הפרק האחרון: ז'אנר סדרות הדרמה בארה"ב בסכנת הכחדה

דרישות השכר של הכוכבים הגדולים, עלויות ההפקה וחוסר היכולת למשוך קהל לשידורים החוזרים מאיימים לסיים את דרכו של אחד הז'אנרים הוותיקים בטלוויזיה - סדרת הדרמה

לנוכח התגובות האוהדות להן זכו סדרות הטלוויזיה "Damages" של רשת FX ו"מד מן" של ערוץ הכבלים AMC, כאשר הן עלו לראשונה לשידור כמעט באותה תקופה בשנת 2007, נדמה היה כי הטלוויזיה עומדת בפני תקופת רנסנס של אחד מהפורמטים הפופולריים ביותר שלה - דרמת הטלוויזיה הנתמכת בחסויות מסחריות. כעת מוביל הרנסנס הזה את דרמת הטלוויזיה אל עידן חדש.

האילוצים הכלכליים החלו לכרסם בנכונות של חברות הטלוויזיה להשתמש בדרמה טלוויזיונית באיכות גבוהה על מנת למשוך יותר צופים. כך למשל, הודיעה FX, בהתבסס על נתוני רייטינג ושיקולים כלכליים, כי לא תפיק עונה רביעית ל-"Damages".

ערוץ הכבלים TNT, הנמצא בבעלות ענקית הבידור טיים וורנר, החליט להפסיק את הפקתה של הדרמה הקומית "Man of a Certain Age" בכיכובו של ריי רומנו לאחר שתי עונות בלבד, על אף ההצלחה הבינלאומית של הסדרה וחסות מכובדת שהוענקה לה על-ידי ענקית הרכב ג'נרל מוטורס.

בערוץ AMC מתלבטים לגבי המשך ההפקה של הסדרה המעוטרת "מד מן", שלמרות שלל התשבוחות והאהדה לה היא זכתה, היא מעולם לא הפכה לאחת מהסדרות הנצפות ביותר על המסך הקטן.

ריאליטי וקומדיות הן זולות יותר

אין ספק כי דרמות הטלוויזיה מייצרות סביבן הרבה דרמה לאחרונה. התוכניות הללו אמנם מושכות לערוצים המשדרים אותן קהל צופים נאמן ונלהב, אבל השמות הגדולים שבדרך-כלל מלוהקים לתפקידים הראשיים בהן, אתרי הצילומים האותנטיים (בניגוד לצילומים באולפן) וסיפורי העלילה הסבוכים מתבטאים בעלויות הפקה גבוהות ההופכות את סדרות הדרמה הללו ליקרות משמעותית להפקה בהשוואה לז'אנרים אחרים בטלוויזיה.

חיסרון נוסף הוא הכישלון הכמעט בטוח שלהן למשוך קהל צופים לשידורים חוזרים, זאת מכיוון שמרבית מעריצי הסדרות הללו כבר צפו בפרקים בפעם הראשונה ששודרו.

פירוש הדבר הוא שדרמות (להבדיל מסדרות בלש, סדרות בתי משפט וסדרות בתי-חולים, בהן כל פרק נמשך בדרך כלל כ-60 דקות ומכיל עלילה העומדת בפני עצמה) הן לא סחורה חמה לקנייה עבור ערוצים נוספים, שיקול זה הוא אחד מהמרכזיים עבור רשתות השואפות להפיק תכנים שיניבו להן הכנסות לאורך זמן.

"את הכסף האמיתי אוספים בדלת האחורית", אומר בריאן יוז, סגן נשיא לניתוח קהלים בתאגיד הפרסום IPG. "קומדיה וריאליטי הן תוכניות זולות יחסית להפקה, וקומדיות נהנות בדרך-כלל מ'חיי מדף' ארוכים יותר בגלל סינדיקציה עם רשתות טלוויזיה אחרות", הוא מסביר.

למען הסר ספק, ליבן של סדרות הדרמה עדיין פועם, אבל אולי לא חזק כמו בעבר. רשתות הברודקאסט האמריקניות אשר מפיקות את המספר הרב ביותר של דרמות מקור אמריקניות, ישדרו רק 42 שעות של דרמה בעונת הסתיו הקרובה, זאת לעומת 53 שעות בעונה המקבילה אשתקד, כך עולה מנתוני חברת Magna Global.

נראה כי הרשתות מעדיפות להקדיש שעות פריים-טיים יקרות ערך לגירסאות משוכללות של תוכניות ריאליטי מצליחות. כך, למשל, תשדר רשת FOX את "X-Factor" ו"אמריקן איידול" פעמיים בשבוע בעונה הקרובה, ואילו NBC תקדיש מדי יום שלישי שעתיים תמימות לשידור שעשועון הריאליטי "The Biggest Loser" (שמקבילתו הישראלית היא התוכנית "לרדת בגדול").

דרמה עדיין יכולה להיות קלף מנצח

אף על-פי כן, יש גם מקום לחידושים. רשת CBS זכתה להצלחה מסוימת בשידור סדרת הדרמה המשפטית "האישה הטובה". גם רשתות אחרות מנסות לרענן את הפורמט.

כך למשל, NBC צפויה להעלות לשידור את סדרת הרטרו "The Playboy Club", ו-ABC תשדר את סדרת הרטרו "Pan Am".

תכונה רבה קיימת גם לקראת שידורה של "Terra Nova", סדרת מדע בדיוני אפית המשלבת מסעות בזמן ודינוזאורים. אולם, כאילו כדי להזכיר את סדר העדיפויות הכלכלי במהותו של תעשיית הטלוויזיה, הודיעה רשת FOX כי הסדרה תעלה להרצת ניסיון בעונת הסתיו הקרובה מבלי להתחייב לשידורה בעונת האביב.

עם זאת, לחדשנות יש לפעמים מחיר. כך למשל, אחת מהסדרות שרשת FOX תלתה בה תקוות רבות בעונת שידורי האביב האחרונה, "Lone Star", החזיקה מעמד שבועיים בלבד על המסך לפני שבוטלה, לאחר שהצופים החליטו לזפזפ לערוץ אחר.

המודל החדש: בידול בזכות האיכות

בחברת הטלוויזיה בלוויין DirectTV, שערוץ Audience Network אותו היא מפעילה הוא היחיד בו ניתן לצפות בעונה הרביעית של "Damages", טוענים כי "אנו תמיד מחפשים תכנים ייחודיים שיסייעו לנו לבדל את עצמנו מהמתחרים. החלטה לשדר את העונה החדשה של 'Damages' אצלנו הייתה חלק מהאסטרטגיה הזו".

ב-DirectTV משתמשים במודל עסקי חדשני בשידור "Damages". פרקי הסדרה אינם מופסקים כדי לשדר פרסומות, והחברה אינה זכאית לנתח מהכנסות ממכירת זכויות השידור שלה.

מנהלי DirectTV שואפים למשוך באמצעות הסדרה קהל צופים משכיל בעל הכנסה גבוהה, על מנת שאלה יהפכו ללקוחות נאמנים של החברה. ב-DirectTV שולחים חומר פרסומי למנויים שהסכימו לכך, כחלק מתזכורות לפני שידור פרקים חדשים. בנוסף, הציגה החברה מודעות פרסומת על גבי לוח השידורים האיטראקטיבי שלה.

התוצאות לא איחרו לבוא: שידור הפרק הראשון של הסדרה הביא למסך 1.02 מיליון צופים - מספר שעלה על התחזיות הוורודות ביותר של אנשי DirectTV.