חברת EMG הביעה הסתייגויות מהעלאת המחיר המוצעת ואילו ישראל דחתה לחלוטין את ההצעות שהועלו. המשא ומתן הרשמי בין הצדדים צפוי להתחיל בתוך מספר ימים.

שר האנרגיה המצרי, עבדאללה גורהב, אמר לעיתון כי משרדו מנהל את המגעים מתוך הסתכלות על האינטרס הכלכלי בלבד וכוונה להביא את הכנסות המדינה למקסימום ואין שום שיקולים אחרים.

הוא הביע את הערכתו לאזרחים מצרים שהביאו לפתיחת מו"מ על המחיר עוד לפני 2013, המועד הבא שבו היה אמור להפתח המו"מ, לפי הסכם בין הצדדים שנחתם ב-2009.

בינתיים, גורם בכיר ב-EMG אמר בתגובה כי ישראל דבקה במועד העדכון הבא ב-2013, מתוך הבנה שההסכם הנוכחי חשוב למצרים ומכניס לה רווחים גבוהים יותר לעומת הסכמים דומים שחתמה עם מדינות אחרות.

בשבוע שעבר, צמוד לפרסום הדוחות הכספיים של הרבעון הראשון, דיווחה אמפל כי עבודות התיקונים בצנרת הסתיימו, וכי מבחינה טכנית ניתן לחדש את הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל. עם זאת, ההזרמה תחודש רק לאחר שממשלת מצרים תתגבר את אמצעי האבטחה וההגנה על מתקני הגז בסיני, כך שהזרמת הגז צפויה להתחדש לקראת סוף החודש.

EMG היא חברה פרטית הרשומה במצרים, ומשמשת כספקית הגז הטבעי השנייה לישראל. החברה הקימה צינור גז מאל עריש לאשקלון בעלות של כ-460 מיליון דולר, והחלה בהזרמת גז לישראל בשנת 2008. ב-2010 סיפקה EMG כ-40% מצריכת הגז של ישראל, כשהיתרה מגיעה מפרויקט "ים תטיס", הנמצא בבעלות נובל אנרג'י ושותפויות החיפושים של קבוצת דלק.