בניגוד מוחלט לציפיות: מדד המחירים לצרכן ליולי ירד ב-0.3%; ירידה במחירי הדלק, המזון ומוצרי החלב

בשוק העריכו כי המדד יעלה ב-0.3%-0.2% ■ מחיר מוצרי החלב ירד בכ-2%, הדלק ב-3% ומחיר המים ירד ב-4.7% ■ לידיעת מפגיני האוהלים: שכר הדירה עלה ב-0.7% ■ סעיף המזון ירד ב-0.6%, סעיף הדיור עלה ב-0.4% ■ 6 מתוך 10 סעיפים מרכזיים במדד הכללי ירדו

בניגוד מוחלט לציפיות ירד מדד המחירים לצרכן לחודש יולי ב-0.3%, כך דיווחה היום (ב') ב-18:30 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). יצויין כי 6 מתוך 10 סעיפים מרכזיים במדד הכללי ירדו, דבר אשר מסביר את הירידה במדד כולו, המהווה אחת מאבני הבוחן העיקריים לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל בסוף החודש. זאת, בניגוד לקונצנזוס הכלכלנים בשוק אשר העריך כי המדד יצביע על עלייה של 0.2%-0.3%.

ניתן לחלק את הירידות ל-3 קבוצות: ירידות עונתיות, ירידות במוצרים הציבוריים וירידות המחאה. הירידה העונתית אשר השפיעה הכי הרבה על המדד הייתה שוב של סעיף ההלבשה וההנעלה אשר צנח ביותר מ-8%. כמו כן, ירדו מחירי הפירות והירקות הטריים ב-1.6%. נציין כי על פי נתוני מגמה לחודשי אפריל-יולי, צנח קצב הגידול השנתי של מדד המחירים לצרכן והגיע ל-0.6%.

לגבי המוצרים הציבוריים (מחירים אשר הממשלה משפיעה עליהם), נרשמה ירידה במחירי הדלק של כ-3%, בעוד מחירי המים ירדו ב-4.7%. לכך, מצטרפות ירידות המחאה - אשר באות לידי ביטוי בעיקר בירידה במחיר מוצרי החלב בכ-2% וכן ירידה חדה של יותר מ-9% במחירי גבינות לבנות למריחה (כולל קוטג'), וירידה של 1.5% במחיר החלב המפוסטר - זאת בהמשך למחאת הקוטג', שהחלה בעקבות תחקירי "גלובס". מנגד, התייקרו הגבינות המלוחות בכ-2.5%.

גם הרפורמה של שר התקשורת כחלון החלה לבוא לידי ביטוי, והובילה לירידה בשירותי התקשורת ביותר מ-1%. עוד ירדו מחיר אחזקת הדירה ב-0.7%, ומחיר המזון ב-0.6%. מנגד, עלה סעיף הדיור ב-0.4%, וגם שכר הדירה עלה ב-0.7% - כך שלמפגיני מחאת האוהלים יש עבודה רבה בפניהם. כמו כן, עלו סעיף שירותי הבריאות בכ-2% וסעיף התרבות והבידור בכ-0.7%.

כתוצאה מכך, עומדת האינפלציה השנתית (12 חודשים אחורה) על רמה של 3.4%, ומתקרבת לגבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה. כמו כן, עומדת האינפלציה מתחילת 2011 על 1.9%.