גולדמן זאקס: "תקרת החוב בארה"ב תעלה סמוך לדד-ליין"

אלק פיליפס מגולדמן: "התקרה תעלה במקביל לקיצוצים ארוכי טווח בתקציב" ■ פיליפס אופטימי, ומעריך כי "הצדדים יגיעו להסכם סמוך לדד-ליין; מצב בו הדד-ליין מוחמץ פחות סביר"

"העלאת תקרת החוב בטווח הקצר יחד עם תחילתו של ניסיון נוספת לביצוע קיצוצים ארוכי טווח בתקציב ארה"ב - נראים כמו הפיתרון הסביר ביותר במצב הנוכחי", כותב הכלכלן אלק פיליפס (Alec Phillips) מגולדמן זאקס.

"מדובר בפיתרון דו-שלבי, מכיוון שיהיה קשה מאד להוביל להתפתחויות משמעותיות של הרפורמות הנדרשות במדיניות הממשלתית בתחומים מסוימים, כמו שינוי תוכנית המדיקייר או מדיניות העלאת המיסים - אלה דברים שיקחו זמן", מסביר פיליפס.

לדברי פיליפס, "הסנאט האמריקני החל היום (ג') לדון בהעלאת תקרת החוב, כאשר נראה כי הצבעה סופית בנושא לא תתרחש לפני יום חמישי. בבית-הנבחרים צפויים להעלות להצבעה את ההצעה שלהם כבר היום".

"סביר להניח כי הצדדים יגיעו להסכם סמוך לדד-ליין, ב-2 באוגוסט", מסביר פיליפס, שמעריך כי מצב בו הדד-ליין מוחמץ וארה"ב תיאלץ להכריז על חדלות פירעון, "הוא פחות סביר".

שתי הצעות משתי מפלגות

נזכיר כי אתמול דווח כי יו"ר בית המחוקקים ג'ון בוהנר ארה"ב מעלה להצבעה ההצעה להעלאת תקרת החוב ב-2 שלבים: בשלב הראשון בטריליון דולר ובשלב השני ב-1.6 טריליון דולר. זאת, תוך קיצוצים של 1.2 טריליון דולר בתקציב בשלב הראשון ו-1.8 טריליון דולר בשלב השני.

מנגד, הארי ריד יו"ר הסנאט הדמוקרטי, יעלה בסוף השבוע להצעה תוכנית קיצוצים רחבה הכוללת גם העלאת תקרת התקציב. לפי ההצעה של ריד, תקרת החוב תעלה ב-2.4 טריליון דולר, סכום גבוה מספיק עד לסיום כהונתו הנוכחית של אובמה ב-2012. במקביל, יהיו בתקציב המדיני קיצוצים בשווי 2.7 טריליון דולר שישאירו את תוכנית הבריאות היקרה מאוד לליבם של הדמוקרטים ללא פגע. (לשתי ההצעות - הכתבה המלאה)

שתי ההצעות להעלאת תקרת החוב האמריקני, פורסמו כאשר ב-2 באוגוסט קופת המזומנים של משרד האוצר האמריקני עתידה להתרוקן. עד אז חייבים הצדדים להגיע להסכמה. במידה ולא יעשו זאת, ארה"ב תיכנס לחלות פירעון ודירגה המושלם (AAA) יהיה בסיכון.